{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
680 visninger | Oprettet:

René J
René J
Tilmeldt:
7. nov 2020
Følgere: 16 Emner: 5 Svar: 5

Modstand under sejlads, hældning/krængning og stor køl {{forumTopicSubject}}

Kære alle,
Jeg er nysgerrig på nogle områder som ny sejler jeg håber nogle af jer kan hjælpe mig med at kaste lys over og blive klogere på.

Båden det omhandler er en kabinebåd en scandic 580 deluxe med en 50 hk Honda udenbordsmotor. Motor har tilt.

Spørgsmålene😊
1. Sejler jeg selv i båden sejler jeg snildt 25 knob med fuld gas. Forleden var vi så fire halvstore voksne og to børn ombord placeret i agter. Ved fuld speed kunne jeg med nød og næppe komme op på 6 knob og det var tydeligt at motoren var på overarbejde. Er klar over at vægten i sig selv fik båden til at ligne den planede. Fik en voksen til at gå ind i kabinen og så fik båden mere fart på. Kan en forklare hvad det præcis er der sker her?

2. Jeg oplever at sidder jeg ved roret står båden fint i vandet - er blot min datter på 55 kg med og sætter sig modsat mig begynder båden at hælde til hendes side. Det er virkelig irriterende at sejle sådan. Nogle gode råd i forhold til at kunne udligne dette?

Jeg oplever at båden laver en god stor køl selv ved rolig sejlads. Undre mig når jeg ser lignende både med udenbordsmotor sejle i havnen med samme knob uden at de laver en køl i vandet bag båden. Har undersøgt og tjekket på nettet om motor er rigtig monteret og placeret og det ser sådan ud. Motor har tilt men oplever ikke det har nogen særlig effekt på hverken dette spørgsmål eller megen vægt i agter. Er der noget jeg overser eller bør tjekke op på?

Håber I kan hjælpe og kaste lys over ovenstående og råd findes da jeg elsker båden eller om jeg må ud og finde en anden båd.

God weekend.

Bh René


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Modstand under sejlads, hældning/krængning og stor køl
  • #1   23. jul 2022 Et billede af båden agter fra og med motoren nede. Så man kan se bådens bundprofil og motorens monterings højde har?

  • #2   26. jul 2022 din motor har for lidt power til at løfte båden fri (op at plane med så meget vægt) og graver sig derfor ned istedet for at komme op at plane.. løsninger er vægtfordeling, trimtabs/hydrofoils, propel med mere løft eller bare en større motor.
    grunden til at det hjælper at flytte vægten er at bådens balancepunkt bliver flyttet fremad og bagenden bliver da løftet en smule


  • #3   5. aug 2022 Det er jo en stor båd så du skal nok have en større motor hvis du vil undgå at skulle skifte propellen ud med en mindre når i skal være flere i båden ?

    1, Hvor mange omdrejninger kører motoren med ved fuld gas når du er alene i båden
    2. Hvor mange omdrejninger kører motoren med ved fuld gas når når i er flere i båden


Kommentér på:
Modstand under sejlads, hældning/krængning og stor køl

Annonce