{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.316 visninger | Oprettet:

Påhængmotor ben bliver varmt {{forumTopicSubject}}

Jeg har en 6 hk påhængmotor, hvor benet bliver meget varmt midten af benet den del som er over vandet, motor virker som om den køler fint nok, og der er en god vandstråle som både er varm og kold nogle gange , men benet derimod bliver utroligt varmt så man næsten ikke kan holde hånden på den, og jeg tænker det ikke er normalt?

Den er os begyndt ved på lave omdrejninger at sige en mærkelige lyd, som ikke helt lyder sund.

Nogle der har en ide?


Kommentarer på:  Påhængmotor ben bliver varmt
  • #2   26. aug 2020 2 takt fra 1968 ældre motor smiley

    ja men strålen er kraftig, men burde nok skifte den for en sikkerhed skyld, men det virker ikke som om motoren bliver super varm men selv benet der bliver utroligt varmt


  • #3   26. aug 2020 Hmm altså selve benet er jo "bare" transportvej fra motor delen i toppen og gear og skrue i bunden 🤔
    Har du observeret om motoren er begyndt at larme mere og lugte af udstødningsgas?
    Hvis den er utæt I en pakning mellem motor og ben kan det forklarer varmeudviklingen midt på.
    Prøv at start den på land og lyt/mærk efter utætheder.
    Samtidig kan du prøve at lade den kører et stykke tid i frigear for at se om varmeudviklingen stadig er der.
    Sæt den derefter i gear og lyt efter mislyde og om den så begynder at udvikle varme.


  • #4   27. aug 2020 Selv om der er sladerstråle, er det kun en info om at vandpumpen fungerer.
    Jeg har haft flere små påhængsmotor adskilt ind til kølekanaler, de kan godt være pakket med salt snak, så køler den ordentligt, og kan give varmt kølevand, fra de få stederne som får vand, heller ikke nok vand til at køle benet for udstødnings varme.
    Anbefaler at du åbner ind til kølekanaler hvor du kan, tit ved tipstykket.


  • #6   27. aug 2020 Hej Martin T

    tak for svar, jeg er ikke helt sikker på om den lugter mere end normalt, men når jeg sejl langsom kan jeg se røg vd motoren, en sjælden gang, men har ikke kunne se om det kom fra selve motoren eller det bare kommer op fra vandet, Men jeg ville lige prøve næste gang at start den og lade den køre i tomgang for at se om benet os bliver varmt, når jeg sætte den i gear er det ike nogle mislyde, det er kun når jeg rammer et bestemt punkt på kassen så lyder den ligesom et eller andet rasler, jeg filmer det lige næste gang


    Hej Kurt
    Tak for svar, er det muligt at sætte vandtryk på og spule noget af det ud? Jeg må lige at åbne op for den og se hva jeg kan komme til at rense, den ligger desværre forsvaj så det er ikke det nemeste sted at lave noget smiley


    Hej Ramus K
    tak for svar, Jeg har fundet ud af det med problemet da den var i vandet, da båden ligger for svaj, ja jeg må lige prøve at få rense nogle af de køl kanaler, kan være den er lidt stoppe nogle steder, ja jeg må lige prøve at lytte lidt bedre næste gang om hvor det kommer fra den rasle lyd, jeg prøver os lige og se om jeg kan få det på film


  • #7   27. aug 2020 Nej, du kan ikke spule set det ud, du er nød til at skille det ad,,, hvis boltene sidder fast, så varm det stykke hvor bolten sidder ind i, gør det med en el varmepistol. Det skal være rigtig varmt, varm 10 min tæt på, det plejer jeg at gøre,,, ikke noget med gasbrænder.

  • #8   27. aug 2020 Her er en video fra motoren lige efter start, røget kommer ud på toppen af benet ud af et huld, der kom meget lidt vand med i starten men nu kun røg, nu jeg ikke mekaniker, men burde røget ikke komme ud ved propellen?

    https://streamable.com/w8o81f

    Som man kan se på siden så kommer der godt med vand ud


  • #10   27. aug 2020 Rasmus k

    Når den bliver drift varm kommer der ikke en dråbe ud overhovedet, når jeg ser på video af andre påhængmotor så kommer der en del vand ud der fra?


  • #13   27. aug 2020 Ud fra din video at bedømme, så er der IKKE nok tryk på kølevandet, vil jeg sige.
    Forudsat den har været startet længe nok til at termostaten i motoren har åbnet.
    På min Mercury er strålen så hård at det bobler ret kraftigt hvor den rammer vandet.
    Som Kurt og Rasmus nævner, så tror jeg at du skal prøve at skifte impelleren og kontrollere vandkanaler og slanger hvor du kan.
    Lån eventuelt et af de helt små slange kamera, med det kan du kigger op/ind i kanalerne for at vurdere om det er værd at skille motoren ad :)👍


  • #14   27. aug 2020 Jeg har tage motoren hjem og skilt den ad taget benet af det er gemgang, når jeg puster luft op i røret lyder det os til der er gemgang, jeg må ha undersøge på nette ang de kanaler og få dem tjekket og så skifte den empreller

    i følge stel nummert så skulle den være fra 1968, selv om den ser nyer ud, men det kan selvfølge være holderen motor sider på der er der fra, men jeg bestilt zink hjem til den på stelnummert og det var de rigtig som kom hjem


  • #15   28. aug 2020 Du kan starte med at tage motor blokken af benet, sidder med ca 6 bolte fra neden, så kommer du til kanalerne til usftødningen.

  • #16   8. sep 2020 tror du skal kikke på det årstal igen.. det er en motor fra sidst 80er eller start 90er

Kommentér på:
Påhængmotor ben bliver varmt

Annonce