{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
935 visninger | Oprettet:

Bådtrailer, rustfri bremsekabler? {{forumTopicSubject}}

Jeg købte for 2 år siden en ny 2000 kg Selandia bådtrailer som har KNOTT bremser/kabler.
Nu har jeg igen problemer med bremse kabler som kører for stramt fordi der er rust indeni, selvfølgelig på grund af saltvand, det er sorte kabler.
Jeg har set at der kan købes blå KNOTT rustfrie kabler, er det den rigtige løsning som holder?

/Peter Z


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Bådtrailer, rustfri bremsekabler?
  • #1   7. nov 2021 Ja de er meget bedre . Men de skal stadig have et årligt service , hvor kablet bliver smurt . Af med kablet hæng det op i et træ eller lignende og fyld olie i til det løber ud af den anden ende .
    Jeg bruger dette

    https://www.avxperten.dk/smoeremiddel/kema-smoeremiddel-tri-17-500ml-spray.asp?gclid=Cj0KCQjw8p2MBhCiARIsADDUFVE705AvGGN_Is8OkkDWhOTr5q_cB5vyBVSDuM2qyG8Om7xbTbrLhEQaAotyEALw_wcB

    Og hvis du vil din bremser noget godt så giv dem noget prolan spray næste gang du har tid


  • #2   7. nov 2021 Ja, kender godt problemet. Jeg købte rustfri bremserkabler til min brenderup bådtrailer, efterser altid mine bremser en gang årligt, renser og smørre bevægelige dele, tromler sprøjtes udvendig med prolan, bremserkablerne hænger jeg op og lader olie løbe igennem. Så har jeg ikke haft de problemer siden.



  • #3   7. nov 2021 Hej,

    Tak for svar, jeg gør som I har foreslået, så jeg kan undgå alt for meget bøvl med bremsekablerne fremover.

    /Peter Z


  • #4   14. nov 2021 Jeg har nu altså lidt blandede erfaringer med rustfrie bremsekabler.
    Ved Lillebæltsbroen er slæbestedet (trods den nylige ombygning) stadig ret fladt fordi det sander til.
    Det betyder man kan vælge mellem reparere gelcoat bagpå båden, eller at renovere bremser en gang om året fordi man er ellers er nødt til at bakke traileren ret langt ud pga den flade vinkel.
    Jeg har valgt den sidste løsning og har derfor altid bremsebakker, lejer og kabler liggende hjemme
    Jeg startede med rustfrie kabler på min nye trailer, men de sad fast efter et år og skulle skiftes. Det skulle det hele faktisk.
    Jeg fik det gode råd at skifte til kabler med plastcoating, som faktisk er billigere.
    Inden montagen fyldte jeg olie på som andre også foreslår. Monterer man kablerne inden alt olien løber ud igen, tror olien holder vandet uden, fordi kabler hænger lidt, så det laveste punkt er midtpå og ikke i enderne. Så bliver olien der
    Retfærdigvis skal det siges, at de rustfrie kabler som sad på min nye trailer ikke fik olie, fordi jeg ikke gad pille dem af smiley
    Rustfri er mange ting, og skal det holde i saltvand er styrken faktisk ret lav. Prøv at holde en magnet på et rustfri kabel, det trækker lidt fordi den rustfrie type ikke er det bedste pga kompromiset med styrken.
    Nu koster nye kabler jo ikke en formue, det er mest irritationen over de hænger og arbejdet med at skifte dem, der tæller.
    Jeg har stadig et sæt nye kabler liggende, for dem med olie i holder nu på påbegyndt 3. sæson.
    Har ikke fundet en god løsning med bremsebakkerne, som jeg stadig skifter en gang om året. Lejerne holder endnu....
    Og fordelen ved bremseskyl er jeg også lidt tvivlende med.
    Nu har jeg prøvet at skylle hver gang jeg kom hjem det første år, og det andet år lod jeg være. Resultatet var det samme, bremser skulle skiftes og renses smiley
    Man vælger jo reelt mellem at have traileren stående med tørre bremser med salt eller våde, men nyskyllede bremser.
    Kunne man skylle på slæbestedet ville jeg gøre dette. Så ville man jo ende med nyskyllede og tørre bremser og mere tid til at sejle smiley


  • #5   14. nov 2021 Hej,

    Tjaa, de sorte ikke rustfri kabler holder ikke, har nu fulgt rådet og har monteret rustfrie forsøgt fyldt med olie.
    Smurt lidt indvendig i tromlen, men det må jo ikke komme på bremsebelægningen men beskytte af fjedre og bagplade er ok.
    Jeg kontroller om 6-12 måneder igen.

    /Peter Z


  • #6   24. nov 2021 Der findes bremsekabel beslag så kablerne ikke hænger ned og samler vand

    https://scandictrailers.dk/vare-kategori/bremsekabelholder/


Kommentér på:
Bådtrailer, rustfri bremsekabler?

Annonce