{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.212 visninger | Oprettet:

Frostsikring af påhængsmotor {{forumTopicSubject}}

Min Mercury 60HK sidder pænt boltet til min båd.

Skal jeg aktivt gøre noget for at frostsikre den? har hørt lidt om at det er en god ide at få den til at suge noget sprit, opvaskesæbe og hvad ved jeg, igennem kølesystemet, så der ikke ligger vand i rørerne, som kan frostsprænge.

Nu vil jeg godt høre nogle kyndige folk give mig deres besyv smiley
- Tak på forhånd.

(Har læst guides om at skifte gearolie osv)


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Frostsikring af påhængsmotor
  • #3   21. nov 2021 Hej,

    Jeg har tidligere fået oplyst at jeg blot kan vippe motoren op af vandet, så drænes den automatisk for vand så den ikke frostsprænges.
    Min båd ligger i vandet næsten hele året, tages op på trailerne når der kommer mere end enkelte graders nattefrost i flere dage i træk, for at undgå båden fryser fast.
    Jeg har en 2 år gl. Mercury 115.
    /Peter Z


  • #5   22. nov 2021 Jens.
    "vinterkonservere, det indvendige af motoren (stempler cylindere lejer mv.) "

    Hvordan gør du det?

    Det med gearolien har jeg styr på smiley


  • #7   24. nov 2021 Jeg har Googlet en del, men har svært ved at gennemskue, hvor 'smøre niplerne' sidder smiley

  • #8   25. nov 2021 Tag tændrørene ud, spray fogging oil ind i cylinderne. Monter tændrær. Tørn motor med elstarteren, få omgange er nok. Monter tændrørskablerne.
    Søg på smørenippel så du ved hvad du leder efter. Kræver en smørepistol men sådan en er billig.


  • #10   25. nov 2021 8# Kan godt Google mig til hvordan den ser ud, men kan ikke blive klog på hvor den sidder og hvad den helt præcist gør smiley

    9# Ja det burde jeg. Er det lige til uden det vilde værktøj?


  • #11   25. nov 2021 Smøreniplerne benyttes til smøring af motorens ydre bevægelige dele. Dvs akslen som motor drejer om når den drejer for sidde til sidde og når du trimmer op og ned. Oftest flere på hver aksel.
    Et andet godt råd er at få købt det korrekte værktøj hvis du har planer om at gøre det selv.


  • #12   26. nov 2021 Har nøjagtig samme motor når jeg tar båden hjem har jeg en murebalje fyldt med regnvand som jeg kører motoren varm i ca 15 min i tomgang så sprøjter jeg lidt wd 40 ud over hele motoren og sænker den helt ned derved render det sidste vand ud af benet mere gør jeg ikke motoren er fra 2005 og har aldrig fejlet
    Held og Lykke
    Leif


  • #13   29. dec 2021 Gad vide hvordan man vinterkonvesere en 2t påhængsmotor på Grønland,,
    smiley smiley smiley
    Godt Nytår.. smiley


  • #14   2. jan 2022 Hmm.. Vandet løber af 👍😀godt nytår!

    profilbillede
Kommentér på:
Frostsikring af påhængsmotor

Annonce