{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.052 visninger | Oprettet:

Er der en ekspert på langsomtgående motorbåde fra 80-erne ?? {{forumTopicSubject}}

Hej !
Jeg er på "jagt" efter en motorbåd på 22-26 fod med en dieselmotor på 30-60 hk. Ønsker at sejle brændstoføkonomisk ... 5-6 knob.
Jeg kigger på Sandvik 25, Joda 7500, Elwaro 755 HT og Diana Royal 700. Er der nogen her, der har kendskab til de nævnte bådmærker ?? Kan sige godt (helst 😉), eller skidt om dem.
Jeg foretrækker Yanmar frem for Volvo Penta, har gode erfaringer med Yanmar.en. Har INGEN erfaring med Volvo, så jeg har egentlig ikke nogen grund til at foretrække Yanmar 😉 Nogle af dem fås med Turbo. Hvad siger I eksperter til mine spørgsmål 🙂🤞
Mvh. Poul.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Er der en ekspert på langsomtgående motorbåde fra 80-erne ??
  • #1   7. nov 2022 I den størrelse, hvor du søger motorbåd er du nærmere 60Hk end 30HK. Sidstnævnte vil nok blive alt for svag ved sejlklar vægt, strøm, vind, vejrforhold osv.

    Dit budget til at købe båd?

    Yanmar laver fine motorer, og det samme gør Volvo Penta ( begge diesler ).
    Gå efter en motor med ferskvandskøling, for at undgå dyre motorreparationer med tærede motor- og udstødningsdele.

    Turbolader på motorer i den størrelse, som du søger efter, tror jeg ikke på findes.....

    Der er både for og imod turbolader på mindre motorer. Personligt vil jeg hellere have en ren sugemotor, end en motor med turbolader. Du må ikke tro, at en turbolader i en båd, giver GTI præstationer. Det gør det på ingen måder.





  • #2   7. nov 2022 Mit budget er 50000 - 75000 d. kr..... det får "man" en del for I vores "broderlande", typisk både fra 80-erne, enkelte med nyere motorer 👌

  • #3   7. nov 2022 flot og god svar Rambo

  • #4   10. nov 2022 Du har vel luret denne her på dba? Den er fra Silkeborg, så måske har den kun/mest sejlet i ferskvand? Var da værd at ringe på, det med CVR salg kan nok ordnes på een eller anden måde, og med dit budget er der jo råd til at forbedre den (hvis man altså er til den slags)

    https://www.dba.dk/sandvik-25-med-diesel/id-506478559/

    Køb i Sverige har jeg også kigget på, da min drømmebåd var en Buster L. Synes bare det er svært at slå til på et godt tilbud, hvis man ikke kan handle kontant, og bankerne er ikke meget for at give dig 100.000 Svenske eller mere kontant. Og så er der jo også hjemtransporten med så stor en båd som den du kigger efter?


  • #5   10. nov 2022 Tak for alle jeres input ! Jeg er mest til en regulær båd, hvor jeg ikke skal udskifte og renovere "en masse" smiley
    Der er helt sikkert et pænt udvalg i Sverige og Norge. Den store udfordring er hjemtransporten ... trailer og billeje 🤔
    Hvis nogen af jer har kendskab til en bådtrailer, der kan laste ca. 2000 kg, og en bil, der må trække, så meld meget gerne tilbage. Min plan er at køre i området omkring Oslo i juleferien og se på 2-3 både 🙂


  • #6   10. nov 2022 Du udfordrer dig selv på flere fronter.

    Dit budget er 50-70000 kr., og nu skriver du, at du forventer "ikke der skal renoveres en hel masse".

    Kære ven,
    Med den størrelse båd, du er på jagt efter og dit budget, så rammer du lige præcis meget ind i området "renovering nært forestående eller påkrævet".

    Du mangler også en bil / trailer til at hente en båd i Norge....Altså, du er max bagud på point fra start af.

    Har du undersøgt, hvad det koster at have båd pr. år med forsikring, vedligeholdelse, bådplads, drift osv. ?

    Hvis du skal laste 2000 kg på en bådtrailer, så skal du ikke have en båd på 26 fod......Den vejer nok nærmere det dobbelte!

    Trailerkort er nødvendigt, og en stor 4x4 alt. kassevogn kan klare opgaven.

    Mon ikke det er bedre, du dropper dit norske eventyr, og finder en båd under hjemlige himmelstrøg.....?


  • #7   10. nov 2022 @Rambo, det med trailerkort kan jeg snakke med om. Blev stoppet nær Wroclav i det sydlige Polen med min spritnye båd på en 1000kg trailer efter en Galaxy med totalvægt 2505kg, uden trailerkort! Og der hjælper det ikke, at båden vejede 450kg, for "kørekortreglen" gælder ikke udenfor DKs grænser

    Heldigvis havde jeg fået traileren nedvejet til 995kg ugen inden og klarede frisag på gebrokkent tysk. "Dienstgewicht ist nür 995kg, herr Offizir, nicht Totalgevicht" Ellers var det bare at spænde trailer og båd af og køre hjem til DK

    Ved godt det ser luftigt ud, men uden motor skulle den stå sådan for ikke at have alt for meget kuglevægt


    profilbillede
  • #8   11. nov 2022 Snekker fra 1980 og frem, er mange af dem med halvplanende underskrog så hellere 60 hk frem for 30 hk. Du behøver jo ikke at bruge alle hestene men de er dejlige at have, hvis du kommer i dårligt vejer eller uventet får travlt. smiley

  • #9   11. nov 2022 Jeg ville kigge på Saga 27. det er en rigtig dejlig båd.

  • #10   12. nov 2022 Nyder alle jeres input ... spændende tråd vi har gang i 💪Jeg har tidligere købt 2 både I Sverige, Uttern 520 HT, en KVALITETSBÅD, og senere en Bianca 107, SUPER sejlbåd 👌 Begge virkelig flotte både .... og jeg oplevede et udvalg af både I Sverige, der slog udvalget her I DK med mange længder.
    Jeg har først nu opdaget, at bådkøb i Norge IKKE er nogen fidus. Selvfølgelig er der et godt udvalg af både til rigtig fornuftige priser, meeeen så kommer der told/skat oveni, og så RØG DEN FORDEL.
    Jeg kæmper stadig for at få fingre i BÅDEN deroppe, selv om hjemtransporten af 2 tons blir en udfordring 🥴
    En anden fordel ved bådkøb i Sverige er jo også, at der findes mange både, der udelukkende har sejlet i FERSKVAND 🌊
    En jer mente, der ikke findes mindre Yanmar med Turbo ... det gør der fra 55 hk. 4JH-T(B)E.
    Der var en af jer, der havde trailer, der kunne laste 2850 kg. Du er meget velkommen til at melde tilbage 🙏.
    Tak for ALLE jeres råd og indspark og rigtig god weekend 🌊🔧🔩🪛


  • #11   13. nov 2022 At handle båd i Sverige er fint - det har jeg selv gjort i 2004. Jeg har stadig båden.

    Den svenske krone er attraktiv lav i øjeblikket, så der er en del sparet på valutakursen.

    Udvalget af både er større i Sverige end i DK, men det betyder ikke, at kvaliteten af bådene er højere. De to ting hænger slet ikke sammen.

    Det er rigtigt, at mange både i Sverige sejler i ferskvand, men med den alder, du bevæger dig rundt i, har bådene sikkert også sejlet i saltvand gennem tiden.

    Et andet parameter, du skal være opmærksom på, er CE godkendelse af båden.
    Alt, hvad der er importeret eller produceret, efter d. 16.06.1998 skal være CE godkendt, ellers er det ulovligt til sejlads. Det gælder båd, redningsveste, udstyr osv. Ja, selv "musen" til en computer skal være CE godkendt ( prøv at vend din egen "mus" om og kig efter ).

    Igen: Det er en forudsætning, at du har hænderne skruet rigtig på, når du skal kigge på båd fra 80´erne. Mange af dem har jo haft sølvbryllup, og er på vej mod guldbryllup....


  • #12   13. nov 2022 Jeg bliver klogere og klogere .... tak for endnu flere oplysninger og gode råd smiley

  • #13   13. nov 2022 Nu ved jeg ikke hvor du finder bådene i Sverige, men jeg kiggede på blocket.se. Folk er generelt flinke til at svare, selvom man er fra Danmark, men de gode tilbud kræver at man slår til når de er der, og det er svært i et kontantløst samfund.

    Min bank kunne ikke garantere kontooverførsel indenfor en dag, og skulle jeg have kontanter med, skulle de bestilles mindst 2 uger i forvejen! Plus køber nok helst ikke vil have eet større beløb i fedtede sedler for ikke selv at blive mistænkt for snyd og hvidvask.

    Blocket har en mulighed for at handle ligesom på trendsales, hvor beløbet reserveres indtil handlen er gennemført, men det virkede kun for svenske kort dengang (2019)

    En mulighed kan måske være at lade handlen foregå i Euro kontanter, de er tilgængelige i hæveautomater?


  • #14   13. nov 2022 Igen vældig fin oplysning, denne gang vedr. betaling ... Mange tak 👌
    Jeg må straks ha fat i min bank, så jeg kan få styr på "hele molevitten". Jeg har netop lavet aftale om at se en motorbåd på 24 fod umiddelbart syd for Stockholm 🙂


Kommentér på:
Er der en ekspert på langsomtgående motorbåde fra 80-erne ??

Annonce