{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.993 visninger | Oprettet:

Mads A
Mads A
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 16

Ørnvik 470 god første båd? {{forumTopicSubject}}

Hej!
Jeg sidder lige og kigger lidt på en Ørnvik 470 med en 40 HK motor.
Har aldrig ejet en båd før, men vil nu prøve det!

Min spekulationer går dog i om de 40 HK er nok til båden?
Og hvad med plads? Er der plads nok i sådan en til 4-5 personer?
Den skal primært bruges til fiskeri og hyggeture på vandet.

Håber der er nogle der har nogle erfaringer. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samling af basketball stander 500 kr.
  • Håndtaget til plæneklipperen er løsnet. Så den kan ikke løftes eller drej 500 kr.
  • IKEA kommode samling 650 kr.
  • Press fittings 18 mm 1 stk. 400 kr.
  • Hjælp med fladt bil-batteri 500 kr.
  • Problemer med køleskab 1.125 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ørnvik 470 god første båd?
  • Torben K
    Torben K Tilmeldt:
    mar 2015

Følger: 1 Svar: 1
    #1   29. mar 2015 Hej

Jeg har en Ørnvik dog med en 60 Hk motor og er super tilfreds med den ca 27-28 knob på toppen. På en hyggetur kan man sagtens være 4 personer i den, men med 5 personer begynder det at knibe med at komme op at plane alt efter vægtfordeling. Min ørnvik 470 er den første båd jeg har og kan helt klart anbefales...

• #2   29. mar 2015 Det kommer jo lidt an på hvad du forventer og hvor du gerne vil sejle smiley

• #3   29. mar 2015 Ørnvik 470 er en Ok båd, lidt tyndt i fiberglas men udmærket til almindlige brug. Du skal dog op til 60hk minimum hvis du skal være tilfreds. Der findes diverse tråde i forummet om den emne.

• Mads A
    Mads A Tilmeldt:
    mar 2015

#4   29. mar 2015 Båden skal primært bruges til fiskeri, og nok også nogle hyggeture. smiley

• Mads A
    Mads A Tilmeldt:
    mar 2015

#5   29. mar 2015 Ville det være bedre med en styrepultsbåd med 50 HK?

• #6   29. mar 2015 Jeg hade en styrepult's båd før til lidt fiskeri...den er solgt nu til fordel for en ørnvik så man kan komme lidt ind når det blæser/regner...det gør det jo meget her i Danmark smiley

• #7   29. mar 2015 Du kan ikke være 4-5 personer og fiske fra en Ørnvik 470

• Mads A
    Mads A Tilmeldt:
    mar 2015

#8   29. mar 2015 Okay hælder nok mest til en styrepult... hvor hurtigt vil sådan en cirka kunne sejle med 50 hk

• #9   30. mar 2015 Min Crescent 506 går mellem 18-20 knop med 30 hk/ 2 personer. Måske det giver dig en idé . Alt afhængig hvad det er for en båd du 50 hk på , skrog form vægt osv spiller også en rolle .

• #10   30. mar 2015 Alt er smag og behag ,men jeg vil altid vælg en kabine båd (F.eks ørnvik eller lignede ) overfor en styrepultbåd . Mads , du siger at du vil ikke kun brug båden til fiskeri men også til famili ikke også? Jeg kan sige til dig at din kone og børn vil ikke hurtigt miste lysten hvis båden ikke kan tilbud læ fra solen, vinden eller regn . Bare at kabinen tilbuder en privat rum man kan skift tøj betyder meget.

Hvis du er hardcore fisker er det ligemeget og en styrepultbåd er fint, du vil være så optaget I fiskeriet at du vil ikke bemærk at det pisser nede med regn smiley

• Mads A
    Mads A Tilmeldt:
    mar 2015

#11   30. mar 2015 Det vil jeg tage med i min overvejelser Kenneth. Hvilke andre kabinebåde, end Ørnvik, kan anbefales? smiley

• #12   30. mar 2015 Uha, der findes sindssygt mange modeller ørnvik, quicksilver, ryds,uttern,jeanneau , avor , drago , osv. Du finder bare en med den indretning du kan lide og smide en link. Prøve at sigt efter en med 50 HK påhængsmotor eller mere hvis du vil op at plane. Igen dba.dk er en god start.

• #13   30. mar 2015 Overvej også en model med Hard Top, det giver efter min mening bedst udnyttelse af pladsen i en så lille båd, tjek evt. min Crescent. I modsætning til Ørnvik 470, så planer den fint med bare 40 hk.

• #14   30. mar 2015 Jeg købte selv båd i vinters. Endte, efter mange overvejelser og mange havneture, med samme båd som Morten A. Jeg siger ikke, at dette er det rigtige valg for dig, men kan da lige komme med mine erfaringer.

Vi var egentligt ret forhippet på samme bådtype, som den Ørnvik 470 du kigger på. Specifikt gik vi efter noget Drago 540/545/570. Det var tiltalende, at kunne gå "indendørs", når vejret var dårligt. Samtidigt kunne ungerne krybe i læ, hvis det gav lidt vand under sejlads. Efter en tur hos Vestfyns Marine, blev vi dog ret hurtigt enige om, at dette ikke var den rigtige løsning. Kabinen i så små både, er utrolig trang. En 470 må selvfølgelig være endnu mindre. Kabinen ville kunne anvendes til overnatning, men jeg vil personligt selv være ked af at opholde mig her under sejlads. Udsynet er meget ringe. Ved alm. brug uden overnatning, vil kabinen efter min bedste overbevisning blive brugt som ét stort stuverum. Fordelen kunne være, at kabinen vil kunne opvarmes ved brug i den kolde tid.

I stedet faldt vi over hardtop typen, hvor der er en åben løsning imellem "kabine" og dæk. Når kalechen er opslået, er der en helt anden følelse af rummelighed, end der opleves i en kabinebåd. Udsynet fra hardtoppen er desuden væsentligt bedre end de nyere kabinebåde og egner sig fint til ophold under sejlads og man er ikke adskilt fra dem der måtte befinde sig agter i den åbne del. Ulempen er, at du ikke kan lukke af for selve kabinedelen, hvis det er dårligt vejr og bevare agterenden åben.

Ulemperne for begge typer kontra en styrepult er selvfølgelig, at du har langt bedre plads på dækket på en styrepult. Specielt hvis i er 4-5 mand, der skal fiske samtidigt. Det kræver en pæn størrelse kabine/hardtopbåd, medmindre det er på bekostning af størrelsen på kabinen/hardtoppen.

Jeg vil ikke gøre mig klog på hvad der er det rigtige for dig. Vores behov er forskellige, men gør dig selv den tjeneste inden du vælger, at kigge på lidt forskellige både. Skriv evt. de ting ned, der er vigtigst for dig ved en båd, og vurder dem mod hinanden. Uanset hvad du vælger, så god jagt smiley

• #15   30. mar 2015 Jeg har lige købt en ørnvik Pilothouse,der er det hele stort fiskeplas og man kan gå ind når det regner eller blæser..super

• #16   31. mar 2015 Som Jacob J skriver, så drop de små kabinebåde og køb en hardtopbåd i stedet. En Ørnvik 470 er ikke verdens bedste båd, en 540´er sejler meget bedre. Alternativt en pilothouse af en art.
    Hvis du skal have konen med, så er en styrpultbåd ikke optimal, hun og børnene kommer hurtigt til at fryse.

mvh Frank

• #17   2. apr 2015 Hej.
    Jeg kommer her med et godt bud.
    Hansvik18 combi, min er med Mercury 50 HK.
    Superfin båd med styring både inde og ude.
    Båden har superfint fiskeplads til både stang og garn fiskeri.
    Båden er ikke så kendt i Danmark, bygget i Norge langt nordpå og er bygget til de ret barske forhold deroppe.
    Meget stabilt i alt slags vejr og overnatnatning til 2 + vask + blus.
    Her er et link til en der er til salg i Norge.
    http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=56546198

Ellers Google båden.
    Jeg har tidligere haft en 90 HK motor på, også helt fint.
    Min er IKKE tilsalg, men du er velkommen hvis du vil se sådan ein ding!!!

kongur

• #18   2. apr 2015 Hansvik 18 er en lækker båd. Mødte en med 90 hk på i det sydfynske. Der blev ved med at vælte personer ud af den smiley

De er dog ikke helt billige og udvalget er meget begrænset.

• #19   7. apr 2015 (link fjernet)

Lyder som et ret godt tilbud. Er nokhhurtigt væk...

• Brian F
    Brian F Tilmeldt:
    jun 2014

Følger: 1 Svar: 2
    #20   7. apr 2015 Eller prøv en ørnvik QuickSilver 640 weekend det er en fin båd der nemt tager 4-6 personer med ud og fiske.
    Jeg har en der er til salg

profilbillede
  • #21   7. apr 2015 Måske skudt lidt overmål...kunne jo også bare købe en prinses 60 smiley

• Brian F
    Brian F Tilmeldt:
    jun 2014

Følger: 1 Svar: 2
    #22   8. apr 2015 Det r vores første båd 😁

• Levent E
    Levent E Tilmeldt:
    maj 2017

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #23   27. maj 2017 Torben K, har du haft prøblem med vand i bunden af Ørnvik ?

Kommentér på:
Ørnvik 470 god første båd?

Annonce