{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Brændstof forbrug
  • #2   19. aug 2021 Jeg forholder mig nu mere til at "siden" intet siger om hvad båden/motor bruger pr. sømil. For det er jo noget man kan bruge til noget.

  • #3   19. aug 2021 Lars det er jo individuel fra båd til båd, men hvis du har et setup hvor du kender fart og omdr. Så kan du jo bruge det til at beregne lidt efter.

  • RAMBO
    RAMBO Online Tilmeldt:
    maj 2008

    Følgere: 31 Både: 1 Emner: 14 Svar: 1.946
    #4   20. aug 2021 Har set sitet et par gange.

    Enig i, at den giver et godt billede af, hvor meget brædnstof der skal igennem motoren ved de forskellige omrejningstal.

    De fleste af os ved nok, hvad motorens omdrejningstal skal være, for at båden fx sejler marchfart. Når dette kendes, så kan man udregne brændstofforbrug pr. sømil. Sværere er det faktisk ikke....

    Det er helt rigtigt, at brændstofforbruget ændrer sig markant, hvis bare der gives lidt for meget "håndtag".

    I mit tilfælde, der skiftede jeg propel fra 3-bladet til 4-bladet, og sænkede omdrejningstallet fra 3000 omdr.min til 2700 omdr.min., når der sejles marchfart.
    Det gav lidt mindre ro i båden, og tilmed et liiiiidt lavere benzinforbrug.

    Jeg har lavet forsøget med at sejle 3500 omdr.min. fra Hornbæk til København.
    Konklusionen blev: Motoren lyder anstrengt, bruger alt for meget benzin og et markant højere støjniveau.

    Derfor passer det mig helt fint, når jeg bare sejler afsted med 2700 omdr.min, og runder ca. 22 knob.


  • #5   20. aug 2021 Hvad definerer en march fart?

  • RAMBO
    RAMBO Online Tilmeldt:
    maj 2008

    Følgere: 31 Både: 1 Emner: 14 Svar: 1.946
    #6   21. aug 2021

    profilbillede
Kommentér på:
Brændstof forbrug

Annonce