{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.568 visninger | Oprettet:

Støj kasse / kasse foran påhængsmotor! {{forumTopicSubject}}

Kære alle med sejlere smiley

Vi har en hyggelig lille båd, Tulle Marie med en ældre påhængsmotor på 25hk.

Vi har set at nogle både har en sådan "lydafskærmer" / kasse foran motoren, hvilket jeg meget gerne vil høre jeres erfaringer omkring !

Tager det lyden ? - hvordan med motoren, har den godt af det ? Og sidst men ikke mindst, kan i sender nogle links til hvordan i har bygget eller købt jeres ?

Pft og god tur på søen alle !


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Støj kasse / kasse foran påhængsmotor!
  • #2   22. aug 2021 Se mine foto album.

    https://www.baadgalleri.dk/fotoalbum/diverse-baad/21606-motor_afdaekning_1

    https://www.baadgalleri.dk/fotoalbum/diverse-baad/21609-motor_afdaekning_2

    Vær opmærksom på at det er meget tidskrævende, og at man SKAL bruge friskluftsmaske, når man arbejder med kemikalier.
    (Friskluftsmaske er ikke som almindelig støvmaske, det er altså frisk luft der føres frem til en helmaske man har på hovedet.)


  • #5   24. aug 2021 Ikke for at være negativ og bagstræberisk, men jeg tror desværre det vil være skønne spildte kræfter at lave en støjkasse til den motor. For mig at se er det en 2-takt fra 80'erne og larmen kan komme mange steder fra: Utæt udstødning, hårde gummibøsninger og slidte ophæng der overfører vibrationer, uens gang pga uens slidte cylindre eller generelt bare højere støjniveau på en 2-takter.

    I kan måske dæmpe noget af larmen, men helt godt bliver det aldrig

    Hvis I har økonomisk råderum til det vil jeg virkelig foreslå en yngre/ny 4-takter, så kan I pludselig høre hvad I siger til hinanden når Tulle Marie er på vandet


  • #7   27. aug 2021 moderne 4-takter så er det kun ved fuld hammer du oplever støj

  • #8   27. aug 2021 Havde dækkasse på min tidligere Finnsport styrepultbåd med en Yamaha 50HK 2 takt. Det tog meget af lyden synes jeg, og kan da anbefales.

    Men som nogle i tråden nævner, vil det da være bedre hvis du vil bruge 20/ 30.000,- mere til en 4 takter så lyden er lavere.

    Har selv 2 takter 60HK og vil lave kasse når det bliver tiden til det.


  • #9   27. aug 2021 med hensyn til byg af kasse så lav en form i træ og og støb med gelcoat, glasfiber og polyester indeni, så får den en flot yderside. der er masser af guides på youtube, bare husk sikkerhedsudstyr. og så skal den nok beklædes med noget ikke brændbart isolering som fx det her https://www.thansen.dk/bil/udstyr/indvendigt-udstyr/lyddaempning/lyddaempning-selvklaebende-40x50-cm-4-stk/n1199145607/pn1226678724

  • #10   31. aug 2021 Jeg er tilbøjelig til at give Per T ret. Det er MINIMALT hvad en støjdæmpning vil hjælpe. Taler af erfaring, såvel teoretisk som praktisk.
    Den praktiske kommer fra en fuldstændig og meget omhyggelig støjdæmning af en 150 HK 2 takter med skum+ højdensitet bitumen af hætten samt ned ad kåben. Desværre ikke med noget fantastisk resultat. Bevares, dæmpningen kunne anes, men kun lige akkurat.
    Tiltag med at proppe selve udstødningshullet til gav mindst ligeså meget. Herved blev selve udstødningsgassen tvunget til at bevæge sig ud gennem navet og dermed under vandet.
    Den teoetiske erfaring siger at støj som oftest skabes af resonans. På en 2 takter er det typisk fra indsprøjningsdyserne. Her handler det om at afkoble støjen ved brug af gummi, så disse bøsninger bør være nye.
    Desuden vandrer støjen ud gennem udstødningskanalen. Og ved at gøre såvel indsug som udstødningskanaler så lange som muligt, hvilket man også gør på 4 takter, dæmpes støjen. Samtidig med dette, indbygger mn resonatorer så lyden kommer i modfase og dermed reduceres.
    Alt dette er rigtig svært at "eftermontere" og derfor jagter man lidt et fatamogana ved at isolere, da støj principielt skal bekæmpes ved kilden.


Kommentér på:
Støj kasse / kasse foran påhængsmotor!

Annonce