{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
271 visninger | Oprettet:

Kølervæske blå/rød/grøn/gul {{forumTopicSubject}}

Hej

Hvad er jeres erfaring med kølervæske til en indbordsmotor Volvo/mercruiser
Min motor er havvandskølet og skal bare skylles igennem og stå med kølervæske på vinteren over.

Jeg har i flere år kørt med Volvo’s egen som er grøn ; men har de sidste par år kørt med en rød/orange af andet mærke

Der er vist noget med hvilet metal motoren og topstykker er lavet af f.eks om det er alutopstykker ?


Kommentarer på:  Kølervæske blå/rød/grøn/gul
  • #1   7. okt Du skal bruge den blå til vinterkonservering og ferskvandskøling på
    støbejerns motorer.
    Rød er til alu.


  • #2   7. okt Jeg bruger biltemas den grønne glykol. Så skal man ikke have så dårlig samvittighed når det skylles ud til foråret.
    https://www.baadgalleri.dk/forum/teknik/89409-valg_af_koelervaeske_til_vinterkonsevering


  • #3   8. okt Den blå farve kølervæske er velegnet til formålet.

    Blandingsforhold 50:50.


  • #5   8. okt 50:50, det lyder godt RAMBO smiley
    Jeg fik et år min vinterkonserveret på et værksted og de brugte ren kølervæske. Fik en regning på 15 l + 1.5 time smiley
    Nu gør jeg sådan her: (ferskvandskølet)
    Jeg starter motoren op og skyller først saltvandssiden godt igennem med ferskvand.
    Så sætter jeg en slange fra motorens aftapningshane og ned i søvandsfilteret, åbner hanen og lader motoren køre samtidig med at jeg hælder kølervæske på motoren (50:50).
    Når dunken er tom (15 l) lukker jeg hanen og stopper motoren.
    På den måde får jeg frisk kølervæske på min motor hvert år smiley
    Smart synes jeg selv smiley smiley


  • #6   8. okt Ren kølervæske, så har den mekanikker ikke læst ordentlig på lektien. For hvis man blander det til højre koncentration end det som fabrikanten anbefaler. så falder frostsikrings evnen. smiley smiley

  • #7   8. okt Tak for alle jeres svar og links smiley

    Jeg skyder også min havvandskølet indenbordsmotor igennem med ren ferskvand
    ( Spulemuffe "Øreklapper" til vandhanen ) indtil den er god varm.
    Derefter tapper jeg alt vandet af motoren ved at løsne 2 stk. aftapningsskruer der sidder i hver side af motorblokken, for at dræne motoren helt for vand.
    Efter det hælder jeg også 50/50 kølervæske/vand på den gennem en tragt og en stump slange ned til øreklapperne. Motoren "æder" sig stille og roligt igennem små 10 Liter og efter 1-2 min kommer der atter kølevand fra udstødningen som denne gang naturligvis har farve fra kølervæsken, så er den fyldt op.
    Man kan altid løse en dræneskruer og teste blandingen med et refraktometer om det kølervæske der drypper ud fra motoren er klar til 20/30 grader frost.
    (den falder som regel lidt i styrke i forhold til det man har hældt på, da den bliver fortyndet en smule af det vand der ikke er løbet fra motoren, som vand i slanger og vandpumpe )

    ;men er der ikke noget med at nogen typer af kølervæsker direkte kan skade en motorer hvis noget (f.eks blokken) er af støbejern og noget af alu (f.eks alu topstykker), kan ikke helt huske forklaringen ?


  • #8   9. okt Nemlig - ukoncentreret kølervæske giver ingen eller ringe frostsikring.
    I princippet vil det blive til grødis ved lavere minusgrader.

    Blandingsforholdet er som udgangspunkt 50:50, og det vil give en frostsikring på ca. -36 grader celcius.

    Den blå kølervæske er velegnet til støbejernsmotorer.

    Det er en god iden at skylle motorens kølesytem igennem med ferskvand, inden der tilsættes glycolblanding ( kølervæske med vand ).
    Omvendt får man aldrig alle saltaflejringer ud af kølesystemet, men det er bedre end ingenting.

    En lille detalje: Husk at aftappe vandet fra motorens kølesystem INDEN i tilfører glycolblandingen, ellers bliver det blandet med ferskvandet, og dermed ændres frostpunktet markant.
    Benyt aftapningshanerne / propperne på siden af motorblokken, og afmonter evt. kølerslangerne, så I får tømt det meste af vandet ud inden glycolen skal på.

    Sæt en spand under udstødningen ved transom, så I kan samle den gennemkørte glycol op, og tag evt. en frostprøve af glycolen efter den har været igennem motoren.
    I akn bruge et refraktometer eller glycometer - det sidste er det billigste instrument, og bør kunne købes hos enhver autogrossist. Husk at bowlen i glycometeret skal være fyldt helt op, når I skal tage en frostprøve.





Kommentér på:
Kølervæske blå/rød/grøn/gul

x