{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.214 visninger | Oprettet:

Bundmale båd? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Vi har købt en rigtig fin speedbåd til lige under 100.000 kr.
Vores plan var egenligt at vi ville køre frem og tilbage hver gang vi ville ud at sejle fra forskellige steder i DK.
Men vi har indset at det måske bliver for træls for os, da mange slæbesteder er godt besøgt (med dertil hørende stres smiley ), og ofte manglende parkering.

Så vi vil gerne høre hvordan man bærer sig af med at bundmale en båd der aldrig har været bundmalet før, og mister båden meget i værdi den dag den skal sælges da den er bundmalet?

Vh


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Bundmale båd?
  • #2   19. feb 2021 Havde klart valgt ikke at bundmale den.. men tilgengæld hoppet en tur i vandet og skrabet den når jeg alligevel var ude at sejle... bundmaling er sikkert fint for rigtig mange... men for helvede noget lort at få af igen.. sloges stadig med bundmalingen på min ørnvik og jeg kan ikke få det af...

  • #4   20. feb 2021 Den skal have to lag primer, et lag sealer og et til to lag bundmaling.

    Det er muligt at slibe det af igen hvis nogen en dag skulle få den lyst.


  • #6   21. feb 2021 Morten, er det noget man selv kan male med eller skal det udfører på et værksted?

  • #9   27. apr 2021 Når vi mærker af hvor vandlinjen er hvor højere skal vi så egenligt male?

  • #12   30. apr 2021 Vi skal igang med at slibe båden som jo aldrig har været malet før.

    Kan se at en skriver at den skal slibes "let mat".
    Hvilet sandpapir korn vil i mene jeg skal bruge til opgaven, og hvor mange timer skal vi forvente det vil tage at slibe en 17 fods ned. Bare lige så vi ved om vi gør det godt nok smiley


  • #14   30. apr 2021 Tak for hjælpen Jens.

    Det vil vi prøve smiley


  • #15   2. maj 2021 Nå vi fik ikke bundmalet i den her weekend pga vejret.

    Min søn og jeg kan heller ikke blive enige om farven på malingen.
    Han vil gerne have hvid og jeg mener at have hørt at hvid ikke er lige så god til
    at beskytte som en med farve.
    Er det rigtigt?


  • #17   7. maj 2021 Så er jeg her igen smiley

    Vi har valgt at bruge jotuns 2 komponent epoxy primer, men er da godt nok i tvivl om det nu også er nemt.
    De skriver at man skal være sikker på at man påfører i den rigtige tykkelse, men det kan man da ikke sådan lige uden videre vide.
    Til sidst skriver de "Tør/Udhærdet til brug: Minimumtid inden malingen permanent kan tåle sit miljø/medie". Vil det sige at der skal gå minimun 12 dage inden vi må smide den i vandet?


  • #18   7. maj 2021 Nu er det ikke kun bunden der skal beskyttes, alle dine heste skal igennem propellen ned til vandet. Vores gamle båd havde Bravo drev så det var ikke muligt at hæve den op af vandet. Nå den havde ligget i havnen i ca. 3 uger så var der begroninger på propellen så det kunne mærkes (lange klamme tråd-alger). Det var en af grundene til at jeg opgav havnepladsen, båden var aldrig mere end 3 uger i vandet selv om der var bundmaling på.
    Nu kan jeg se at du har en påhængsmotor, sørg for at propellen er op af vandet når du forlader skuden (eller er det din gamle båd???).
    Efter flere forsøg fandt jeg ud af at eddike i en spand vand gjorde det af med begroningerne på vores gamle stålpropel. Der findes noget giftigt stads til propeller men det fik jeg aldrig prøvet.


  • #19   7. maj 2021 Nej det er ikke den gamle båd.
    Vi har fået en anden, billeder kommer senere.

    Men propellen kan godt komme op af vandet.


Kommentér på:
Bundmale båd?

Annonce