{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.773 visninger | Oprettet:

Christian A
Christian A
Tilmeldt:
7. sep 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3

Størrelse af påhængsmotor {{forumTopicSubject}}

Hej! Jeg købte sidst år et 17 fods styrepult, og er udstyret med en 2 taks 60 HK påhængsmotor. Alt i alt fungerer det fint, men den larmer en del, og er nok heller ikke den mest økonomiske.
Hvis jeg vælger at udskifte motoren til en anden... Og her tænker jeg 4 takts motor og en med lidt flere HK.

-Hvad er max størrelse af motor, til med 17 fods båd?

-Hvilket mærke kan i anbefale?

På forhånd tak!


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Størrelse af påhængsmotor
  • #2   29. aug 2015 Hvis du opretter din båd så vi kan se den - så vil du få et mere kvalificeret svar.
    Max størrelse på motor til netop din båd kan du typisk finde på typeskiltet - det er der ingen der kan svare på ud fra de oplysninger du har givet
    Men umiddelbart ville jeg sige 115 hk - til mit behov, men hvad er dit behov?


  • #3   29. aug 2015 Jeg var også på udkig efter en 4 takt,men endte med at købe en E tec. Har haft 4 takt i næsten 15 år og altid været tilfreds.
    E tec er 2 takt med indsprøjtning og har en god acceleration i forhold til 4 takt .
    E tec hverken lugter eller støjer, går jævnt og roligt samt har et godt optræk..



  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #4   29. aug 2015 Håber det er okay, jeg lige stiller et spørgsmål på dit indlæg.

    Hvis nu hans 17 fods er godkendt til 60 HK og han vælger at sætte en 90-115 hk på. Så er mit spørgsmål:
    Er det lovligt ?
    Bliver det et problem ang. forsikring eller ?
    Er der ingen regler omkring det ?



  • #5   30. aug 2015 Det kan give problemer med forsikringen.
    Mange mindre speedbåde er dog lidt "overmotoriserede" uden at det af den grund bliver OK.


  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #6   30. aug 2015 " problemer med forsikringen ". Hvordan problemer ?

  • Christian A
    Christian A Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #8   30. aug 2015 Jeg ved ikke hvordan jeg finder ud af hvor stor motor der må sidde på.. Umiddelbart kan jeg ikke se det nogen steder..
    Båden skal bruges til jagt og fiskeri.. Samt vandsjov om sommeren..


  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #9   30. aug 2015 Jeg er f.eks. forsikret hos Tursejlere (ansvarsforikret) og bådens anbefaling er max 60 hk.
    Skal jeg så kontakte min forsikret, for at få grøn lys, hvis jeg vælger at få en 80-90 hk. på ?

    Det vil jo være rigtig træls, at det viser sig efter at have forvoldt en skade, at de ikke dækker pga. at motor er for stor !!

    Hvordan er reglerne...


  • #11   31. aug 2015 Tag en Evinrude E-Tec med 60 HK, det kommer du ikke til at fortryde. Det er en let og økonomisk, driftssikker motor, der ikke kræver meget service

  • Anders J
    Anders J Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 12
    #12   3. sep 2015 Der er ingen forsikringer i Danmark som dækker hvis du har overmotoriseret din båd ift. typeskiltet angiver den er CE godkendt til. Så er uheldet ude dækker forsikringen ingenting. Har snakket med samtlige selskaber og spurgt åbent ind til det.

  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #13   3. sep 2015 Tusind tak for svar Anders smiley

  • dennis I
    dennis I Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Svar: 1
    #14   4. sep 2015 Selvfølgelig skal du vælge en Evinrude E-Tec. Har selv en 75 HK. Den kræver kun service hver 3 år, eller hver 300 timer.!

Kommentér på:
Størrelse af påhængsmotor

Annonce