{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.212 visninger | Oprettet:

Ombygning af mystisk båd {{forumTopicSubject}}

Jeg fik denne sære båd op under neglene. En form for kano med kløftet hale til at montere en motor på.
Båden er meget tynd skallet og der er trådt stjerner ud i bundens gelcoat indefra. Her er der så nogle osmose-områder jeg skal have fikset.
Er der nogen der kender denne bådtype?
Den virker proffesionelt fremstillet.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Ombygning af mystisk båd
  • #1   3. feb 2023 Og her et foto forfra.
    Jeg vil forstærke båden. Ligge ny bund i og gøre den synkefri.
    Jeg tror det kunne blive en sjov båd til sø og å.
    Den er 4,75 m.


    profilbillede
  • #2   3. feb 2023 Jeg startede med at fjerne unødvendigt skrammel.
    Så fjernede jeg alle forstærkninger i bunden som var virkeligt tynde og fyldt op med skum.
    Hele bunden blev så slebet ned.


    profilbillede
  • #3   3. feb 2023 Jeg ville så sætte flydedygtigt flamingo op under kanten og lukke af ind til det, men først skulle jeg lave en trykplade til hækken og bruge svalehale til flydeflamingo osse så båden ikke længere sank hvis den tog vand ind.

    profilbillede
  • #4   3. feb 2023 Jeg brugt almindelig krydsfiner og lod det først knaldtørre i drivhusets sommervarme flere dage inden det blev limet sammen og beklædt med glasfiber 3 lag.
    Den kan bære en 70 hk nu hehe.
    Men jeg har nu tænkt mere på en 4,5 Mercury.


    profilbillede
  • #5   3. feb 2023 Hele trykpladen er med til at styrke svalehalen.

    profilbillede
  • #6   3. feb 2023 Jeg ville have en flad bund i og målte buen i bunden ud til at et fuldformet stykke krydsfiner på 15 mm kunne gøre det og jeg kunne således undvære de trælse bundspanter.
    Det krævede noget arbejde med elhøvl og slibemaskine.
    Men først forstærkede jeg bunden med yderligere to lag glasfiber og polyester.


    profilbillede
  • #7   3. feb 2023 Bunden måtte jeg to-dele

    profilbillede
  • #8   3. feb 2023 Men hele konstruktionen blev så stiv og hård så jeg kunne sætte støtte under næsen og halen af båden yderst og stå midt i den med mine 100 kg+ uden der kom så meget som et knirk.

    profilbillede
  • #9   3. feb 2023 Bunden fik så 3 lag glasfiber og 2 af lagene lod jeg gå op af siderne for at forstærke her også.
    Sikke et slibearbejde før hæfteevnen er sikret.
    Nu skulle der så osse lappes skader.
    Så kom arbejdet med at sætte noget flydeflamingo i.
    Flamingo er jo ikke gode venner med polyesteren så bagefter dækkede jeg det af med plast fra mit skurs tagbyggeri.



    profilbillede
  • #10   3. feb 2023 Bagefter var kanten godt stiv. 2 steder satte jeg en træplade istedet for så jeg har noget at montere motorstyring på og osse et lille rum til vhf og nødblus mm.
    Snart skal fronten have lidt flydeflamingo ud i næsen, men det bliver først når jeg ved hvor sæderne skal sidde.
    En test af motoren påmonteret viste at jeg var nødt til at gnave et hak ned i trykpladen på 5 cm for at en kortbenet kunne nå ordentligt ned under vandet.


    profilbillede
  • #11   3. feb 2023 Jeg skulle vælge sæder og Biltema havde 2 forskellige jeg kunne bruge.
    Jeg tog begge med hjem til test og det blev det blå/hvide/grå for - puha - nu skal jeg jo til at tænke i fremtidig farve mm.


    profilbillede
  • #12   3. feb 2023 Spændende projekt, tak fordi du deler dit flotte arbejde med os smiley

  • #13   3. feb 2023 Når man står og kigger på denne sære men charmerende tingest og forestiller sig den i vandet, så kunne et bølgeskvulp godt gøre det lidt træls.
    Køn er den sgu heller ikke. Den måtte godt pumpes lidt op og en afviserskærm blev formet i gulvpap.
    Jeg bestilte også en navyblå gelcoat hjem til at fjerne den tomatrøde farve som gør ondt i mine tænder.


    profilbillede
  • #14   3. feb 2023 Den så lidt fræk ud med den afviserskærm - lidt jetflyagtig. Måske skulle jeg sætte et par Batman finner på svalehalerne…...... Nja jeg lod være, men istedet købte jeg azurblå metalflakes hjem til at komme ovenpå gelcoaten for at afslutte med flere lag klar epoxy. Puha mere slibearbejde.

    profilbillede
  • #15   3. feb 2023 Men der er lang vej endnu til lakering. Først skulle jeg til hjem og fusk og hente noget acrylplast og skære kanten foran af og lave en ny som skrånede ligesom papskabelonen.
    Det tog et par dage men det lykkedes juhu.


    profilbillede
  • #16   3. feb 2023 Jeg skar 5 mm acrylplast ud fra skabelonen ved at bruge en Feincutter. Så blev der ellers fundet grillhandsker og 2 varmepistoler frem og her gælder der 20 minutters el-forbrug og tålmodighed. Men det lønner sig.
    En smule tilslibning efter bådens ujævnheder og passede glasset.


    profilbillede
  • #17   3. feb 2023 Den bliver frækkere og frækkere, men så kom der efterår, byggeri af bådskur, jul, fødselsdage og vinter.
    Nu går jeg og venter på varmegrader igen og tanken om en overdreven 15 hk er nærliggende.
    Båden har indtil nu taget 22 kg på i vægt uden sæder og styring.


    profilbillede
  • #18   3. feb 2023 Det eneste specielle værktøj jeg har brugt indtil nu er min Makita minibåndsliber (3 cm bred) ellers er der kun brugt almindelige tilgængelige el-håndværktøj, som stiksav, vinkelsliber mm.
    Men det skal siges at uden Makitaen på billedet så var det ikke gået så glat - hold da op en maskine og jeg har kun brugt eet bånd.
    Og nej - har ellers intet med Makita at gøre :))


    profilbillede
  • Michael A
    Michael A Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 22 Emner: 11 Svar: 242
    #20   3. feb 2023 Sikke et fedt opslag blev dog skuffet da jeg nåede bunden havde lige håbet du var færdig så jeg ku se resultatet smiley glæder mig til varmen kommer og du får smidt det endelige resultat op!...


    Havde os smidt en 15 Hk på smiley


  • #21   4. feb 2023 Hehe Michael og tak. Jeg skal nok forsætte når jeg bliver færdig. Alle projekter jeg går igang med bliver altid færdige.
    Som du kan se i baggrunden på et af fotoene så er jeg samtidigt igang med et bådskur med indbygget kran. Det vokser jeg lidt med her i vintermånederne.
    Der mangler jeg osse bare lige det sidste:))


    profilbillede
  • Michael A
    Michael A Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 22 Emner: 11 Svar: 242
    #22   4. feb 2023 Det godt med projekter bor selv på en bondegård så blir aldrig færdig med projekter smiley

  • Tim
    Tim Tilmeldt:
    aug 2022

    Følgere: 12 Både: 1 Svar: 22
    #23   5. feb 2023 #19: Tak for info smiley

    Det var alligevel en godt skjult hemmelighed - jeg kendte slet ikke til, at man kan lave et album. Jeg fik bare af vide, at der ikke var mere plads til flere billeder, dengang jeg oprettede min egen båd.


  • #24   5. feb 2023 Enig Tim. Og tak for tip Jens. Jeg prøvede lige for sjov at lave et fotoalbum igår og det virkede næsten logisk selvom der var lidt klumper i min forståelse.
    Det er så ikke om denne her båd, men bådskuret.


  • #25   11. feb 2023 ligner en skydepram, men hvorfor den så er rød??? flot arbejde

  • Henrik  L
    Henrik L Tilmeldt:
    mar 2021

    Følger: 13 Svar: 5
    #26   13. feb 2023 Fint projekt 🙂, bare lidt nysgerrig efter hvad der gør din Makita båndsliber næsten uundværlig , tænker bare hvad den kan, som vinkelsliberen ikke er så god til ? ,
    Spørger da jeg selv skal i gang med noget træ og glasfiberarbejde på en jolle,
    På forhånd tak


  • #27   13. feb 2023 Hej Henrik
    Ja Makitaen hvad kan den?
    1 Den kan eks slibe et 3 cm bredt ens bånd ned til ønsket dybde, som passer perfekt til overlæg pr. lag man lægger.
    2 den sliber støvet væk fra området du skal observere og den sliber uden at hvirvle støv op omkring dig da du kan stille den helt ned i hastighed uden at motorens trækkraft påvirkes.
    3 båndene til den holder i en evighed.
    4 Dens næsediameter passer i alle de kanters rundinger som jeg er stødt på.
    5 du har en fantastisk føling med måden du sliber på, der giver dig fornemmelsen af at du sliber med en meget effektiv finger på 3 cm bredde.
    6 til en vis grad kan man plane et område med med hvis man eks har lagt noget lapning meget ujævnt på.

    Selvfølgelig skal man bruge maske og brille. Høreværn bruger jeg dog ikke og noget man virkelig vænner sig hurtigt til er at den sliber uden den ødelæggende støvsky, støj og at den stadig fjerner det man ønsker med en virkelig god føling.
    En fantastisk maskine, dyr i anskaffelse, men derfra billig i drift.



  • Henrik  L
    Henrik L Tilmeldt:
    mar 2021

    Følger: 13 Svar: 5
    #28   13. feb 2023 Tak for svaret , og den uddybende forklaring 🙂,
    Jeg skal i gang når der kommer så meget varme at polyesteren kan hærde.
    Skønt at se og høre der er nogen har mod på sådan et projekt , men der kommer vel en opdatering fra dig når tiden kommer 🙂
    God arbejdslyst , vh Henrik


  • #29   4. jul 2023 er du kommet videre

  • #30   4. jul 2023 Ja Anton, det er nok mere to skridt frem og et tilbage.
    Jeg ville rette lidt på min afviserskærm og fik lavet en skade på den i form af en fold. Jeg kunne ikke helt styre det i frihånd og lavede derfor en Gipsform, lidt som en bandage til en brækket arm.
    Jeg brugte den gamle rude som land til at lægge gipsen på med.
    Nu kan jeg meget lettere styre en opvarmning af acrylen og forme glasset korrekt - og lave alle de glas jeg vil i fremtiden smiley
    Gipsen skal dog lige finspartles og tørre helt op først.
    Men det er rart endelig at have en varmefast form, lavet af gips og 5-kroners badehåndklæder fra Kirkens Korshær.


  • #31   4. jul 2023 Yderligere vil jeg osse af med den skarpe kant der omgiver siddebrønden. Jeg overvejede at lægge et stykke kantgummi omkring ligesom i et bagagerum, men valgte istedet for at forme mig fra det i glasfiber, således at kanten så bliver mere stiv og samtidig bliver en lille del af det synkefri koncept, da jeg bruger skummet fra en badestrand som land til at rulle glasfiberen mod. Skummet er modstandsdygtig over for polyester og kan ikke suge vand da det har lukkede celler. Man kan købe de badepølser i Lidl for tiden til en 20-er stykket.

  • #32   4. jul 2023

    profilbillede
  • #33   4. jul 2023

    profilbillede
  • #34   4. jul 2023 Formen er renskåret for oven nu og skal her lige finspartles og tørre helt bagefter - det sker i mit drivhus smiley

    profilbillede
  • #35   4. jul 2023 Der er slebet gennem den røde gelcoat og ned til polyesteren og glasfiberen skal bare rulles på nu.
    Der er en god bred bræmme til at lægge 2-3 lag på.
    Og det orange er så skummet fra de badepølser man kan købe i Lidl. Stavekontrollen rettede det tidligere oppe i teksten til skummet fra en badestrand - der skulle have stået badestang.


    profilbillede
  • #36   4. jul 2023 det begynder at ligne noget
    kommer der en 15 hk på


  • #37   13. jul 2023 15 hk ville tror jeg ville være rigtigt sjovt i denne smalle bd, men der er desværre kun plads mellem "svalehalerne" til min 4,5 hk Mercury.

    Mens Gipsformen tørrer i drivhuset, så gik jeg igang med at lave en kølerfigur i rustfast stål til båden.
    Der gik lidt Jørgen Clevin i den da jeg kun havde et firkantrør og et hydraulikrør i rustfast.
    Som sagt er hele denne båd byggeri for sjov og en stadig foranderlig proces.


    profilbillede
  • #38   13. jul 2023 Jeg skal lige hilse og sige at rustfast stål er menneskefjendsk at arbejde i.
    Det var ved at tage modet fra mig smiley


    profilbillede
  • #39   13. jul 2023 Gæt et dyr smiley
    Det tager form, men der er lang vej endnu.



    profilbillede
  • #40   14. jul 2023 Det var egentligt for at holde mig til et "Bond"-tema og superskurken SPECTRE har jo sådan en fætter som bandit-symbol.
    Der er osse en Bond film der hedder Octopussy.
    Indenfor den genre skal båden have et navn. "Sprutten" er nok for plat, men bedre end ungernes forslag "Elton John" fordi der er en Mercury der skubber bagpå.
    Ja man kan ikke være lige heldigt med alt.


    profilbillede
  • #41   14. jul 2023 Du er da en kunstner!

    Det hedder vel gallionsfigur og ikke kølerfigur når det er en båd?

    Og en blæksprutte er en octopus, ikke en octopussy... pussy er noget ganske andet omend det også kan være vådt og klæbrigt smiley .. har selv lavet samme fejl overfor engelsk talende kolleger, de fik sig et godt grin


  • #42   14. jul 2023 Gallionsfigur må jeg give dig ret i, men den engelske film jeg refererer til hedder nu engang Octopussy hehe.


    profilbillede
  • #45   17. jul 2023 Endelig fik jeg grovsvejset og grovslebet færdigt.
    Nu mangler bare lidt finslibning og lidt sandblæsning, så er det en hæderlig gallionsfigur smiley


    profilbillede
  • #46   17. jul 2023 den er super fin👍👍flot arbejde

  • #47   20. jul 2023 Tak Steen.
    Jeg skulle egentligt have stoppet glasfiber på kanten af siddebrønden forlænge siden, men da jeg nu havde gang i det rustfri stål og svejseværket, så ville jeg forberede kanten af siddebrønden til at der senere kunne monteres evt en bimini-top, holdere til fiskestænger, tour-kamera eller sådant noget.
    Jeg skar 4 rør med indvendig Ø på 1 cm og svejsede en Side-holder på for at fjerne det ret store vrid som kunne komme her.
    Røret gik ca. 7 mm ud i bunden og 3+4 mm ovenud i toppen.
    "Vingen" jeg svejsede på skulle blot indkapsles i glasfiber og forhindre røret i at rokke ved påvirkning.
    Røret stak lidt ud foroven for at alle de 3 lag glasfiber jeg kom på således også holdt om røret i top og bund.
    Der skal en mægtig stor fisk til at rokke dette nu.


    profilbillede
  • #48   20. jul 2023 Efter 3lag glasfiber er kanten bare vildt stærk og jeg har det godt med at der er stoppet glasfiber uden på et materiale som kan flyde (badepølser fra Lidl)

    profilbillede
  • #51   20. jul 2023 Næste opgave er at forstærke spruttens siddeplads nedenfra og op i stævnen.
    Puha jeg skal ind og ligge og slibe et smalt sted.
    Men lige nu fejrer jeg mit fremskridt med en flaske vin inden acetonen holder op med at virke (det er gas smiley


    profilbillede
  • #52   20. jul 2023 fandme et godt stykke arbejde.
    Hvor køber man sådan en båd


  • #53   30. jul 2023 Jo tak Anton. Båden købte jeg af naboen som havde købt den på en auktion. Han fortrød købet. Jeg har ikke set den bådtype nogensinde før og vil stadig gerne vide hvis nogen kan fortælle om den.

    Gipsformen blev sat på et stativ, en gipsgine, og nu kan jeg lave alle de glas jeg har lyst til.
    De koster dog 800 kr stk.

    Det nye plexiglas blev lagt på et træbord med en gipsplade ovenpå for til sidst at blive beklædt med bomuldslagenlærred.
    Plexiglasset blev varmet op med 2 stk terrassevarmere og en varmeblæsepistol - vi var mig og knajten og det tog en time.
    Det var nem og blev flot.


    profilbillede
  • #54   30. jul 2023 Det kostede lidt watt og jeg fordelte det ud på 2 sikringsgrupper i elskabet for ikke at HPFI'en ikke lige skulle lukke for alt.

    profilbillede
  • #56   30. jul 2023 @54 - det er vel sikringerne (for høj effekt) der vil gå og ikke fejlstrømsrelæet (overgang)? smiley

  • #57   30. jul 2023 jeg lavede lignende buede glas til min den gamle også af plexi, det blex bare varmet med varmepistolen og trukket rundt og skruet fast, men der var selvfølgelig også en topramme at styre efter.

  • #58   31. jul 2023 Hehe ja Per - elektriker bliver jeg nok aldrig.

    Og ja Steffen jeg har det problem at rude og "ramme"/bådkant er lavet i frihånd ligesom båden er let bulet.

    Det bulede har jeg dog nu slebet glassets kant til efter og det passer nedad mod skroget hele vejen rundt.

    Meeeeeen - hvis jeg blot boltede glasset på, så ville det over tid revne, da den høje kant glasset skal skrues på, ikke er helt tæt mod glasset.
    Yderligere er der kun ca. 4 cm høj kant at montere skruer på, så enten skal jeg støbe en ny kant direkte mod glasset - eller jeg skal finde en gummi/skum/silikone liste der kan optage op til 3 mm.

    Er der nogen der ved her på forum hvor man kan få sådan en gummiliste - eller skal jeg igang med en fugepistol og fugemasse?

    Og skruerne der skal på udefra og ind, skal vel osse have en spændeskive/trykfordeler monteret?

    Hjææællp - hvordan monterer man en plexiglasrude? Hvor er der en butik med gummilister og rudelister til trykfordeling?



    profilbillede
  • #59   31. jul 2023 Det er her imellem jeg godt kunne tænke mig en gummiliste og gerne en som over tid ikke savler sort afsmitning ned ad siden smiley
    Nitrilgummi eller sådan noget.


    profilbillede
  • #61   31. jul 2023 Jeg ville nok overveje at montere den med få gennemgående maskinskruer og en gummiskive som mellemlæg mellem glas og skrogkant så glasset ikke er i direkte berøring med skroget.

    Måske kun 4 eller 5 skruer, to/tre i den forreste del og een i hver side tæt på agterenden? Skroget vil arbejde, og des mere du bolter glasset sammen med skroget, des mere stress på glasset


  • #62   1. aug 2023 hvis du skruer gennem plexi skal du i hvert fald lave hullerne i overstørrelse, eller revner det som du selv skriver.
    kan en fenderliste evt ikke gøre tricket, der findes jo 1000 slags


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #63   1. aug 2023 Hej
    du kan prøve Profillageret.dk de har en del.


  • #64   2. aug 2023 Herfra hvor jeg står kan jeg se, at "klemme" glasset ind mod rammekanten med skruer, nok ikke går godt med de ujævnheder jeg har.
    Jens's forslag med Tec-t vil både fæstne glas og udjævne skævheder på en skånsom måde.
    Jeg har gode erfaringer godt nok med Tec-7 og skal lige hente data på Tec-t, men jeg regner da med at Jens ikke bare anbefaler det ud af det blå.

    En ting er iøvrigt stødt til projektet....min knægt vil gerne have "batfinner" på bådens svalehale - han siger det ville se fedt ud.
    Jeg laver en testhale og vurderer derfra smiley

    Måske knap så slemt som det her eksempel fra internettet:))


  • #65   2. aug 2023

    profilbillede
  • #67   2. aug 2023 Personligt synes jeg bat vinger ikke hører hjemme på din båd, men du betaler så du bestemmer musikken

  • #68   2. aug 2023 enig med Per

  • #69   2. aug 2023 Ang rude spørgsmålet, kan du ikke skære den inderste del ned og bruge sådan en type gummiliste over den inderste del og glasset?

    profilbillede
  • #70   4. aug 2023 Det er en god side jeg ikke selv har fundet med rudeprofiler Per.
    Jeg kan godt se fidusen med den gummiliste men den skal alligevel have noget lim for at holde på glasset og rammen, hvis ikke jeg stadigvæk osse skal bolte mig til den sikkerhed.

    Jeg holder mig til Tec-7 forsøget.

    Finnerne har engang prydet en lidt glemt årgang både, der så ret fede ud. Nogle fabrikanter tillagde dem endda fantastiske egenskaber, men nok mest fordi det var et hit da æraen begyndte og den stoppede kun pga manglende funktion, mode og især besværet med at lave dem.

    Om min flippede kan bære dem vil mit forsøg vise. Knajten er ihvertfald glad bare for forsøget og så har ja da opnået lidt goodwill til mine gamle dage hehe.

    https://youtube.com/watch?v=rNl1KYzd4-M&feature=share


  • #72   4. aug 2023 Og ja Jens - det kan da godt ske man skulle bygge en rustfri (hun)flagermus smiley
    Den er noget nemmere at bygge end en blæksprutte.


    profilbillede
  • #73   4. aug 2023 Lige nu er bunden slebet ned og der dukkede selvfølgeligt nogle hulede pletter op som skulle efterfyldes.
    Så gik der en dag mere inden hovedmalingen skal på bunden.


    profilbillede
  • #74   4. aug 2023 Jeg kan sagtens se det unikke de de 50'er både/biler du linker til, men så skal i da gå all in med 50'er hår og ditto musik i båden?

    Et problem med vinger på din båd kan være, at det tilføjer hækvægt til den. Den har i forvejen ikke så meget opdrift fordi den er lang og smal, og derfor har man nok lavet den med de 2 pontoner bagud så den kan bære en motor uden problemer. Men hvad sker der hvis du lægger 10kg finne i hver side? måske du skal prøve den i søen inden og se hvordan den ligger i vandet?


  • #75   21. aug 2023 Ha Per - jeg kan ikke få 50-er hår, da jeg lige er fyldt 60 (jeg ved hvad du mener)
    Jem og fix havde skumfinner til børn liggende til en 20-er stk.
    De vejer sammenlagt under 300 gram tilskåret og hvis jeg stopper glasfiber på vil jeg nok højst forøge vægten med 2,5 kg ialt. Jeg vil så osse vinde lidt opdrift og jeg kan endda montere agterlys smiley
    Men spørgsmålet er om det er HOT eller NOT?
    Skyd endelig en mening af her - jeg kan bære det.
    BEMÆRK: hele overdelen bliver metallic Azurblå - finnerne osse. Se således bort fra den grøn/sort stribede finne og forestil den i blå.


    profilbillede
  • #76   21. aug 2023 Er de for høje? Måske for lidt svungne? Eller er den flottere uden?

    profilbillede
  • #78   21. aug 2023 Husk nu at alt her er skitse før lakering:)

    profilbillede
  • #79   21. aug 2023 Jeg kan godt se ideen, men tænker de virker lidt for "påklistrerede" hvis det er den facon du går efter?

    Forslag
    1) lav overkanten mere buet, evt som et blødt S der starter længere fremme, så kommer de til at se mere ud som en del af båden. Buk f,eks en tynd træliste til over nogle søm i en plade for at få den rette bløde kurve?
    2)lad spidsen af bagkanten rage lidt udover båden og skær den lodrette del til så den har en blød bue ned til agterkanten også. Igen, det giver en meget mere organisk form
    3) Overvej om ikke de skal vinkles mere udad i stedet for at stå næsten lodrette? Ideelt set burde de måske have en bølgeform udfra skroget set bagfra (og være knapt så høje) men det ved jeg ikke om bliver for svært?

    Men uanset er det en original båd du får, meget kreativt


  • #80   21. aug 2023 Mener du lidt over i det her ?

    profilbillede
  • #81   22. aug 2023 Ja, lige nøjagtig. Jeg ville måske endda lade den øverste spids gå 15-20cm bag afterspejlet og på den måde illudere mere fart?

  • #83   23. aug 2023 Jeg har prøvet at lege lidt med det Per.
    Her er sat det "bedste" forsøg op, men 2 ting gør mig lidt bekymret.
    1 Det er en spids og dermed skrøbelig form som er modtagelig for skader øverst agter.
    2 ved at gøre finnerne til det længst bagud-ragende, så vil de ikke være så beskyttet af selve agterenden som hvis jeg holdt dem mere clean med.
    Formen er dog pænere.
    Jeg vil prøve at gøre finnen 5-6 cm lavere og beholde "din" form.
    Som på det rødt markerede.


    profilbillede
  • #84   23. aug 2023 Det tror jeg bliver rigtigt godt.

    Jeg kan godt se en spids bagende er mere sårbar, måske du kan forstærke den med en metalskinne ligesom dem man bruger til gipsvægge, lige under glasfiberen?

    En anden vej at gå kunne jo også være at kopiere en Cadillac finne, f.eks 1959 modellen? De er jo mere kantede og måske bedre egnede til det materiale du benytter? Og skulle man gå helt bananas kunne det jo være perfekt med en rød og grøn lanterne i midten af en 1959 finne


    profilbillede
  • #85   2. sep 2023 Per, alle de Cadillac finner fra 59-64 er flotte. De tager hensyn til en baglygte som jeg ikke har.
    Jeg tog kompromiset mellem dit forslag, mit eget og gjorde finnen lidt længere bag til og gav den 4 lag af Biltemas det kraftigste glasfibermåtte.
    Her er det "færdige" look. Jeg var bange for en overdreven finne, men synes det ser harmonisk ud. Set med mit barnebarns øjne, så har det en WoW-effekt smiley


    profilbillede
  • #86   2. sep 2023 Og forfra nedtones det lidt.
    Jeg har i våd vægt brugt 5,5 kg materiale inklusiv alt.


    profilbillede
  • #87   2. sep 2023 Det er du sluppet rigtigt heldigt fra

  • #88   22. sep 2023 Tak Per.
    Nu fik jeg da endelig bestilt enhåndsbetjent gasoggear håndtag hjem i form af ultraflex.

    Mens jeg ventede på den så kunne jeg godt se at Jens havde ret i at galeonsfiguren skulle være en flagermus - så jeg måtte på den igen.

    Den mangler lige en finpudsning og så passer den eller i de samme huller som blæksprutte, der nu går en usikker skæbne i møde smiley


    profilbillede
  • #89   22. sep 2023 Flagermusen er en hun og en eller anden flagermusenørd må artsbestemme den, da jeg egentlig havde billedet af en flyvende hund foran mig - men det blev det ikke til smiley

    profilbillede
  • #90   22. sep 2023 Du er meget talentfuld - men pas nu på med de svampe smiley

  • #91   23. sep 2023 Hehe jeg kender kun een svamp og det er gul fluesvamp (ikke at forveksle med okkergul fluesvamp)og den kunne jeg aldrig finde på at spise.
    Sådan en flagermus minder faktisk lidt om en B2 bomber.. måske skulle man.............:)


    profilbillede
  • #92   23. sep 2023 paint it black

  • #93   26. sep 2023 Hurra et enhåndsbetjent gas/gear håndtag (Ultraflex) er kommet hjem.
    Jeg har ingen erfaring overhovedet med montering af et sådan, men det må vente til jeg ved hvor forreste sæde skal være og derefter køb af kabler i rette længde.


    profilbillede
  • #94   26. sep 2023 Jeg gik igang med sæderne.
    For at sidde behageligt måtte jeg lave et basis af træ som jeg vil fastgøre i bådens bund med glasfiber.
    Sædet vil jeg sætte oven på to skinner rustfri stål, der holdes foran af et rustfrit kuffert hængsel.


    profilbillede
  • #95   26. sep 2023 Jeg kunne ikke finde på en mere simpel og lettere konstruktion der osse er solid og hvor hvert sæde i et snuptag kan afmonteres.
    Der findes måske enklere måder.


    profilbillede
  • #96   28. sep 2023 Så kom der 4 lag glasfiber omkring sædeholderne. Jeg skar en slids bagerst af stålbeslaget og satte en bredhovedet rustfri skrue i for at bagenden af sædet var styret og holdt nede på plads.

    profilbillede
  • #97   28. sep 2023 Det fungerer pivgodt og er ikke noget man skal løsne for at få sædet af.

    profilbillede
  • #98   28. sep 2023 Foran virker kuffertlukkerne perfekt - det fame nemt og være HjemIsmand smiley
    Nu skal jeg til at lave konsol til ultraflex styrehus og gas/gear håndtag
    Der er ikke meget plads at arbejde med.


    profilbillede
  • #99   28. sep 2023 Måske lidt for ugennemtænkt, men har du overvejet at sætte gas/gear på hovedet og/eller parallet med siden og ad den vej måske få mere plads i siden?

  • #101   1. okt 2023 Det var jo som om du selv bygger den Per hvis jeg har forstået rigtigt.
    Jeg har lavet en konsol idag og den skal sidde langs med siden for at spare plads.
    Her markeret med gul cirkel hvor den skal sidde - der er faktisk ikke andre muligheder og det virker rigtigt for hænderne ved en test.
    Båden ser kun lulle ud fordi jeg er over 2 meter og med en kampvægt på 125+ smiley


    profilbillede
  • #102   1. okt 2023 Konsollen er efter dette foto blevet slebet/rundet og skal indkapsles i glasfiber og gelcoat.
    Den bliver simpelthen støbt fast på båden så alt skal triple testes da der ellers er et ret stort øv-arbejde at skulle rette.
    Jeg pudsede iøvrigt flagermusen idag og det blev overraskende flot. Fruen forbød faktisk yderligere pudsning da hun ville have lidt rustikt efterladt.


    profilbillede
  • #103   2. okt 2023 Imellem støvregnsbygerne og ovnen til at knastørre på 50 grader, så løb jeg frem og tilbage mellem køkken og have , smiley
    Men alt endte med at blive monteret tørt. Glasfiber er IKKE gode venner med vand før hærdning og helst osse først efter gelcoat.
    Der er hul i bunden af kassen så jeg kan få Ultraflex-indsatsen ud engang og ind mod bådens side/skot er der kun lige 17 mm fri til at kunne trække Ultraflexen fri af træets tykkelse.


    profilbillede
  • #104   2. okt 2023 Det ser godt ud Claus, det må rykke lidt i dig for snart at komme ud og prøve båden? Men realistisk set bliver det vel først til foråret, nu efterårsvejret har bestemt sig for at komme?

  • #105   4. okt 2023 Jo tak det bliver vildt sjovt og se hvordan den ligger i vandet.
    Jeg fik købt et rat hjem i rustfrit stål som jeg lige skal modificere totalt. Der skal jo trækkes ultraflex kabler til styrehuset såvel som til gas/gear.
    Kablerne vil jeg gerne lave en indstøbt løbegang til.
    Er der nogen der ved om man kan skubbe sådan eks styrekabel ind igennem et alm. elektriker rør?
    16 mm tror jeg nok.


  • #106   4. okt 2023 Juhu det lykkedes uden de store problemer at pille et rustfrit navn ud af rattet.
    Nu skulle det finslibes for rat-rester og så skulle jeg ellers lave en forlængelse der tillader at jeg stadig kan afmontere på normal vis med skruen i center af Ultraflex'ens konus-nav. Hmmm


    profilbillede
  • #109   4. okt 2023 Så skulle jeg blot sætte han-konusen fra Ultraflexen på og en 10 mm styrepind ind i min nye ratstamme og ned i Ultraflexens skruehul for at få rettet styrehus i linie med den nye ratstamme - og så fiksere med svejsning.
    Jeg dobbelttjekkede ved at pille Ultraflexen af og se at styrepinden sad lige i centrum og alt spillede.
    Imorgen måler jeg ud hvor meget jeg egentligt skal bruge af de 3 meter ratstamme som nu sidder på og så bliver den snittet og får monteret rat og midterleje. Jeg regner med at skulle forlænge ratstammen med ca. 70 cm.
    Jeg synes egentlig at det er mærkeligt at man ikke kan købe sådan et forlænger-kit.....


    profilbillede
  • #111   4. okt 2023 Jeg fandt lidt 3 mm rester fra sæde-beslagene og rundede dem efter rattets hun- konus.
    For at det kunne komme til at sidde bare nogenlunde lige så brugte jeg en top fra topnøglesættet dr havde samme diameter som rattets hun-konus.


    profilbillede
  • #112   4. okt 2023 du kan ikke skubbe meget styrerkabel igennem et 16 mm elektrikker rør , du skal bruge et trækrør som er glat indvendigt og som minimum er omkring 50 mm i diameter og lægges i bløde buk, gas/gear kabel og styrerkabel er forholdsvis stive ...

  • #113   4. okt 2023 i øvrigt et rigtig spændende projekt at følge flot arbejde du laver og fine detaljer 👍😀

  • #114   4. okt 2023 Måske bruge nogle afløbsrør som føringsvej?
    https://www.harald-nyborg.dk/pp-afloebsroer-50-x-2000-mm


  • #116   7. okt 2023 Tak Steen. Føringsrørene på ø 50 -40 bliver for kraftige til at gemme af vejen pænt. Jeg må i tænkeboks.
    Jeg har næsten fået styr på ratstammen. Jeg valgte at sætte et dobbelt kardanled på i syrefast stål (jeg overvejede at bruge det kardanled der er i mit topnøglesæt) for at have større frihed til at lave noget skævt.


    profilbillede
  • #117   7. okt 2023 Kardanled optager stort set alt slør som ellers ville gå ud over Ultraflexen. Fotoet viser hvad den egentlig snildt kan arbejde med af skævheder.
    Nu skal jeg have lavet et rat, konsol og sat en form for bøsning eller kugleleje op til at bære ratstammen under dækket af båden.
    Jeg har ingen erfaring i dette og ville gerne i noget rustfri stål, måske en træbæring med en oliebronzeforing. Det sidste ville være en fordel hvis man skulle skifte et slidt leje.
    Ved skisme ikke helt hvad jeg skal smiley


    profilbillede
  • #118   23. okt 2023 Med godt vejr og en hårtørrer til at peppe den sidste varme op til de 20 grader, så fik jeg støbt en holder til styrehuset fra Ultraflex. Jeg er blevet for tyk til at rode helt derinde, støbe opad osv. men det lykkedes.

    profilbillede
  • #119   23. okt 2023 Der hvor træpinden holder ratstammen skulle der monteres et støtteleje. Det blev en kombination af træ, rustfast stål og en oliebronzebøsning.
    Det skal jo egentligt bare aflaste det brækstang der ellers ville skade styrehuset.


    profilbillede
  • #120   23. okt 2023 Nu måtte jeg så lave et instrumentbræt der hvor ratstammen krydser bådkanten, dvs der hvor der ligger en pind på tværs.
    Den Instrumentering skulle bære ratstammens leje


    profilbillede
  • #121   23. okt 2023 Nu skulle der så laves en klembøsning for at ratstammen ikke skulle glide det stykke tilbage som det dobbelte kardanled ellers ville bøje.
    Ved at lave det så det kun klemmer om ratstammen, så kan jeg altid skifte ratstammens bøsninger, oliebronzeforingen og det rustfri stålrør.
    Inden da måtte jeg lige reparere min gamle søjleboremaskine der slog sikringerne smiley


    profilbillede
  • #122   23. okt 2023 Vejret var stadig godt og det med rudens fastgørelse havde naget mig i lang tid. Alt montering nærmer sig jo og til sidst tog jeg tyren ved halen og så sandheden i øjnene - jeg måtte lave en udvendig støttekant så ruden kunne presses ned i en revne med elastisk fugemasse.
    Igen så er det jo en båd der skal imponere de små smiley


    profilbillede
  • #123   23. okt 2023 Og ja så gik der lidt Jørgen Clevin i det og en lignende låge blev monteret med rustfast pianohængsel og kuglelukke, der hvor der skal være VHF, nødraketter etc.
    Da jeg lukkede den i havde jeg glemt at finde en måde at åbne den igen. Den har været lukket lige siden hehe.


    profilbillede
  • #125   23. okt 2023 Når turen kommer til at sætte ruden i, så er jeg via dana-lim blevet anbefalet denne lim der er højelastisk og direkte lavet til at klæbe på akryl glas og glasfiber.
    Jeg har ingen erfaring med det men har faktisk ikke selv kunnet finde en lim/fuge der direkte er lavet til netop det.
    Jeg hopper i hvert fald på et par tuber og tester. De koster ca. en hund stykket hos 10-4.


    profilbillede
  • #126   23. okt 2023 Det næste jeg tager fat på er rør til styrrtøjskablet mm. Jeg skal også lave et beslag til at fæstne ratstammens instrumentleje i og så skal jeg til at bøje led-lanterner i plast så de passer til krumningen på de to finner.
    Så får Per T lidt sin vilje med Cadillac- baglygter.
    Jeg har altid haft svært ved at montere hvidt lys bag på et fartøj - det virker bare forkert.
    Led-lamperne er IP 67 godkendt og koster 40 kr stk


    profilbillede
  • #127   29. okt 2023 Endelig blev beslaget til ratstammen færdigt. Det er meningen at jeg ville gøre det nemt evt. til søs at skifte bøsningerne og jeg overvejede at lave et kryds der kunne holde alle 4 gevindstænger på een gang, men jeg lavede en mere solid løsning der osse tilgav hvis jeg var en smule unøjagtig.
    Flagermus jager natsværmere og denne natsværmer er den fra vores gamle 100 kroneseddel.
    En god fed plastpakning blev osse lavet for at skåne glasfiber/gelcoat foroven og to dobbelt spændeskiver til undersiden.


    profilbillede
  • #128   29. okt 2023 Det virkede efter hensigten og så har jeg lidt pænt at kigge på mens jeg tøffer derudaf.

    profilbillede
  • #129   29. okt 2023 Nedenunder skal der lige skære gevind kortere.
    Her kan man osse se det rør Ø 22 mm indvendig jeg fik monteret til styrehusets kabel.
    Det hænger godt fast men mine arme rakte ikke til at gøre det ret pænt, men det bliver slebet og får gelcoat og så glemmer jeg det.


    profilbillede
  • #130   29. okt 2023 Jeg fik trukket lignende rør til gas/gear og fik det smøget nogenlunde væk fra at være i vejen.
    Osse her er der en del slibearbejde, men det bliver en anden gang når regnen stopper.
    Jeg håber sgu jeg kan få brokket 2 kabler ind i det rør. Ellers må jeg på den igen smiley


    profilbillede
  • #131   5. nov 2023 Juhu det lykkedes at få lavet en stærk/stabil 4-kant konus på ratstammen, der tillader at jeg ret nemt kan montere et hvilket som helst rat og også kan skifte ratstammens bøsninger ved blot at løsne rattet og ratstammens bøsningesboks (via sommerfuglen).

    profilbillede
  • #132   5. nov 2023 Jeg har ikke grej til at lave en rund konus men kan anbefale en firkantet konus da de er mega-nemme og lave og ikke behøver nogen styretap.
    Jeg har ganske enkelt ikke kunne finde nogen forhandlere af en konus i rusfri stål.


    profilbillede
  • #133   5. nov 2023 Det lykkedes mellem regnbygerne og ved hjælp af varmen fra en hårtørrer at få lavet instrumentbordet.
    Det store hul i midten er til ratstammens bøsninger og hullerne i begge sider er henholdsvis til et alethiometer og en intentionsaquastat.
    Der mangler lige lidt finslibning.


    profilbillede
  • #134   5. nov 2023 Hvad er det for nogle instrumenter? Det er da ikke nogle man køber i en normal bådshop?

  • #135   9. dec 2023 Hehe Per, det er Bat-instrumeneter, ren fiktion. Der kommer godt nok instrumentscalaer på men kun til pynt for at dække hullerne til 2 stk. rør der gårud i stævnen til opbevaring af eks. fiskestang, stænger til biminitag eller flagstang mm.

    Det lykkedes inden frosten at få lavet instrumentbordet og lagt alle rør til styrtøjskabel, gas og gear. Jeg har aftalt med Bøges både i Lunderskov at de lægger kablerne i og justerer + tilretter evt. specielle beslag.


    profilbillede
  • #136   9. dec 2023 Da jeg ikke rigtigt kunne arbejde med glasfiber/polyester/gelcoat, gik jeg igang med at trække strøm til finnerne agten.
    Jeg borede hul i enden af armlænet på kanten og savtakkede et elektrikerrør som jeg limede på min skruemaskines træbor smiley sikke et gedemarked, men efter 15 min i hver side kom jeg hen til enden, hvor finnen så begyndte.


    profilbillede
  • #138   9. dec 2023 Så måtte jeg fra agten i hver finne bore endnu et hul i hver side, men nu skulle jeg så igennem glasfiber og træ, og det kunne jeg ikke med et savtakket elektrikerrør. Der brugte jeg et 3/8 tomme radiatorrør i jern som jeg så bare savede savtakket med vinkelsliber og det virkede godt da jeg kunne bruge det som rettesnor samtidigt og så kunne jeg nøjes med kun at skære 1 sted i hver side for at lave en samling.

    profilbillede
  • #139   9. dec 2023 Lige i øjeblikket laver jeg lygteglas forsøg med smeltning af acrylplast med i en form.
    Det bliver føjeligt ved 150 grader i ovnen, men jeg skal have lavet både han- og hunform.
    Forsøget her med henholdsvis 5 mm tykt og 3 mm tykt acrylplast viser at 3 mm er rigeligt stærkt.
    Så nu hedder det snart baglygter til finnerne med hvide LED pinolpærer som agterlys juhu.
    Apropos, det øverste lys, 3 mm acryl fik 160 grader.
    Nu holder jeg dog julefri - så glædelig jul herfra og godt nytår.


    profilbillede
  • #140   9. dec 2023 Dyb respekt for din kreativitet Claus, det er spændende at følge. Og god jul og godt nytår til dig

  • #141   11. dec 2023 Husk at overholde lyssektorene hvis det er navigationslys smiley

    112,5 grader for sidelys, 225 grader for toplys, og 135 grader for agterlys.


  • #142   28. dec 2023 Sjovt projekt at følge Claus smiley Det behøver ikke være både til millioner og med kæmpe motor for, at det er sjovt at rode med smiley tak fordi du deler

Kommentér på:
Ombygning af mystisk båd

Annonce