{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.275 visninger | Oprettet:

Yamaha 50 HK EFI 4T vs. Yamaha 60 HK EFI 4T {{forumTopicSubject}}

På min Yamarin 47TC er der på hækken en Yamaha 50 HK EFI 4T fra 2016 - har rundet 190 timer - kører perfekt. Har tænkt på at udskifte den med en ny Yamaha 60 KH EFI 4T. Hvor meget mere får jeg ud af det bortset fra de ekstra 10HK. Er det spild af penge i forhold til den 50 HK som sidder på pt.? smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Yamaha 50 HK EFI 4T vs. Yamaha 60 HK EFI 4T
  • #1   21. dec 2021 Generelt er der en tommelfingerregl der siger at hvis man skal fordoble en speedbåds hastighed så skal man gange nuværende motor hk op med en faktor 4.
    Dvs. hvis dit nuværende set-up til eksempel kan sejle 50kmt, så skal du ikke forvente at komme til at sejle mere end måske 54-55kmt


  • #2   21. dec 2021 De 10 hk mere vil du nok ikke mærke ret meget, måske du skal gå vejen der hedder propel opgradering.
    Vi har fået en RF propel på, helt standart størrelse, og vi fik lidt i optræk og et par km/t i topfart, hvordan det er gået til ANER jeg ikke, da de jo er ens i størrelse, det eneste er jo vægten og stivheden i den, sååååååå hvad der er gået "galt" er et mysterium.
    Men inden man smider de 3-4 kilo for en propel, så undersøg om det ikke er muligt at låne/leje en, evt. en der har en herinde eller om der er en forhandler der gør sig i det at man kan prøve en af på DIN båd.
    Og så er der self de muligheder at "lege" med størrelser på propeller, men det skal jeg overhoved ikke gøre mig klog på, og vil heller ikke gøre det på min egen da gearkasse og lejer jo fra fabrikken er til den størrelse DE har sat på og derfor vel kan klare den, jeg undersøgte endda om garantien på motoren vil blive berørt af det ved propel skifte, det gjorde den så ikke på min, da størrelse og producenten var Yamaha selv, lægger man 100 kilo for motor og div tilbehør, ja så passer man sgu på det ( i mine øjne he he )


  • #3   21. dec 2021 Hvis du har en 3 bladet propel på nu, vil du få noget mere liv i båden med en 4 bladet propel.

  • #4   22. dec 2021 Man midster typisk lidt topfart ved at skifte fra 3 til 4 blade. Men får mere greb i vandet på vejen op til top speed, dvs. båden sejler lidt hurtigere ved samme omdrejninger. Som betyder at man kan cruice med lavere omdrejninger.
    Så længe at motoren ligger i sit optimale omdrejningsområde med båden lastet, og ved fuld gas, kan der ikke blive noget med garrantien pga. propellen. Hvis ellers propellen er i orden og passer på motoren. smiley


  • #5   22. dec 2021 Ja det er rigtig Thomas, tror jeg mistede 1.5 knob på toppen, der sejler jeg aldrig alligevel, sparer også lidt i brændstof.

  • #6   23. dec 2021 Er det ikke præcis den motor (50hk) hvor man bare kan hive en lille plastic skive (restrictor) ud af luft indtaget og vupti har man en 60hk?

  • #7   23. dec 2021 https://youtu.be/rpL_9NlVfHU

  • #8   23. dec 2021 Sådan der, that´s a good "tip",,, smiley

    Glædelig jul smiley


  • #9   23. dec 2021 Som der er en der nævner i kommentarerne til videoen så er der en risiko for at den kører med for lidt brændstof og så er der mulighed for detonation i stedet for forbrænding og så ryger stemplerne. ECU-en på den større motor giver flere omdrejninger men måske også mere brændstof idet den får mere luft ind. Jeg ville ikke gøre det på min egen motor med mindre jeg har en nødmotor i båden.
    Mvh. Alex


  • #10   29. dec 2021 Hej Knud.

    Det mest optimale er naturligvis at montere den største mulige motor på båden.

    Da båden kun er godkendt til 60hk er det naturligvis ikke muligt at sætte større på iforhold til forsikringen.

    Du vil ikke mærke nogen forskel på en 50hk til 60hk motor, begge motorer er samme motorblok, og effekt forskellen vil være minimal.

    Det hvertfald en dyr opgradering for måske 5km/t på toppen.



  • #11   6. jan 2022 Jk biler og både Hva er det da for noget vrøvl med
    Man ik får effekt fra 50-60 hk kan godt være det er samme blok osv men lavet om i motorstyring osv så du får da noget ud af de sidste 10 hk


  • #12   8. jan 2022 Hej Allan S.

    Det er drejningsmomentet der er afgørende og da litter effekten på motor blokken er ens, vil du ikke mærke den store forskel på fremdriften med 10hk måske lidt på toppen af omdrejningskurven.

    Jeg har været med til at sælge mercury / mariner motorer tilbage fra slut 00,erne hvor 50-60 hk motor var ens. Her fik vi klistermærker fra importøren så kunne vi selv vælge om vi ville sælge den som 50 eller 60hk vi lavede ingen ændringer på motoren, kun 3 klistermærker på motoren, og så klistmærker på hætten.

    Om det har ændret sig idag skal jeg ikke kunne svare på, men jeg ved at ved mariner eller mercury betalte du ekstra for ingenting ☺️


Kommentér på:
Yamaha 50 HK EFI 4T vs. Yamaha 60 HK EFI 4T

Annonce