{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
586 visninger | Oprettet:

Ombygning af mystisk båd {{forumTopicSubject}}

Jeg fik denne sære båd op under neglene. En form for kano med kløftet hale til at montere en motor på.
Båden er meget tynd skallet og der er trådt stjerner ud i bundens gelcoat indefra. Her er der så nogle osmose-områder jeg skal have fikset.
Er der nogen der kender denne bådtype?
Den virker proffesionelt fremstillet.

Kommentarer på:  Ombygning af mystisk båd
  • #1   3. feb Og her et foto forfra.
    Jeg vil forstærke båden. Ligge ny bund i og gøre den synkefri.
    Jeg tror det kunne blive en sjov båd til sø og å.
    Den er 4,75 m.

profilbillede
  • #2   3. feb Jeg startede med at fjerne unødvendigt skrammel.
    Så fjernede jeg alle forstærkninger i bunden som var virkeligt tynde og fyldt op med skum.
    Hele bunden blev så slebet ned.

profilbillede
  • #3   3. feb Jeg ville så sætte flydedygtigt flamingo op under kanten og lukke af ind til det, men først skulle jeg lave en trykplade til hækken og bruge svalehale til flydeflamingo osse så båden ikke længere sank hvis den tog vand ind.

profilbillede
  • #4   3. feb Jeg brugt almindelig krydsfiner og lod det først knaldtørre i drivhusets sommervarme flere dage inden det blev limet sammen og beklædt med glasfiber 3 lag.
    Den kan bære en 70 hk nu hehe.
    Men jeg har nu tænkt mere på en 4,5 Mercury.

profilbillede
  • #5   3. feb Hele trykpladen er med til at styrke svalehalen.

profilbillede
  • #6   3. feb Jeg ville have en flad bund i og målte buen i bunden ud til at et fuldformet stykke krydsfiner på 15 mm kunne gøre det og jeg kunne således undvære de trælse bundspanter.
    Det krævede noget arbejde med elhøvl og slibemaskine.
    Men først forstærkede jeg bunden med yderligere to lag glasfiber og polyester.

profilbillede
  • #7   3. feb Bunden måtte jeg to-dele

profilbillede
  • #8   3. feb Men hele konstruktionen blev så stiv og hård så jeg kunne sætte støtte under næsen og halen af båden yderst og stå midt i den med mine 100 kg+ uden der kom så meget som et knirk.

profilbillede
  • #9   3. feb Bunden fik så 3 lag glasfiber og 2 af lagene lod jeg gå op af siderne for at forstærke her også.
    Sikke et slibearbejde før hæfteevnen er sikret.
    Nu skulle der så osse lappes skader.
    Så kom arbejdet med at sætte noget flydeflamingo i.
    Flamingo er jo ikke gode venner med polyesteren så bagefter dækkede jeg det af med plast fra mit skurs tagbyggeri.

profilbillede
  • #10   3. feb Bagefter var kanten godt stiv. 2 steder satte jeg en træplade istedet for så jeg har noget at montere motorstyring på og osse et lille rum til vhf og nødblus mm.
    Snart skal fronten have lidt flydeflamingo ud i næsen, men det bliver først når jeg ved hvor sæderne skal sidde.
    En test af motoren påmonteret viste at jeg var nødt til at gnave et hak ned i trykpladen på 5 cm for at en kortbenet kunne nå ordentligt ned under vandet.

profilbillede
  • #11   3. feb Jeg skulle vælge sæder og Biltema havde 2 forskellige jeg kunne bruge.
    Jeg tog begge med hjem til test og det blev det blå/hvide/grå for - puha - nu skal jeg jo til at tænke i fremtidig farve mm.

profilbillede
  • #12   3. feb Spændende projekt, tak fordi du deler dit flotte arbejde med os smiley

• #13   3. feb Når man står og kigger på denne sære men charmerende tingest og forestiller sig den i vandet, så kunne et bølgeskvulp godt gøre det lidt træls.
    Køn er den sgu heller ikke. Den måtte godt pumpes lidt op og en afviserskærm blev formet i gulvpap.
    Jeg bestilte også en navyblå gelcoat hjem til at fjerne den tomatrøde farve som gør ondt i mine tænder.

profilbillede
  • #14   3. feb Den så lidt fræk ud med den afviserskærm - lidt jetflyagtig. Måske skulle jeg sætte et par Batman finner på svalehalerne…...... Nja jeg lod være, men istedet købte jeg azurblå metalflakes hjem til at komme ovenpå gelcoaten for at afslutte med flere lag klar epoxy. Puha mere slibearbejde.

profilbillede
  • #15   3. feb Men der er lang vej endnu til lakering. Først skulle jeg til hjem og fusk og hente noget acrylplast og skære kanten foran af og lave en ny som skrånede ligesom papskabelonen.
    Det tog et par dage men det lykkedes juhu.

profilbillede
  • #16   3. feb Jeg skar 5 mm acrylplast ud fra skabelonen ved at bruge en Feincutter. Så blev der ellers fundet grillhandsker og 2 varmepistoler frem og her gælder der 20 minutters el-forbrug og tålmodighed. Men det lønner sig.
    En smule tilslibning efter bådens ujævnheder og passede glasset.

profilbillede
  • #17   3. feb Den bliver frækkere og frækkere, men så kom der efterår, byggeri af bådskur, jul, fødselsdage og vinter.
    Nu går jeg og venter på varmegrader igen og tanken om en overdreven 15 hk er nærliggende.
    Båden har indtil nu taget 22 kg på i vægt uden sæder og styring.

profilbillede
  • #18   3. feb Det eneste specielle værktøj jeg har brugt indtil nu er min Makita minibåndsliber (3 cm bred) ellers er der kun brugt almindelige tilgængelige el-håndværktøj, som stiksav, vinkelsliber mm.
    Men det skal siges at uden Makitaen på billedet så var det ikke gået så glat - hold da op en maskine og jeg har kun brugt eet bånd.
    Og nej - har ellers intet med Makita at gøre :))

profilbillede
  • #19   3. feb Flot arbejde med båden.
    Du kan oprettet et fotoalbum, så kan du sætte alle de billeder ind du vil, og det bliver mere overskueligt, og nemmere at finde hvis folk mangler inspektion.
    (du vælger mere, oppe i bjælken, og derefter fotoalbum, og opret i højre øverste hjørne.)

Jeg lavet et fotoalbum med en overbygning, jeg lavede til min jolle, ikke det kønneste, men yderst velfungerende.
    https://www.baadgalleri.dk/fotoalbum/diverse-baad/22306-overbygning_fremstillet_til_jolle

profilbillede
  • Michael A
    Michael A Tilmeldt:
    jul 2014

Følgere: 22 Emner: 11 Svar: 241
    #20   3. feb Sikke et fedt opslag blev dog skuffet da jeg nåede bunden havde lige håbet du var færdig så jeg ku se resultatet smiley glæder mig til varmen kommer og du får smidt det endelige resultat op!...

Havde os smidt en 15 Hk på smiley

• #21   4. feb Hehe Michael og tak. Jeg skal nok forsætte når jeg bliver færdig. Alle projekter jeg går igang med bliver altid færdige.
    Som du kan se i baggrunden på et af fotoene så er jeg samtidigt igang med et bådskur med indbygget kran. Det vokser jeg lidt med her i vintermånederne.
    Der mangler jeg osse bare lige det sidste:))

profilbillede
  • Michael A
    Michael A Tilmeldt:
    jul 2014

Følgere: 22 Emner: 11 Svar: 241
    #22   4. feb Det godt med projekter bor selv på en bondegård så blir aldrig færdig med projekter smiley

• Tim
    Tim Tilmeldt:
    aug 2022

Følgere: 10 Både: 1 Svar: 12
    #23   5. feb #19: Tak for info smiley

Det var alligevel en godt skjult hemmelighed - jeg kendte slet ikke til, at man kan lave et album. Jeg fik bare af vide, at der ikke var mere plads til flere billeder, dengang jeg oprettede min egen båd.

• #24   5. feb Enig Tim. Og tak for tip Jens. Jeg prøvede lige for sjov at lave et fotoalbum igår og det virkede næsten logisk selvom der var lidt klumper i min forståelse.
    Det er så ikke om denne her båd, men bådskuret.

• #25   11. feb ligner en skydepram, men hvorfor den så er rød??? flot arbejde

• Henrik  L
    Henrik L Tilmeldt:
    mar 2021

Følger: 12 Svar: 2
    #26   13. feb Fint projekt 🙂, bare lidt nysgerrig efter hvad der gør din Makita båndsliber næsten uundværlig , tænker bare hvad den kan, som vinkelsliberen ikke er så god til ? ,
    Spørger da jeg selv skal i gang med noget træ og glasfiberarbejde på en jolle,
    På forhånd tak

• #27   13. feb Hej Henrik
    Ja Makitaen hvad kan den?
    1 Den kan eks slibe et 3 cm bredt ens bånd ned til ønsket dybde, som passer perfekt til overlæg pr. lag man lægger.
    2 den sliber støvet væk fra området du skal observere og den sliber uden at hvirvle støv op omkring dig da du kan stille den helt ned i hastighed uden at motorens trækkraft påvirkes.
    3 båndene til den holder i en evighed.
    4 Dens næsediameter passer i alle de kanters rundinger som jeg er stødt på.
    5 du har en fantastisk føling med måden du sliber på, der giver dig fornemmelsen af at du sliber med en meget effektiv finger på 3 cm bredde.
    6 til en vis grad kan man plane et område med med hvis man eks har lagt noget lapning meget ujævnt på.

Selvfølgelig skal man bruge maske og brille. Høreværn bruger jeg dog ikke og noget man virkelig vænner sig hurtigt til er at den sliber uden den ødelæggende støvsky, støj og at den stadig fjerner det man ønsker med en virkelig god føling.
    En fantastisk maskine, dyr i anskaffelse, men derfra billig i drift.

• Henrik  L
    Henrik L Tilmeldt:
    mar 2021

Følger: 12 Svar: 2
    #28   13. feb Tak for svaret , og den uddybende forklaring 🙂,
    Jeg skal i gang når der kommer så meget varme at polyesteren kan hærde.
    Skønt at se og høre der er nogen har mod på sådan et projekt , men der kommer vel en opdatering fra dig når tiden kommer 🙂
    God arbejdslyst , vh Henrik

Kommentér på:
Ombygning af mystisk båd

Annonce