{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
606 visninger | Oprettet:

Frostsikring af påhængsmotor {{forumTopicSubject}}

Min Mercury 60HK sidder pænt boltet til min båd.

Skal jeg aktivt gøre noget for at frostsikre den? har hørt lidt om at det er en god ide at få den til at suge noget sprit, opvaskesæbe og hvad ved jeg, igennem kølesystemet, så der ikke ligger vand i rørerne, som kan frostsprænge.

Nu vil jeg godt høre nogle kyndige folk give mig deres besyv smiley
- Tak på forhånd.

(Har læst guides om at skifte gearolie osv)


Kommentarer på:  Frostsikring af påhængsmotor
  • #1   21. nov Bare motoren er helt nede, "i sejlstilling" så er der ikke noget der tager skade af frost, da alt vandet løber af, sådan har min overvintret udendørs de sidste 20 år, uden problemer.
    Der er delte meninger om, det er en god ide at køre eks kølervæske igennem for at mindske tæring, jeg køre bare ferskvand igennem, samtidig med jeg vinterkonservere, det indvendige af motoren (stempler cylindere lejer mv.) og smøre med vandfast marine fedt i alle smøre niplerne, det er efter min mening til gengæld vigtigt.
    Er der vand i gearolien, kan gearhuset frostspringe, men det høre til sjældenhederne, og ofte skifter man også gearolien efter sæsongen, eller i det mindste kontrollere olien.


  • #2   21. nov Hej Tim
    Lige mine ord Jens.
    Hilsen Rasmus


  • #3   21. nov Hej,

    Jeg har tidligere fået oplyst at jeg blot kan vippe motoren op af vandet, så drænes den automatisk for vand så den ikke frostsprænges.
    Min båd ligger i vandet næsten hele året, tages op på trailerne når der kommer mere end enkelte graders nattefrost i flere dage i træk, for at undgå båden fryser fast.
    Jeg har en 2 år gl. Mercury 115.
    /Peter Z


  • #4   21. nov Det har jeg ingen erfaring med, når den ligger i vandet..
    Men i min havn har de ikke vippet motoren op om vinteren, den del der er i vandet fryser jo ikke, så længe der ikke er is på vandet, og der står ikke vand oppe i motoren.


  • #5   22. nov Jens.
    "vinterkonservere, det indvendige af motoren (stempler cylindere lejer mv.) "

    Hvordan gør du det?

    Det med gearolien har jeg styr på smiley


  • #6   22. nov Jeg bruger Quicksilver Storage seal , min er en 2 takter, ved ikke om det er så nødvendigt til en 4 takter.
    Jeg sprøjter det ind i karburatoren indtil motoren kvæles i det.
    (det anbefales at vaske tændrørene rene i benzin eller lignende, da olien har så stor indtrængsningsevne, at det kan kortslutte tændrøret, hvis det er olieret vinteren over, ja har selv været ude for det, det kostede nye tændrør)

    denne her olie
    https://thistedmarinecenter.dk/storage-seal-konserveringsolie-spray.html
    https://thistedmarinecenter.dk/storage-seal-konserveringsolie-spray.html


  • #7   24. nov Jeg har Googlet en del, men har svært ved at gennemskue, hvor 'smøre niplerne' sidder smiley

  • #8   25. nov Tag tændrørene ud, spray fogging oil ind i cylinderne. Monter tændrær. Tørn motor med elstarteren, få omgange er nok. Monter tændrørskablerne.
    Søg på smørenippel så du ved hvad du leder efter. Kræver en smørepistol men sådan en er billig.


  • #9   25. nov Det er også en god ting at afmontere propellen, og få smurt propelakslen med vandfast fedt, en propel kan bare sidde "urokkelig" fast hvis den ikke har fået fedt, og den så har siddet der længe.

  • #10   25. nov 8# Kan godt Google mig til hvordan den ser ud, men kan ikke blive klog på hvor den sidder og hvad den helt præcist gør smiley

    9# Ja det burde jeg. Er det lige til uden det vilde værktøj?


  • #11   25. nov Smøreniplerne benyttes til smøring af motorens ydre bevægelige dele. Dvs akslen som motor drejer om når den drejer for sidde til sidde og når du trimmer op og ned. Oftest flere på hver aksel.
    Et andet godt råd er at få købt det korrekte værktøj hvis du har planer om at gøre det selv.


  • #12   26. nov Har nøjagtig samme motor når jeg tar båden hjem har jeg en murebalje fyldt med regnvand som jeg kører motoren varm i ca 15 min i tomgang så sprøjter jeg lidt wd 40 ud over hele motoren og sænker den helt ned derved render det sidste vand ud af benet mere gør jeg ikke motoren er fra 2005 og har aldrig fejlet
    Held og Lykke
    Leif


Kommentér på:
Frostsikring af påhængsmotor

x