889 visninger
|
Oprettet:
Skruge {{forumTopicSubject}}
Har en Sea Ray 202 med en 260 hk motor. Vil godt have mere fart på. Hvor stor skruge kan jeg sætte på. Og hvor mange blade på skrugen
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 80 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.391
jun 2023
Følger: 12 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 7
mar 2014
Hvis du mener det er ligegyldigt hvad du har på nu og hvordan motoren trækker med det setup vil jeg ønske dig held og lykke med at finde en ny skrue.
jun 2023
jun 2019
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 197
mar 2014
Måske du allerede har den største skrue den kan trække? Måske din skrue er for lille? Måske den er for stor?
Derfor er det ikke uden betydning hvad skrue du har nu og hvor mange omdrejninger du kan få din motor op på
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 30 Emner: 11 Svar: 460
Du skal kende de omd din motor går med for og finde den rigtige skrue .
Er den for lille går du med for mange omd . Måske mere end din motor er bygget til . Og sejler måske langsommere end med den korrekte skrue .
Er den for stor kan den ikke trække nok omd og sejler der for også langsommere .
Du skal finde den str skrue der får den til og gå med de rigtige omd . Der fra kan man finde ud af om en 4 eller 5 bladet er den rigtige vej til mere fart . Eller om den skal have en anden stigning . Måske skal den være rustfri .
Vil du have at vide det er lige den eller den skrue du skal have , skal du finde en med en båd magen til din .
Eller måske snakke med rudes propeller .
Men de vil også spørge om hva str du har på nu og hvor mange omd du sejler med
Det er desværre ikke så let .
Nicolai
mar 2014
Har du for stor skrue svarer det til du kører op af alp d'huez i 6. gear, din motor kommer aldrig op i det område hvor den yder maks.
jun 2023
mar 2014
Vidste for øvrigt ikke der fandtes en Sea Ray 202, den må være meget sjælden, så pas godt på den
jun 2023
sep 2010
Følger: 36 Følgere: 602 Både: 8 Annoncer: 1 Emner: 52 Svar: 766
sep 2010
Følger: 36 Følgere: 602 Både: 8 Annoncer: 1 Emner: 52 Svar: 766
det er ærgeligt at oprette en profil på bådgalleri, i håb om der er nogen der kan hjælpe og det så er mennesker der ikke kan hjælpe med DIT problem. Hvad vil du gerne have folk herinde til at vise dig? det kræver at man ved noget om det. Der står nogle tal på din propel, det plejer der at gøre ihvertfald. Dem kan du vise, og så skal du vide dine omdrejninger ved WOT.. ellers ved du ikke hvad du skal ændre. Det er faktisk ikke så meget man behøver at vide. Kun 2 ting. Men de ting ved folk herinde ikke, det har du helt ret i.
jan 2016
Følger: 18 Følgere: 28 Både: 1 Emner: 1 Svar: 148
jun 2019
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 197
Jeg svarede da hvilken du skal bruge.. hva mere vil du ha hjælp til, måske lidt varm luft et vist sted..
Han er bare en troll...
apr 2008
Ellers ville jeg prøve denne .
Det ville være mit bud
https://billigpropel.dk/propeller-176/m32-plastik-2-blade-p103598
Nicolai
jun 2023
apr 2008
maj 2008
Følgere: 48 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.076
Propeller opgives i diameter og stigning ( pitch ).
Jo større propel ( pitch ), du kan trække ved det maksimale omdrejningstal, jo højere topfart vil du opnå. Omvendt, vil en propel med en mindre stigning give båden mere bundtræk, men du vil tabe topfart, selv om du rammer det maksimale omdrejningstal uden problemer - hvorfor? Fordi propellen bevæger sig færre tommer pr. omgang.
Stigningen på propellen skal naturligt nok passe sammen med motorens antal hestekræfter, maksimale omdrejningstal og gearingen i drevet.
For at kunne definere den rigtige propel, så skal man altså kende følgende data:
Motorens antalt HK
Motorens maksimale omdrejningstal
Gearingen i drevet
Bådens vægt sejlklar
Du skriver, at motoren har 260HK - det kan altså enten være en 5.0 MPI motor, eller en 5.7 liter med 4 portet karburator. Begge motorer bruger forskellig gearing i drevet, så det første, du skal have fundet ud af er, hvad gearingen er i drevet ( tæl tænderne i kron- og spidshjul ).
Hvis din båd maksimalt kan trække en 23" propel, og du monterer en 21", så vil du overskride det maksimale omdrejningstal med ca. 400 omdr.min.
Omvendt, vil du tabe 400 omdr.min., hvis din båd maksimalt kan trække en 21" propel, men du monterer en 23".....
jun 2023
maj 2008
Følgere: 48 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.076
At båden er hurtigt ude af vandet KAN tyde på, at gearingen er forkert, eller propellens stigning er for lille.
dec 2008
Følgere: 13 Både: 1 Emner: 10 Svar: 71
God vind fremover
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.472
Du "spørger" herinde for at få et råd men du lytter jo slet ikke efter ??
Jeg fatter ved Gud ikke hvorfor denne tråd kan blive så lang
Per.T skriver og forklarer helt perfekt at du skal anskaffe dig en omdrejningstæller
og finde ud af hvor mange omdrejninger din motor går med når du sejler fuld gas
og derefter kikker du på din nuværende propel hvad der står på den og VUPTI så kan du skrive her i tråden hvor mange RPM med hvilken propel OG igen VUPTI så er det nemt at finde ud af om du kan bruge en større propel
jun 2023
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 15 Både: 2 Emner: 9 Svar: 247
Prøv at bruge disse to propelberegnere.
Så fremgår det hvilke oplysninger der er nødvendige for et præcist valg.
Jo færre oplysninger, desto større spænd mellem laveste og største stigning.
Dem der designer disse propeller, må vel forventes at vide hvad der bruges af oplysninger, herunder bådtype, vægt, motor, drevtype, sejladstype.
Du kan endda vælge visse bådmodeller direkte, og så er det jo bare at prøve sig frem med beregningerne
https://solaspropellers.com/index.php/boat/prop-finder
https://turningpointpropellers.com/PROPWIZARD/
Det vil vise sig for dig, at der er flere forslag. Derfor kan en reference til nuværende driftsituation og resultater, (som flere allerede fornuftigt har påpeget) være en kæmpe hjælp
Skruge