{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.181 visninger | Oprettet:

Hvilken kortplotter/søkort {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har købt mig en NIDELV 24 og skal bruge båden til sejlads i danske farevande samt et par ture til Læsø/Gøteborg.

Hvilken kortplotter kan i anbefale, som kan dække behov såsom ekkolod og plot funktion så ruten automatisk tegnes op man skal følge. Må meget gerne være en løsning der findes brugt på dba osv. i omegn 2-4000 kr.

Pft.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hvilken kortplotter/søkort
  • #1   15. feb 2021 Garmin 4008 eller 4010 Jeg er meget glad for min.

  • #3   15. feb 2021 Garmin ... det gik vi over til for nogle år siden, syntes deres brugerflade er dejlig nem ( jeg er total analfabet hvad elektronik angår ) der findes masser af store nogle år gamle instrumenter der virker 100 % til fornuftige penge ( ikke for lille skærm, så kan man køre flere ting på en gang ) og så et opdateret navisco kort, der er nogle du kan lægge ruter ind på hjemme fra, så skal det lille micro kort bare sættes i plotter .. vupti din tur er inde, ret smart når en lang tur skal planlægges ! ( og man kan jo altid fravige sin rute, den rute du så sejler kommer ind som spor, så du har styr på hvor du har været ) HUSK at et detaljeret kort med dybder kan være en stor hjælp, men man skal lige huske at ALT ikke er inde ( store sten osv og sandbanker der flytter sig, roskilde fjord er et mareridt hvad det angår, selv folk der har sejlet der i +20 år kan finde en stor sten de ALDRIG har hørt om eller ramt før he he... sorry det var ikke sjovt.. men dyrt ! ! IKKE mig, men en der vil sælge sin båd til mig )
    Men tag ud og få finger i div maskiner og prøv selv, jeg/vi er til knapper ... hader de berørings skærme, især i bølgegang, men virkelig en smag sag hvad man er til, og hvis du skal bruge 2 kilo hver gang fordi du ikke kan lide maskinen, ja så er det ikke billigt..
    God jagt..


  • #5   15. feb 2021 Garmin. De er i min optik førende i det felt til den almindelige bruger.
    jeg har prøvet diverse andre systemer, og at stole på navionics ( iPad ) det kommer jeg ikke til. Jeg har ikke oplevet noget så let at bruge og så stabilt som Garmin. deres opsætning er ligetil og deres bluechart rute funktion kan alt hvad man behøver med ganske få tryk.


  • #6   15. feb 2021 #4
    navionics kan godt lave ruter men det er begrænset hvor lange de kan være. Så skal man dele ruten op i etaper ( måske man kan lave dem længere hvis man bruger en computer, det ved jeg ikke, men på en iPad er det begrænset, ihvertfald ved Kanalsejlads ) og så har det crashet eller lavet fejl hver gang jeg har givet det en chance. Jeg ville virkelig gerne have det til at virke og være stabilt, men det er desværre langt fra min erfaring. Jeg forsøgte på en tur fra Holland til Danmark at stole på en ny iPad pro med helt frisk opdatering og installation af navionics, men det var heller ikke stabilt. Heldigvis var der andet navigationssystem ombord. Som eneste navigation vil jeg aldrig anbefale det.


  • #7   15. feb 2021 Jeg har aldrig haft problemer med Navionics. men skal bare være opmærksom på at vil man bruge Ipad, skal det være dem med SIM da de har GPS.
    Har eller aldrig oplevet en begrænsning på antallet af waypoints.


  • #8   15. feb 2021 syntes navionics har virket rigtig godt, på både telefon og tablet(android) har ikke prøvet det på ipad, men havde det på en iphone4s, der virkede det sku godt,

  • #9   16. feb 2021 Mange tak for svar. Har lige prøvet Navionics og det virker umiddelbart til at dække mit behov. Båden har allerede et ekkolod, så starter med Navionics. smiley

  • #10   16. feb 2021 Kan tilføje, at jeg købte en Lenovo tabM8 og et regntæt cover fra Armor X. som virker til at været et godt sæt.


  • #12   16. feb 2021 Morten, gå aldrig ned på udstyr smiley
    brugte før min søns Ipad, men syntes den var lidt stor på min konsol....Sådan en android tablet er nok det billigeste på en båd smiley for sådan en står der ikke marine på.


  • #13   16. feb 2021 #7, den er med sim.
    jeg holder fast i Garmin ihvertfald. ikke rart det går ned præcis de steder man behøver det. Jeg håber det virker bedre for dig end for mig


  • #15   17. feb 2021 jeg købte det hele der skulle bruges, alene til den tur.

  • #17   17. feb 2021 #11, har andre plottere ikke bøjerne med

  • #19   17. feb 2021 nå, det troede jeg, da min 17 år gamle raymarine, har dem med. De er dog ikke helt hvor de har været, da søkortet er ligeså gammelt. smiley

  • #20   17. feb 2021 #16. der var fin dækning, det var flere forskellige fejl som opstod, blå prik som curser, krævede genstart for at fjerne, sporadisk crash af app. manglende mulighed for rute kunne jeg godt leve uden.

    Alle mine Garmin enheder har haft bøjer anført på kortet. Hvor de så står reelt kan godt variere ift hvor frisk opdatering er (:


  • #21   19. feb 2021 Hvis du skal sejle de lange ture så overvej en AIS transponder (sender og modtager), den er god at have hvis du skal krydse trafikerede områder (en fattig mands radar). De store stibe sejler som perler på en snor i sejlranden og hvis det er tåget er det livsfarligt.

  • #22   19. feb 2021 Argh ... FATTIG mands rader, syntes godt nok de er lidt dyre.... MEN det er næsten alfa & omga at have en sådan ombord, de er fantastiske når det gælder om at se andre, men det er ikke alle der har en ombord og så kan du IKKE se dem ( altså de små skibe ) og for at få fuld udbytte så skal man have en der både sender og modtager.
    Egentligt utroligt at sikkerhedsudstyr er så pisse dyrt, prisen skal ned ( meget ) og så skulle der en lov om at det var obligatorisk udstyr, som veste !
    Har lige fået en ny grab bag med nyt fyrværkeri da det gamle udløber her til sommer, det var så lige 1500 for noget som jeg aldrig håber jeg får brug for, men syntes det er et must at have ombord..... sikkerhed sikkerhed sikkerhed.... mit tilnavn "livrem OG seler" he he, men det er en dyr hobby og vil gerne gøre hvad jeg kan for at se familien, børn og børnebørn igen ...


  • #23   19. feb 2021
    Navionics kan vist også AIS men kæver en Wi-Fi AIS receiver ved ikke hvad sådan en koster.
    https://www.navionics.com/usa/blog/post/ais-in-the-boating-app


  • #24   19. feb 2021 Navionics kan godt ais via WiFi. den del virkede rigtig godt faktisk

Kommentér på:
Hvilken kortplotter/søkort

Annonce