{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Trim tabs, hvilke?
  • #1   7. sep Hej Anne
    Det burde ikke være nødvendigt med trim flaps på en skibsplast15.

    Har i problemer med at komme op og plane eller er i ofte mange i båden.

    Trim flaps hjælper ikke på farten, de løfter bare røven på båden så den nemmere kan komme op og plane, men der ville jeg nok i første omgang kikke på vægt fordelingen i båden.
    Ud fra billedet i har af båden hvor i sejler kunne jeg godt mistænke at jeres motor sider lidt lavt, i kan godt vinde lidt fart ved at få den justeret i højden.

    Hilsen Rasmus


  • #2   7. sep Hvis det ender med du vælger at montere noget, så vil jeg anbefale smarttabs, de kræver ingen el.
    https://www.watski.dk/smart-tab-sx-i-komposit-115vJ


  • #3   7. sep Tak for svar. Vores tanke var egentlig mest om trim vil afhjælpe “bumpene” når vi sejler, når der er lidt bølger på vandet. Den planer fint når det er stille vejr.

  • #4   7. sep Trim tabs hjælper ikke på bølge "bumpene", der skal du enten have en længere båd, dybere V-bund eller hydrofoil, men det er en hel anden prisklasse end tabs...
    Hvad med nogle bløde puder??


  • #5   8. sep Vi har tabs på vores... hmmm bølger er som de var før de kom på he he , men med lidt fart på .. ja så hjælper vores altså godt på at den vil sejle lige... nu hører jeg IKKE til i afdelingen for de små.. så plus 100 og så min søn i minus afdelingen et lille myr et godt stykke under mande vægten smiley smiley .. før så sejlet vi skævt når vi sad i hver vores side og jeg blev nød til at rykke ind mod midt skibs for at den rettet sig op.. efter tabs ... kan jeg rykke ud og sidde på rælingen uden at den tipper OG bevæge mig ned bag i båden uden at røven synker ned og vi mister fart ... så lige der er tabs fantastiske..
    Okay nu har vi så også 100 hk på røven og lige købt en rustfri skrue ... så den letter også rimeligt hurtigt.. men med tabs ...ja så går det altså en del hurtiger..
    Så er der det med at de kun kan justeres manuelt, normalt er det nok ikke et problem, men kunne være fedt at få et sæt på der kan justeres fra førepladsen ... bare sådan lidt lir smiley smiley smiley ... så det kommer nok ! ! hvis der ikke lige pludselig ligger en 640 weekend og bare skriger på at vi har mulighed for den istedet smiley


  • #6   8. sep Jeg har trim flaps på min og dels kan jeg rette den op i sidevind eller hvis der sidder mange i den ene side.
    Men jeg trimmer også boven ned når jeg sejler i modbølger for så skærer den sig bedre gennem bølgerne.
    Omvendt op i medbølger så den ikke dykker så dybt ned i bølgen.
    Altså vil jeg ikke give Alexandru ret i at det ikke hjælper. Men det er flaps. smiley
    Tabs kan man jo ikke styre så dem tvivler jeg på.
    Strømmen tager i fra batteriet og hvis der ikke er et så må det anskaffes.
    Så det bliver en halvdyr affære smiley


  • #7   8. sep Den gamle båd jeg havde , satte jeg hydrauliske flaps på . Kom hurtigere op og plane og kunne plane ved 16 knob frem for 20 . Flaps helt i bund ved bølger og næsen blev trykket ned ,så den ikke bankede . Plus den blev rettet ved uligevægt , når der som Kim s skriver , står en undermåler i den anden side .

    Til den båd jeg er ved og bygge op , har jeg købt Volvo ql300 .
    Det er en plade der går lige ned . De er købt pga badestige der ikke kan være der ved alm flaps .

    Håber de er lige så gode


  • #8   8. sep Tak for jeres grundige og brugbare svar.

  • #9   8. sep De ser da gode ud Nikolai K.
    Men hvordan en båd kan bruge mindre brændstof med sådan et par plader der stikker ned i vandet end uden har jeg lidt svært ved at fatte. smiley


  • #10   8. sep jeg har haft en Finnsport 500, med en 115hp merc på hækken. Hvor der var monteret et sæt elektriske trimplan på.
    De giver ikke nogen topfart.
    I neutral stilling syntes jeg de hjælper med at få røven ud af vandet.
    Ved Cruise speed kunne man vinde lidt hastighed ved at fintrimme dem.
    Og ja rette en side tung båd op.
    Jeg foretrækker den elektriske model.
    Jeg kunne godt tænke mig at få dem monteret på min nuværende båd. Men det er lidt udfordrende da der er ting der sidder i vejen.


  • #11   8. sep O’høj

    Enig med alle tidl. indlæg omkring bølger og komfort. Ingen mirakelkur. Selvom 15 HT er søstærk, er det en lille båd, I vil hurtigt blive udsat for elementerne. El/hydraulisk trim vil være total overkill. På med nyrebælterne – båden skal nok klare sig. smiley

    Har Smart Tabs på min Skibsplast 460 TS. Det ER altså en meget lille båd/jolle. Vægt og fordeling, motor, trim og balance betyder derfor også rigtig meget.
    Selvom vinkel/belastning på Smart tabs kan indstilles manuelt vil det altid være et kompromis – men her mine erfaringer:
    Hurtigere og meget jævn planetærskel. Båden stejler ikke og er hurtigere og mere behageligt oppe i plan – og hastighed for cruising lavere. Samtidig mere stabil ved lav til medium cruisefart. Det gør det noget lettere at ride på / time bølger – og sammen med gas og motortrim styre vinklen på søen. Det giver bedre komfort.
    Ved max hastighed er der ikke den store forskel og jeg skal fortsat arbejde med motortrim. (Her er vægtfordeling nok vigtigere).

    Kan kun anbefale Smart Tabs… Value for Money, selvom de er steget noget i pris.

    PS: i min 19 fod DC er det naturligvis en helt anden oplevelse - men den har jo også sine begrænsninger. Her overvejer jeg EL/hydraulisk trim - da det ofte er ved specielle forhold og individuelt man har brug for det. (Som Nikolai K og Morten R skriver).

    Mvh smiley


  • #12   8. sep Morten R det med mindre brændstof forbrug ved jeg ikke .

    Men har prøvet en anden båd med dem , og systemet virkede fint på den båd .


  • #13   8. sep Det står på deres side med brændstof.....
    Men bare de virker så er det vel vigtigere smiley


  • #14   8. sep Har godt set det . Meeeeeen mon ikke det er lidt optimistisk at tro på den helt store forskel

  • #15   9. sep Hvis det kniber med at komme op, og du har 3 vinget propel, får du meget ud af at montere en 4 bladet, har selv gjort det.

  • #16   11. sep Har haft 40 hk på min 15 ht syntes det var lidt træls så nu har jeg 75 hk på meget bedre og ikke brug for trimflaps og holder den fint i plan fra omkring 15 knob topfart ca 32 knob

  • #17   11. sep Allan S, har du prøvet trimtabs/trimflaps??

  • #19   12. sep Til Thomas M nej har aldrig prøvet trimflaps men har fundet ud af at for små motorer kan være problematisk at sejle med

Kommentér på:
Trim tabs, hvilke?

x