{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.286 visninger | Oprettet:

Nicklas M
Nicklas M
Tilmeldt:
14. jun 2021
Følger: 12 Emner: 1 Svar: 2

Kræver denne båd speedbådscertifikat? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg er helt ny i gamet indenfor både og går og overvejer at købe denne båd, men er pludselig kommet i tivivl om hvorvidt den kræver speedbådscertifikat eller ej.
(Har ikke speedbådscertifikat).
Det skulle være en 12 fods, men tænker ift. fronten som ligner et krav til speedbådscertifikat..
Håber at flink person hurtigt lige ville kunne bekræfte om der kræves eller ikke til denne båd.
Tak på forhånd.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Kræver denne båd speedbådscertifikat?
  • Nicklas M
    Nicklas M Tilmeldt:
    jun 2021

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 2
    #2   14. jun 2021 Jeg har været inde på siden du har linket, men blev ikke ret meget klogere på det, efter at have læst om fronten på både og blev så pludselig i tvivl med denne, da jeg jo vil mene at båden her har v-front.
    Der er ingen motor på, tænkte at jeg selv smide en 6 eller 8hk på smiley


  • #4   14. jun 2021 Vær også opmærksom på CE mærkning / alder ift. forsikring, hvis den ender med at være planende. Hvis den er ældre end 1998 (og det kan dokumenteres) så se bort fra det smiley

  • Nicklas M
    Nicklas M Tilmeldt:
    jun 2021

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 2
    #5   14. jun 2021 Tak for svar.
    Den er under 4 meter, da det er en 12 fods båd.
    Planen var hvert fald ikke at få større motor på end de 6-8hk på.
    Sælger har hverken papir eller skrognummer plade på båden, så har desværre ingen mulighed for at dokumentere noget som helst og det er også lidt det som er problemet med købet af denne båd, derfor vil jeg gerne være ekstra sikker på at jeg må sejle den uden certifikat.
    Her et billede som måske er lidt mere tydeligt ift. undersiden af skroget smiley


    profilbillede
  • #7   14. jun 2021 Under 4m og under 25hk, så skal du IKKE have speedbådscertifikat. Det står i linket længere oppe - og helt klart i det officielle dokument stk 2 https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2017/1724

    Jeg indrømmer det er lidt kryptisk, men en planende båd i sig selv kræver ikke speedbådscertifikat - det er igen længde og motorydelse (som i tabellen) OG evnen til at plane der kræver certifikat.

    Så min 5,5m helplanende alubåd må f eks gerne føres uden bevis med en 40hk motor, uanset om den kommer i plan eller ej, det kræver først bevis hvis motorydelsen kommer over 45hk

    God fornøjelse med båden, den ser ud til at være i fin stand. Og hvis du tænker 6-8hk motor tror jeg de færreste vil kalde det en speedbåd smiley


  • #8   9. jul 2021 @Rasmus

    “ Her er forresten formlen for motor størrelse.
    Skroglængde² + 3 x 1,36. Så har du en båd på 6,3 meter, hedder regnestykket: 6,3 x 6,3 + 3 x 1,36 = 58,06. ”

    Er det en måde at udregne hvor mange HK en båds motor bør have? Er det et konservativt estimat? Eller giver det en sporty båd? Måske lidt ind imellem, ser det ud til?


Kommentér på:
Kræver denne båd speedbådscertifikat?

Annonce