{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Størrelse på motor
  • #1   4. okt Jeg har haft en Microplus 502, først med en 25 hk, den kunne plane med kun mig i båden hvis alt spillede, men ikke altid, jeg skiftede så senere til en 50 hk den passede godt til båden (sejlede mest med kun mig selv og 2-3 børn) dog havde den tendens til at overplane, så den pløjede med snuden, motoren havde powertrim så det var ikke fordi den ikke var trimmet korrekt.
    Så en 40 hk burde være ok, medmindre i er mange i båden..
    Som jeg husker er den godkendt til ca 80 hk...
    Jeg fandt så ud af båden havde det man kalder kølsprængning, er ikke klar over om den var født med det, eller det var fordi tidligere ejer i 20 år havde den stående på en for lille trailer.
    Jeg fik bunden rettet lidt det hjalp.

Kølsprængningen virker som en stor trimflap, og gør at båden kan plane med en mindre motor.
    Men prøv med et lige bræt, eller lignende om de sidste ca 2 meter af bunden er helt plan.
    Har lavet denne tegning..

profilbillede
  • #2   4. okt Hvis den er godkendt til 75hk som man kan læse på nettet, vil en 40hk nok være lidt i underkanten, og den vil nok komme på arbejde hvis båden skal plane, specielt hvis båden er HT udgaven i modvind
    Nu er der jo mange forhold at tage i betragtning, ikke mindst økonomien. Men kan du komme i nærheden af en 50-60hk motor tror jeg du bliver glad for de ekstra hk

• #3   4. okt Jeg har nemlig 2 motorer på hånde. Den ene er en 40hk Mariner med Trim og den anden er en 50hk Mariner med Tilt 🤷🏼‍♂️

• #4   4. okt Jeg har en ven i Skævinge som har købt sådan en microplus 502 med en 30 hk mariner på
    og den kunne sagtens plane med 3 voksne og sejlede 21 knop men denne båd er jo tung i snuden så 30hk kunne ikke løfte snuden ordentlig op men en 50 og helst 70 hk med powertrim så vil den sejle meget bedre og vil være ok til fjord sejlads men IKKE øresund i bølger

• #5   15. nov Du skal klart vælge med trim.
    Så styre du bedre plan af båden, efter antal af personer/vægt.
    Bare min mening. smiley

• #6   15. nov Min daværende Microplus, havde jeg en sprit ny Mercury 50 hk 2t med trim, det hjalp ikke alverden med powertrimmet, da båden var så snudetung, at motoren ikke havde kræfter til at løfte snuden.
    (det hjalp lidt da jeg fik rettet bunden, men ikke nok til, at powertrimmer gav ret meget)

Kommentér på:
Størrelse på motor

x