{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Fordele/ulempe ved katamaran båd
  • #1   10. jan Hej Patrick.
    Miki ligner meget den bådtype der hedder Limbo.
    Jeg havde en kammerat der havde en tilbage i 80’erne som vi på vandski efter da vi var store drenge.
    Den planer rigtig nemt, er stabil når man bevæger sig rundt i den når man ligger stille, men den har en tendens til at ‘pounde’ rigtig nemt - dvs. fronten vil gerne hoppe op og ned da bundens udformning gør at den har svært ved at skære gennem bølger når man sejler.

Mvh

• #2   10. jan Ja okay planen var at jeg mest ville bruge den til fiskeri og så vandski et par varme dage om året men hvordan er den at sejle i hvis man fiske en dag i Kattegat og vejret pludselig vender og der bliver lidt bølger på?

• #3   10. jan Hej Patrick
    Du skal forvente at den kan banke hårdt når bølgerne bliver over 1 1/2 fod.
    Min kamerat havde en trimaran på et tidspunkt, når vandet var fladt var det sjovt men så snart der kom bølger var det ikke så spænende længere.
    Jo dårligere vejr du vil kunne sejle i jo mere v bund, selv min Kegnæs jolle bliver træls når bølgerne begynder at rejse sig.
    Hilsen Rasmus

• #4   10. jan Du får ikke en mere stabil jolle og de er hurtig oppe og plane Falck har brugt dem i mange år og ikke uden grund

• #5   10. jan Jeg tror den er god hvis bølgerne bliver så store at man ikke længere skal/kan plane.
    Der vil en med dyb V bund stikke næsen ind i bølgen med fare for at vandet slår ind over rælingen.
    Så i meget store bølger vil du nok have nemmere ved at komme hjem fra fisketuren i Kattegat.

• #6   10. jan Ja okay mange tak for svar hvad så med sådan en 40 hk sail motor fra 2012 er det noget som dur?

• #7   11. jan Bådtypen er fin og sikker. En 8 år gammel Sail motor ville jeg til gengæld gå langt uden om.

• #8   11. jan Sail påhængsmotor, er Kinesisk motor og enig med Morten gå uden om.. Reservedele osv nej, ville satse på noget gængse motorer. Som yamaha, suzuki fx..

• #9   12. jan der er mere stabilitet ved bølger fra tværs, da der stort set hele tiden er båd i vandet selvom der er store bølger. billigere i brændstof og kræver mindre motorer da der er dobbelt længde båd i vandlinie

• Allan M
    Allan M Tilmeldt:
    nov 2017

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #10   14. jan Min erfaring er at den ikke mindst er MEGET stabil, når man ligger stille / driver under fiskeri, dvs. at man kan bevæge sig i båden uden den krænger ret meget.
    Super bådtype til kystnært fiskeri og sejllads.

Kommentér på:
Fordele/ulempe ved katamaran båd

x