{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.607 visninger | Oprettet:

Hjælp - Størrelse af motor {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen, hvilket erfaringer har i med “oversize”
Påhængsmotore?
Jeg har ladet mig fortælle at min ny indkøbte båd her på 16 fod er beregnet til max 60/70 hk.
Jeg har forstærket den fra brønd til bund af skrovet.

Jeg kigger nu på 110-120 hk motore...

Hvad er folks holdning/erfaring til så stor en motor?
Alt info og erfaring bliver gladeligt modtaget tak.

Vh Stefan Moberg


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hjælp - Størrelse af motor
  • #2   4. dec 2020 Det er nok ikke om den kan holde .. der kan man lave alt muligt ! !
    MEN forsikringen skal nok ind over for at give deres SKRIFTLIGE tilladelse og at de dækker evt. uheld/skader, og tror ikke man finder et selskab der vil dække noget som helst der overskrider det fra producentens motor størrelser, da forsikring er lovpligtig her i landet og politiet farter rundt derude ( og jep de kan også tjekke motorstørrelsen på båden ) så er det efter min mening lidt som at smide penge ud... og hvis der er noget der går galt av av .. mange penge at smide ud ! ! !


  • #3   4. dec 2020 Jeg har forsøgt at finde navn på min båd så jeg kan læse om hvad den er godkendt til af motor men kan ikke finde den på nettet.

    Så jeg ved ikke hvad den fra producent er godkendt til 👎


    profilbillede
  • #4   4. dec 2020

    profilbillede
  • #5   4. dec 2020 Din båd er sikkert beregnet til omkring max 60-70 hk ca. det plejer de at være i den størrelse.

    Se min tidligere Finnsport 500,.
    https://www.baadgalleri.dk/galleri/6099-finnsport_500_solgt

    Der er så lige den lille udfordring med forsikringen, hvis motoren er for stor og man ikke har godkendelse fra båd producenten, om båden kan klare den valgte motorstørrelse.


  • thorvald n
    thorvald n Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 2 Svar: 19
    #6   4. dec 2020 Hvorfor køber i ikke en båd som er beregnet til en større motor hvis i vil sejle stærk det er nok ikke uden grund at både er beregnet til et vist antal hk.

  • #9   6. dec 2020 Hej Thorvald N
    Eftersom jeg til dato stadig ikk har kunne finde ud af hvilken båd jeg har købt, hverken navn eller model, er det svært at sige hvad den er godkendt til fra producenten.
    Så derved kan der heller ikke udtales om at jeg ikke har købt en båd til 120 hk.
    Ligger du med info om dette vil jeg kunne forholde mig til det og vælge derefter, men ingen har desværre kunne andet end at gætte på hvad den må bære fra producenten.


  • #10   10. dec 2020 Ukendskab fritager ikke for ansvar!

  • jenny H
    jenny H Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 1 Svar: 1
    #11   10. dec 2020 Hej Stefan,
    Det ligner en Draco, har dog aldrig set en med påhængsmotor så det er ikke meget hjælp i forhold til hk. Du kan se nogle af modellerne her:
    https://www.horizonblue.dk/draco_modeller.htm
    Go’ speed!
    Jenny


  • #12   11. dec 2020 Det er altid godt med nogle ekstra kræfter. Det du nok skal passe mest på er at den ikke bliver for tung i røven..

  • #13   11. dec 2020 Det er spild af penge. Find hellere en båd der er bygget til den hastighed du ønsker at sejle med. Sikkerhed kommer først.

  • #14   13. dec 2020 der sker intet ved at overmotorisere en lille smule hvis båden er i god stand, jeg har sejlet med 90hk på en 14fods global smiley , og kraften er god når du har et par gutter med og skal have den op at plane eller trækker ski... om du kan benytte alle motorens kræfter i topfart er ikke altid muligt, da skroget er bygget til en hvis fart og bliver ofte ret ustabilt hvis du sejler hurtigere... et andet problem kan blive vægtfordelingen da større motorer er væsenslig tungere. der findes diverse ting og løsninger til at afhjælpe disse problemer, men man er oftest langt bedre tjent med en båd der er bygget til at sejle stærkt fra starten. Man behøver ikke sejle bundgas med en stor motor

Kommentér på:
Hjælp - Størrelse af motor

Annonce