{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.655 visninger | Oprettet:

Jesper R
Jesper R
Tilmeldt:
26. maj 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Parsun 5hk. Optimering. {{forumTopicSubject}}

Hey all..
Håber der er et par båd nørder herinde der lige kan hjælpe en nybegynder videre smiley
Har lige købt en gummibåd på 3.10 med v-køl og en ny parsun 5hk. Legede lidt med det i gudenåen og søerne i pinsen og der rejser sig nu et spørgsmål.
Det hele fungerer sådan set godt nok, men jeg undrer mig lidt over motoromdrejningerne, fra ca. 1/2 til fuld gas er omtrent virkningsløs, båden sejler med samme hastighed og motoromdrejningerne kommer ikke op på fuld, dog har jeg ikke målt dem, kun på gehør.
Tænker lidt om jeg skal prøve en anden propel, den der sidder på, er en 7,5x7, der findes en 7,25x6 fra en 2.6hk, der skulle passe ifølge parsun, som også mener det vil hjælpe lidt, men ikke vildt meget og på ebay findes der 7,25x5 fra yamaha.
Hvad er folks erfaringer, vil det gøre en forskel eller er jeg nede i så små detaljer at det kan være lige meget, ved godt at jeg IKKE finder 5 knob og planer med 4 pers. Det er ikke der jeg vil hen, men jeg føler at der er et eller andet i opsætningen der ikke spiller 100% når den motor ikke kommer højere op i omdr. men bliver nede og lyder faktisk lidt belastet.

Båden sejler 7knob Med mig selv på 80kg og den ene af ungerne på 20kg og sidder helt fremme, til sammenligning sejler min kammerat 9-10 knob med samme båd, men suzuki 5hk og 7,5x6,5 propel og der følges gashåndtag og motoromdr. Lidt mere ad.
Kan den 1/2" gøre den forskel ?

Som sagt søger jeg ikke racerbåd, det er en tag med i bagagerum på camping og hygge med ungerne båd, men vil da gerne have tingene kører ordentligt og måske samme tid holder lidt længere smiley

Håber i kan hjælpe lidt.
Jesper


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Parsun 5hk. Optimering.
  • Jesper R
    Jesper R Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #2   28. maj 2015 Jamen jeg nød det skam også, det var skide hyggeligt hehe smiley
    Kunne skam også godt acceptere at det sidste ikke rigtig gav noget, som på min kammerats suzi, men syntes bare at 50% af gashåndtaget er virkningsløst er meget og har motoren det godt ? smiley
    Syntes jo egentlig udvalget er ok, kan jo både for det første gå ned i 7,25" i dia., men også både 5" og 6" i stigning, men jeg har ingen fornemmelse for om det batter noget eller om jeg slet ikke vil kunne mærke en forskel og spilde mine penge smiley


  • Marcus M
    Marcus M Tilmeldt:
    jul 2016

    Følger: 1 Svar: 1
    #3   8. jul 2016 Jeg har præcis samme problem med min lille 2,8 meter gummibåd med glasfiber v bund og 5 hk parsun den går super godt men den accelerere ikke fra 50% gas og derover.
    Min topfart er kun 6 knob med 90 kg på båden, i neutral gear kan den tage mange flere omdrejninger end når den er i driv gear og når man sejler ned af store kølvandsbølger fra større både tager den omdrejninger og går bedre i motoren.


Kommentér på:
Parsun 5hk. Optimering.

Annonce