{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.378 visninger | Oprettet:

Chris !
Chris !
Tilmeldt:
6. jun 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8

Vejr og vind {{forumTopicSubject}}

Når jeg skal ud og sejle, så gør jeg et stort job i at læse vejret - især vinden. Men nu er jeg stadig en rookie, som kunne fare vildt i et kompas.

Er der nogle tommelfingerregler for hvordan vinden skal være, før man kan sejle nogenlunde stabilt?

Jeg tænker f.eks på fralandsvind kontra pålandsvind, eller vindretning i forhold til kysten.

Selv sejler jeg primært i Horsens fjord, og jeg har oplevet at ret meget mere end 4 m/s vind kan hurtigt sætte en stoppe for glæden, da der laver nogle okay bølger til en lille båd som min.

I går løb jeg forbi fjorden ved Århus, og selvom det blæste + 5m/s så var vandet fuldstændig stille. But how?

Så - har du nogle tips?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Vejr og vind
  • #1   22. jul 2015 Kommer nok lidt and på hvor du sejler fra..her ope nord på (sæby)er det nok mest roligt når der er fralandsvind eller let pålandsvind..er der eks fralandsvind på 8 m/s her ope er der ikke så mange bølger..men er det pålandsvind med 8 m/s er der noget mere sø..
    Men det gør det bare meget sjovere smiley


  • Chris !
    Chris ! Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8
    #2   22. jul 2015 Tak for svar Henrik.

    Hvordan forholder det sig inde i en fjord?


  • #3   22. jul 2015 Tjek altid forsvarets sejllads udsigt inden du tager ud, der kan du se bølgehøjde og retning time for time, som jeg syntes næsten er mere vigtigt ind vindhastighed.

    https://ifm.fcoo.dk


  • #4   22. jul 2015 Nu skriver du "i en lille båd som min". Med den beskrivelse er det ikke let at rådgive...
    Er det en robåd, en lille speedbåd, eller måske en lille sejlbåd (den er vist ikke oprettet?)?
    Det kommer også an på om du udelukkende sejle kystnært og om der er skov eller åbent land ved kysten.

    Men selvfølgelig er det altid en god idé at tjekke vejrudsigten så man ved om vejret skifter.
    Det er fint i starten kun at sejle når vejret er godt - måske under 4-5 m/s og så selv begynde at fornemme hvordan det er der hvor man sejler mest.


  • Chris !
    Chris ! Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8
    #5   22. jul 2015 Det er en bette 16 fod speedbåd, så der skal ikke meget til før den banker mod bølgerne.

    Jeg synes at siden fcoo.dk er rigtig god - den vil jeg prøve at bruge.


  • #7   22. jul 2015 sejler aldrig i mere end 10ms

Kommentér på:
Vejr og vind

Annonce