{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.103 visninger | Oprettet:

Vi kigger på båd - førsteganskøber {{forumTopicSubject}}

Hej.

Vi er ude at se på speedbåde og har da været ude og se os lidt omkring.
Har lige et spørgsmål til påhængsmotorer.

Mange gange har sådanne motorer kun sejlet mellem 100-200 timer på ca 15 år. Hvordan kan det være og passer det virkelig at de ikke har sejlet mere.
Hvis vi køber båd vil jeg da tro at vi mindst vil sejle 50 timer om året.

Hvor mange timer kan man forvente at en påhængsmotor generelt kan holde.
Vi snakker her om motorer fra 2005-2008 og mellem 70-115 hk motorer.

vh


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Vi kigger på båd - førsteganskøber
  • Erik W
    Erik W Tilmeldt:
    aug 2020

    Følger: 1 Svar: 1
    #1   2. okt 2020 Hej.
    Er i samme situation - så er lige med på en “lytter”:)👍


  • #2   2. okt 2020 Min speedbåd har sejlet 2 timer i løbet af de sidste 2 år. Før det var det nok omkring 10 timer eller mindre om året. Bruger den udelukkende til at stå på vandski efter 3-4 gange årligt.
    Så det er slet ikke urealistisk, selvfølgelig alt efter brugsmønsteret. Der findes selvfølgelig også både der sejler 100 timer eller mere om året.
    Om timetallet er reelt på de både du har set på kan jeg naturligvis ikke udtale mig om, for selvfølgelig kan der snydes med en timetæller.

    Hvis en påhængsmotor behandles ordentlig og serviceres, så holder den tæt på uendeligt, specielt hvis det er en ældre 2-takter.


  • #3   2. okt 2020 Hvis man tager den ud 10 weekender om året i 10 år i ca 1-2timer så bliver det til 100-200 timer.
    Vores tidligere båd havde vi i 6 år og der blev lagt lidt over 100 timer i den.
    Med mindre det er en motor man bruger til trolling så bliver der ikke lagt mange timer i dem.
    Hvis du regner med at bruge den i 50 timer om året så skal du gå efter en 4-takt.
    En motor kan holde op til 5000 timer hvis den bliver vedligeholdt.


  • palle j
    palle j Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #4   2. okt 2020 En motor kan holde op til 5000 timer hvis den bliver vedligeholdt.......Det er vist lidt af en påstand.....Kender flere motore med 8-10000 på blokken og de køre stadig såååå...:-)

  • #5   2. okt 2020 Palle - din påstand er lige så ‘værdiløs’ som den du hentyder til med 5000 timer.
    Kom med noget konkret i stedet for.


  • #6   2. okt 2020 Du kan omregne timerne på en bådmotor om til hvad det ville svare til på en bil ved at gange med 100km pr. time. En 200timer motor svarer til en bil der har kørt 20000km altså ingen problemer hvis den er vedligeholdt.
    Er det en nedbollet taxa der har kørt 500000km (svarer til en 5000timer for en bådmotor) så er det ikke en bil/båd jeg ville røre ved. ja..Jo den kan genopbygges ved at udbore cylinderen og skifte stempelringene osv, men vi snakkede om levetid ved almindelig vedligeholdelse. Og de 5000timer er optimistisk sat for en benzinmotor .

    Det var optimistisk ifølge første søgeresultat i google:
    https://www.discoverboating.com/resources/the-life-expectancy-of-the-marine-engine#:~:text=The%20average%20marine%20gasoline%20engine,hours%20under%20the%20same%20conditions.


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #7   2. okt 2020 er det ikke 75 km pr time.? det er det i min verden med maskiner..

    #2
    jeg indtil dags dato sejlet 175 timer i år.. puha.. smiley


  • #8   3. okt 2020 Kender til påhængsmotorer der runder de 3000 timer som anvendes til erhverv og efterfølgende bliver de solgt til fritidsbrug og køre videre..
    Til fritidsbrug tærer de nok op før timerne æder dem..


  • Ole j
    Ole j Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 5
    #9   9. okt 2020 Jeg har en 15 hk mariner 2 takt fra 1984 og den har sejlet ca 10 timer om året i 36 år , og den kører upåklageligt , hvis motor er skyllet igennem og serviceret så holder de i mange år , starter altid i første hug . Hvis sådan en stor motor er serviceret ja så skulle der ikke være de store problemer , men jeg vil anbefale dig at få en motormand ud og kontrollere den , jeg tænker det er pengene værd.

  • #10   9. okt 2020 Der er bestilt eftersyn på motor til på Mandag smiley

  • #11   9. okt 2020 Jeg har en 90 hk. Mercury fra 2006 og den har kun sejlet ca. 85 timer så de findes selvom der nok er langt imellem dem.

Kommentér på:
Vi kigger på båd - førsteganskøber

Annonce