{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
770 visninger | Oprettet:

Vægt i forenden af båden {{forumTopicSubject}}

Hej og godt nytår

Jeg har for første gang haft min båd i vandet idag. Den er 16 fod og har en 90hk Honda påhængsmotor. Den sejlede helt fint med motoren. Men for at komme op og plane skulle min makker i forenden og sidde. Jeg har et rum helt ude i snuden. Hvad kan man ligge i af vægt derude? Det er lidt træls at der skal sidde en mand derinde smiley

På forhånd tak


Kommentarer på:  Vægt i forenden af båden
  • #1   1. jan Det skulle du gerne kunne trimme dig ud af, er der ikke powertrim på motoren ?

    Smart tabs kunne være en mulighed, hvis du ikke kan trimme dig ud af problemet.

    Hvilken båd er det ?


  • #2   1. jan Læg et billede op af båden/motoren set bagfra..

  • #3   1. jan Jo der er power trim på. Men er vi ikke enige om at motoren skal så langt ned som muligt?
    Jeg har lige vedhæftet et billede af båden. Kan desværre ikke oplyse dig om model da jeg fik et tomt skrog da jeg købte den.


    profilbillede
  • #4   1. jan

    profilbillede
  • #5   1. jan Det er mørkt så jeg skal nok prøve at tage nogle billeder ved dagslys

  • #6   1. jan Der er lidt flere her.

    profilbillede
  • #7   1. jan Ja motoren skal trimmes helt ind mod hækken, hvis du ikke kan få "snuden" ned.

    Nu kan propelvalget også spille ind, hvis du kender bådens max fart, og hvilken omdrejninger motoren køre, samt stigningen på propellen, kan det tilsammen give et godt grundlag, for at vurdere om det er den rigtige propel.



  • #8   1. jan Monterings højden er også vigtig. Kavitations pladen skal flugte med bunden af båden eller 1-2cm over bunden..

    profilbillede
  • #9   1. jan Hej Jonas
    Umiddelbart burde den kunne komme op og ud af vandet rigelig nemt hvis i ikke står helt hende bag i, ja den kommer nemmere op og ud af vandet når du trimmer motoren helt ind. Hvis det er et konstant problem kan man jo kikke på at flytte benzintankene og batteri frem i båden.
    Motorens højde placering har lidt indflydelse på farten, er den langt nede er det godt for trækket som hvis man skal bugsere. Man kan i de fleste tilfælde montere den så højt at kavitations pladen er ca 1 tomme over bunden, det er passende til vandski og almindelig brug.
    Hvis det ikke hjælper kan man begynde at kikke på trim flaps af forskellig art.
    Hilsen Rasmus


    profilbillede
  • #10   2. jan Hej Jonas B ( og godt nytår ) vi havde lidt det samme problem med vores, men den er også oppe på max vægt af båden med 2 personer og grej,
    Vi fandt nogle "nye" brugte smart tabs ( fra et projekt der var floppet, så de var aldrig taget i brug ), satte dem på for at se om det hjalp ..... kan kun sige .. at DET gør de, så det var en mega billig måde at løse vores problem, nu skal vi bare "puste" lidt til gassen og den er oppe, der er det extra plus, at når jeg ( lille pus på plus 100 ..... ja ja en rigtig mand ) går rundt under sejlas, ja så kan det ikke mærkes på båden..
    Det er en billig løsning frem for at skulle skifte propel ( for man kan jo lige så godt gå til en rustfri ) det kan jo være at det valg man tager IKKE afhjælper problemet, og de fleste forhandler tager IKKE en "ny" propel retur der kun er prøvet en enkelt gang, og med det udvalg der er kan det tage nogle skift inden det sidder lige i skabet, eftersom det er en båd af ukendt mærke/opbygning har de/man jo ingen andre at sammenligne med og så bliver det jo et gæt ! ! at sænke motor vil måske hjælpe, så kvan pladen sidder rigtigt ( hvis den ikke gør det allerede ) men det vil kræve at ... forlænge motor ben, sænke hæk kanten, sætte en motor elevator på ( det sidste vil så øge vægten på røven, hvilket nok ikke er hensigten )plus den koster jo også lidt .... så er vi tilbage til tabs, som den billigste løsning, eneste minus er huller efter skruer hvis man fortryder ( jeg er ikke fan af huller i/eller i nærheden af vand spejlet ) ..... så passer kvant pladen ! så har du noget at tænke på ....
    Skal lige siges at vi skiftede også propel til rustfri ( stadig med flaps på ) og det har også gjort den en del bedre.


  • #11   2. jan Hej Jonas og #10 Kim
    Min Kegnæs har også problemer med at komme op hvis vi er 3-4 mand i den bagerste halvdel af jollen, det skal siges at jeg har alt benzin og batteri ude agter sammen med en 60hk 2T Evinrude. Hvis jeg skal have den ud af vandet med 3-4 mand i båden skal man side omkring midten, og afhængigt at vind og vejre samt den fart man vil have skal der efterfølgende rykkes lidt frem og tilbage. Så jeg ville gætte på at din jolle er lidt udfordret på vægten henne agter i og med at din motor er ret tung og din kahyt er forholdsvis lang, så jeg ville sige at du på sigt kunne få stor gavn af at korte en halv meter eller mere af din kahyt så i kommer længere frem når i sejler hvis dette er en muglighed.
    Så kommer mit lidt mere tekniske spørsmål til dig Kim, smat tabs hvordan virker de. Har overvejet en eller anden løsning i den retning til min Kegnæs, når det går stærkt ligger den rimeligt på vandet måtte dog godt komme lidt op med næsen. Når jeg vil cruise langsomt (14kp) har jeg svært at få den ned, andet en jeg rykker det hele frem i båden. Så ville høre lidt mere om din erfaring og om det er den vej man skal eller helt over i hydrauliske eller helt lade være i midt tilfælde.
    Fortsat god dag.
    Rasmus


  • #12   2. jan hvis du ikke allerede har det, så skift fra 3 til 4 bladet skrue. evt suppler med smarttabs. smid fx batterierne ud i fronten. på så små både har vægtfordelingen bare alt at sige

  • #13   3. jan Vil også anbefale at montere SmartTabs og en 4 bladet propel.

  • #14   3. jan Rasmus.. sorry svar tid !
    Hydrauliske er helt sikkert et bedre valg i min optik, da der er en hel verden til forskel i at have nogen på der kan justeres efter de forehold de bruges i, vi troller når vi er ude, der kan være langt ud til div pladser, der er taps dejlige ud og hjem de giver en rolig gang og vi planer hurtigt
    Så er det at jeg er i tvivl ! ! ! for jeg ved ikke om de hæmmer vores trolling fart meget da de jo er nede/aktive HELE tiden og derved skaber noget modstand ( vi skal have det undersøgt, men at ligge på 40 meteren og rode ud over rællingen for at få dem op er ikke lige min/vores kop te smiley ) man kan købe nogle trailer beslag der gør at de kan vippes lidt op, måske vi prøver dem ...
    Men til sjov på vandet og til forskellige forehold med forskellige vægte/belastninger vil jeg mene at trimflaps der kan justeres vil være at foretrække, jeg er ikke så meget inde i det tekniske og hvordan og hvorledes, men kun ud fra erfaring med taps jeg udtaler mig, og de virker til vores brug ( dog med de forbehold jeg har skrevet, for de er ikke undersøgt, der er HELT sikkert nogen der kan skyde det hele ned, men så længe det er ok for os .. ja så bruger jeg det smiley ) vi kigger efter en 640 weekend, men da vi har brugt/lagt for over 200 tusind udstyr, båd, motor, trailer i det jeg har, og det kan jeg jo ikke få for den, ja så er det nok en drøm der har lange udsigter smiley .. men det skal nok lykkes ! ! men der vil jeg have justerbare flap på...
    Så nogle der er elektriske fra Volvo Penta (mener jeg) de var sgu smarte, der var ikke noget der stak extra ud, der kom en lille plade ud ( lodret ) som så skulle skabe en opdrift ... har ikke undersøgt det, men helt sikkert et kig værd.... da de intet fylder og ikke skaber modstand når man bakker og div i havnen.


  • #15   3. jan Tak for svarene allesammen.
    Det viste sig faktisk at den ikke var trimmet så langt ind som den kunne. Men jeg havde en bolt i vejen for at kunne trimme den længere ned smiley Men det er fikset nu, og nu planer den noget bedre med to mand bagerst i båden.
    Men den skal dog stadig op i høj fart for at sænke snuden ordentligt. Jeg tror jeg vil prøve at kigge på nogle smart tabs smiley


  • #16   3. jan ellers tag en sandsæk med, den er lidt nem at flytte rundt på, men det er selvfølgelig mere vægt som skal trækkes. hydrofoils til at montere på motor er også en billig løsning som nok vil hjælpe en del.... men "eksperterne" herinde hader dem, fakta er at de generere det løft bagtil som du efterspørger... tager nok lidt af din topfart

  • #17   4. jan Jeg har lige købt dem her: https://www.thansen.dk/baad/motor-og-styring/motor/hydrofoil-fra-40-hk/n-2136525519/pn-237013907/

    Det var den billigste løsning. Hvis de ikke giver det sidste der skal til, så må jeg have fat i de dyre til montering på båden. smiley


  • #18   4. jan Hej Jonas
    Havde dem på den første jolle jeg havde og det varede ikke længe før jeg fjernede dem. Husk at rustfri og aluminium ikke er bedste vender når du bolter dem på benet, har set flere eksempler på motor finner der er tæret op på grund af det så hvis du bruger rustfri skal du sørge for at galvanisk adskille de to fra hindanden med noget plastik. Og det belaster dit motor ophæng yderligere.
    Hilsen Rasmus


  • #19   4. jan #18 fortæl mig lige hvorfor udligningsforbindelserne på mercury er lavet af rustfri wire smiley

  • #20   5. jan Hej Steffen
    Wiren ja den kan sagtens være lavet af rustfri, men boltene der sider i motoren er ikke rustfri. Har endnu ikke luret hvilken type galvanisering de har eller stål legering men rustfri er de ikke. Jeg vil garantere dig at der er maling eller andet imellem det rustfrie og aluminiumet så stelforbindelsen går gennem bolten. Har set flere ben hvor der har været monteret propel beskyttelse med rustfrie bolte hvor det er kogt op efter et par år, lige ledes ved jeg at på helikopter platforme på boreplatforme ( hvis man laver det ordenligt ) kommer et plastik rør på bolten og plast spændeskiver i mellem så aluminium og rustfri ikke kan røre hindanden. Det hele skyldes den galvaniske tæring mellem de to er ganske betragtelig når man introducere saltvand.
    Det ville jo bare være ærgerligt at bolte noget på for bare at se det koge op 5-6 år sener, man skal bare sørge for at de to ikke rør hindanden så er man næsten på den grønne gren smiley
    Ved at hvis du skal beskytte en aluminiums båd mod tæring skal dine “zink” klodser være lavet af magnesium, fordi det ligger længere nede i spændings rækkefølgen en aluminium ( ja zink ligger også under aluminium men ikke tilstrækkeligt for at udføre ordenligt beskyttelse ). Så mit gæt er at de bolte man bruger på påhængs motorer er stålbolte med magnesium galavisering, men det er bare mit gæt.
    Lige ledes ved jeg at det frarådes at bruge kopper pasta til at smører RF bolte der er i kontakt med aluminium grundet den galvaniske tæring.
    Hilsen Rasmus


  • #21   5. jan magnesium bruges primært i ferskvand.
    https://smmc.dk/CustomerData/Files/Folders/4-download-filer/12_korrosionstabel.pdf


  • Kaj L
    Kaj L Tilmeldt:
    mar 2010

    Emner: 1 Svar: 11
    #22   8. jan Det er formentlig unødvendigt at nævne, at når du er i plan, kan du med fordel justere motoren lidt ud, hvorefter forenden sænkes og sejladsen bliver mere stabil.

  • #23   8. jan En billig måde at flytte vægt på tag tanken og flyt den helt frem hvis den ligger helt agter giver det et plus på 60 kilo hvis du flytter den helt frem i båden

  • #25   8. jan Jeg monterede Lenco elektriske trim flaps på min 18 fods for 6 år siden. Jeg må bare sige at det giver en helt anden fornøjelse med dem på. Du kan regulere båden mod bølgerne så den ikke hugger så meget. Rette båden op sidevers. Du kommer meget hurtigere op at plane.
    Det er alle pengene værd. Der er nogle der nævner at du kan bruge trimmet på motoren. Det giver ingenting i sammenligning med trim flaps.
    Men lad nu være med at gå på kompromis. Køb noget kvalitet det kan styres fra kaptajn stolen. Vigtigt at du kan regulere styrbord og bagbord side uafhængigt.


  • #26   12. jan #24 du borer 2 5 eller 6mm huller må hver side og en bolt igennem

  • #27   14. jan Hydrofoils er bare en fattigmandstuning som giver en enorm belastning på dine motorophæng jeg tror du skal prøve en mindre propel og kikke på din omdrejningstæller



Kommentér på:
Vægt i forenden af båden

x