{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.444 visninger | Oprettet:

2-takt kontra 4-takt til bowrider {{forumTopicSubject}}

Vi er nye på vandet og søger en speedbåd bowrider 17-19 fod men synes der stort set kun er både med 2-takt påhæng eller indenbords, til salg, Jeg er til påhæng, men overvejer om det burde være en 4 takt, så der er mindre støj, røg og rolig motorgang.
MEN hvad er Jeres erfaringer omkring motorvalg, lad mig høre.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  2-takt kontra 4-takt til bowrider
  • #1   9. jul 2015 alle indenbords er 4-takt. 2takterne vejer mindre og har mere bundtræk og benyttes derfor ofte til mindre speedbåde, men de forurener og er faldet for noget miljøregulativ så derfor er de fleste moderne påhængsmotorer også 4-takt, med enkelte undtagelser, (optimax, etec m.fl) også i forbindelse med at bådene generelt er blevet større og bedre kan bære vægten

  • #2   10. jul 2015 Der findes 2T påhængsmotorer med indsprøjtning, og de er sviner og forbruger ikke mere benzin end gennemsnittet af 4T motorer, og med hensyn til støjen, så er det kun ved de lavere omdrejninger, at 2T støjer mere, når der skal sejles stærkt, så støjer de omtrent lige meget, målt rent akustisk. På vægten contra kræfter, der er 2T endnu overlegen, og selv hvis man måler en 2T vs en 4T med på feks. 100 hp, så vil 2T have meget mere bundtræk, og føles som om den har mange flere HP en 4T motoren...
    Så hvis den båd du ser på, har en moderne 2T med indsprøjtning, så kan den være et mindst lige så godt valg, som den med 4T motor, og så slipper man også for at skulle tænke på tandrem m.m, som kan være meget omkostningstung at skifte på en 4T . . .


  • #3   10. jul 2015 Find en båd med en mercury optimax, evinrude e-Tec eller 2 takt med indsprøjtning i stedet for karburator.
    Så får du den lave vægt fra 2 takteren, bundtrækket for 2 takteren, men mere støjsvag, meget bedre brændstoføkonomi og mere miljøvenlig som 2 takteren.

    - En af mine venner har en optimax 135 fra 2003, og den køre altså bare godt, og sluger intet benzin i forhold til min gamle 115 2 takter smiley


Kommentér på:
2-takt kontra 4-takt til bowrider

Annonce