{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
448 visninger | Oprettet:

Mikael J
Mikael J
Online Tilmeldt:
10. aug 2020
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 6 Svar: 13

Våd plet på bunden af båden. {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har de sidste par gange jeg har været nede ved båden opdaget der er en våd plet, under vandlinjen på min båd...

Er lidt i tvivl om det kan være osmose? den er dog kun våd på et område på størrelse med min hånd. Burde jeg slibe ind til glasfiberen, og fylde på med diverse epoxy og primer igen?

Derudover skal jeg have lappet nogle huller, hvor der har været gennemføringer før. er dog i tvivl om hvilket epoxy jeg skal bruge? synes lidt jeg kan læse mig frem til nedenstående.

https://marinelageret.dk/baadpleje-og-vedligeholdelse-285/glasfiber-reparationer-mm-1172/plastic-padding-plasti-dip-produkter-936/plastic-padding-marine-epoxy-15123.html

Kommentarer på:  Våd plet på bunden af båden.
  • #1   1. dec 2020 Det kan også være på grund af en lille skade, men du er nødt til at få den på land, for du skal sandsynligvis reparere de udefra.

Har båden de anbefalede 3-5 lag epoxy grunder?

• #2   1. dec 2020 Jens s - jeg tror den står på land. Billedet er (som jeg ser det) udvendig på bunden af båden smiley

Til trådstarter - kan du komme til at se indvendig lige der hvor pletten er - hvordan ser det ud? Står der blank vand?

• #3   1. dec 2020 Opdagede den også har våd længere inde på midten, hvor der tilfældigvis også har en gennemføring med vand på den anden side.

Dog observerede jeg også at glasfiber har sprækker lidt, og det derfor har våd indeni...

• #4   1. dec 2020 Jens B
    Ja det kan jeg da godt se smiley

Vat det mig ville jeg rense alt gammel bundmaling og andet af, så du kommer ind til gelcoaten, eller helt ind til glasfiberen hvis gelcoaten også er dårlig, og få lavet eventuelle reparationer, med glasfiber måtte og polyester, eller brug epoxy.

• #5   1. dec 2020 Hvilket Epoxy kan du anbefale?

Skal i hvert fald igang med glasfiber det ene sted kan jeg se.

• #6   2. dec 2020 Hej Mikael
    Her er lidt grundviden.
    Polyester er langt den billigeste, men kræver også lidt højere temperatur.
    Epoxy kan hærde ved en lavere temperatur en polyester.
    Hvis du sener hænd skal lave en reparation og du før har brugt epoxy på det sted, kan du ikke skifte tilbage til polyester og lime videre ovenpå, da polyester har svært ved at binder 100% på epoxy.
    Du skal være 110% sikre på at glasfiberen er ren og tør der hvor du skal arbejde, ren opnår du med acetone (husk billig acetone har et højere vandindhold en den dyre industrielle version). Tørring er en uge eller to med varme på gerne i en tør hal, er den ikke tør er der større sandsynlighed for osmose og dårlig vedhæftning.
    Der er en gut på YouTube som beskriver mange af processerne ganske godt, Boat Works Today.
    Om du bruger det ene eller det andet mærke af klister er ikke så vigtigt, men det du henviste til tidligere er en spartelmasse. Du skal nok kikke efter West systems eller finde en lokalt glasfiber man du kan købe lidt ved og få lidt råd og vejledning👍
    Hilsen Rasmus

Kommentér på:
Våd plet på bunden af båden.

x