{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Skruge
  • #1   26. jun 2023 Skruen er som din bils gearkasse. Hvis du vil have mere fart må du først fortælle om du kører i 6 gear eller 1 gear og hvor mange omdrejninger din motor tager. Ingen kan give et fornuftigt svar på dit spørgsmål uden at kende din nuværende skruestørrelse, dit drevs gearing og maks omdrejninger ved fuld gas

  • #2   26. jun 2023 Æv.. jeg har ingen omdrejningsmåler på skrugen.. har heller ikke hørt om nogen der har.. så lige hvad gear det svare til🤷‍♂️ Men det er et alpha one gen 2 drev.. da jeg er mere intra i fremtiden end fortiden er det fuldstændig ligegyldigt hvad der sidder på nu jeg skal bare have Max fart.. på det 260 hk kan trække

  • #3   27. jun 2023 Omdrejningstæller på din motor selvfølgelig, ikke på din skrue.

    Hvis du mener det er ligegyldigt hvad du har på nu og hvordan motoren trækker med det setup vil jeg ønske dig held og lykke med at finde en ny skrue.


  • #4   27. jun 2023 Så hvad mener du med om den går 1 eller 6 gear.. det da logik jo flere omdrejninger jo hurtigere sejler man… og det gælder med alle skruger…. Mit sprøgsmål er… hvorfor en skruge skal jeg sætte på en båd med 260 hk for at få mest mulig fart

  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #5   27. jun 2023 vil sige en 24x35 seksbladet.

  • #6   27. jun 2023 Du skal sætte den største skrue på hvor du samtidig trækker motoren ud til det røde felt på omdrejningstælleren når du ligger flat henover rattet med vind i håret

    Måske du allerede har den største skrue den kan trække? Måske din skrue er for lille? Måske den er for stor?

    Derfor er det ikke uden betydning hvad skrue du har nu og hvor mange omdrejninger du kan få din motor op på


  • #7   27. jun 2023 Det er ikke logisk at med jo flere omd jo hurtigere sejler man .
    Du skal kende de omd din motor går med for og finde den rigtige skrue .
    Er den for lille går du med for mange omd . Måske mere end din motor er bygget til . Og sejler måske langsommere end med den korrekte skrue .
    Er den for stor kan den ikke trække nok omd og sejler der for også langsommere .
    Du skal finde den str skrue der får den til og gå med de rigtige omd . Der fra kan man finde ud af om en 4 eller 5 bladet er den rigtige vej til mere fart . Eller om den skal have en anden stigning . Måske skal den være rustfri .

    Vil du have at vide det er lige den eller den skrue du skal have , skal du finde en med en båd magen til din .
    Eller måske snakke med rudes propeller .
    Men de vil også spørge om hva str du har på nu og hvor mange omd du sejler med
    Det er desværre ikke så let .
    Nicolai


  • #8   27. jun 2023 Har du for lille skrue, svarer det til du kører i 3. gear i bilen: Du kan nemt nå det røde felt men det går ikke så hurtigt som hvis du skifter til et højere gear (større skrue).
    Har du for stor skrue svarer det til du kører op af alp d'huez i 6. gear, din motor kommer aldrig op i det område hvor den yder maks.


  • #9   27. jun 2023 😂😂 tak for ingenting… det pænt let og regne ud hvis ikke den kan slæbe det er den for stor og omvendt… jeg skal have en støre skrue fordi jeg har sat støre motor i… og så istedet for bare prøve mig frem.. troede jeg der var nogen det viste lidt om det! Det er der så åbenbart ikke

  • #10   27. jun 2023 Tror du er for klog til dette forum, køb den største skrue du kan finde til din båd og nyd de 260hk, hvad kan overhovedet gå galt?

    Vidste for øvrigt ikke der fandtes en Sea Ray 202, den må være meget sjælden, så pas godt på den


  • #11   27. jun 2023 Tak… det vil jeg gøre. Ps glad for og kan trække iq,en i den rigtig retning

  • #12   28. jun 2023 imponerende.... yderst imponerende...

  • #13   28. jun 2023 #9
    det er ærgeligt at oprette en profil på bådgalleri, i håb om der er nogen der kan hjælpe og det så er mennesker der ikke kan hjælpe med DIT problem. Hvad vil du gerne have folk herinde til at vise dig? det kræver at man ved noget om det. Der står nogle tal på din propel, det plejer der at gøre ihvertfald. Dem kan du vise, og så skal du vide dine omdrejninger ved WOT.. ellers ved du ikke hvad du skal ændre. Det er faktisk ikke så meget man behøver at vide. Kun 2 ting. Men de ting ved folk herinde ikke, det har du helt ret i.


  • #14   28. jun 2023 #11. Trække iq,en i den rigtige retning ? Du formår ikke engang at stave til skrue.

  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #15   28. jun 2023 #9
    Jeg svarede da hvilken du skal bruge.. hva mere vil du ha hjælp til, måske lidt varm luft et vist sted.. smiley

















    Han er bare en troll...


  • #16   28. jun 2023 Der er ingen i hele verden der kan fortælle dig hvad du skal bruge , før du fortæller hvilken omd du sejler med nu ,med den skrue du har på nu .

    Ellers ville jeg prøve denne .
    Det ville være mit bud

    https://billigpropel.dk/propeller-176/m32-plastik-2-blade-p103598

    Nicolai


  • #17   28. jun 2023 Nicolai… du er fra Sjælland ikk

  • #18   28. jun 2023 Jeps

  • #19   28. jun 2023 Lidt omkring propeller og teknologien bag:

    Propeller opgives i diameter og stigning ( pitch ).

    Jo større propel ( pitch ), du kan trække ved det maksimale omdrejningstal, jo højere topfart vil du opnå. Omvendt, vil en propel med en mindre stigning give båden mere bundtræk, men du vil tabe topfart, selv om du rammer det maksimale omdrejningstal uden problemer - hvorfor? Fordi propellen bevæger sig færre tommer pr. omgang.

    Stigningen på propellen skal naturligt nok passe sammen med motorens antal hestekræfter, maksimale omdrejningstal og gearingen i drevet.

    For at kunne definere den rigtige propel, så skal man altså kende følgende data:

    Motorens antalt HK
    Motorens maksimale omdrejningstal
    Gearingen i drevet
    Bådens vægt sejlklar

    Du skriver, at motoren har 260HK - det kan altså enten være en 5.0 MPI motor, eller en 5.7 liter med 4 portet karburator. Begge motorer bruger forskellig gearing i drevet, så det første, du skal have fundet ud af er, hvad gearingen er i drevet ( tæl tænderne i kron- og spidshjul ).

    Hvis din båd maksimalt kan trække en 23" propel, og du monterer en 21", så vil du overskride det maksimale omdrejningstal med ca. 400 omdr.min.
    Omvendt, vil du tabe 400 omdr.min., hvis din båd maksimalt kan trække en 21" propel, men du monterer en 23".....



  • #20   28. jun 2023 Rambo.. tak 🙏.. endelig noget der kan bruges. Det 5,7 4 porte. Med et alpha one gen drev.. den er fra 0 til topfart i løbet af ingen tid.. 4800 omdrejninger.. må lige have den på vægten så

  • #21   30. jun 2023 Tæl tændene på kron- og spidshjulet. Gearingen skal være 1.47:1.

    At båden er hurtigt ude af vandet KAN tyde på, at gearingen er forkert, eller propellens stigning er for lille.


  • #22   30. jun 2023 Prøv at give Rudes Propeller dine data han hjalp mig og er yderst kompetent kan kun anbefales Han lavede en rustfri skrue til mig ,den jeg havde på før gik min motor med 5200 omdr. Han sagde at min motor ville gå optimalt ved lige under 6000 omdr.så fik jeg en skrue som jeg skulle prøve og hvis ikke omdr.passede ville han vride den lidt mere og nu går omdr.ip på 5950 og jeg er yderst tilfreds.
    God vind fremover


  • #23   6. jul 2023 Att Lars.N
    Du "spørger" herinde for at få et råd men du lytter jo slet ikke efter ??
    Jeg fatter ved Gud ikke hvorfor denne tråd kan blive så lang
    Per.T skriver og forklarer helt perfekt at du skal anskaffe dig en omdrejningstæller
    og finde ud af hvor mange omdrejninger din motor går med når du sejler fuld gas
    og derefter kikker du på din nuværende propel hvad der står på den og VUPTI så kan du skrive her i tråden hvor mange RPM med hvilken propel OG igen VUPTI så er det nemt at finde ud af om du kan bruge en større propel


  • #24   28. jul 2023 Hannse n…..jeg kan godt skriv den går med 12000 omdrejninger…. Eller 800… men hvis ikke du ved hvad min motor trækker optimalt ved… så det jo ligegyldig info… og hvis du ved det… så skriv det da.. istedet for og spille smart

  • #25   30. jul 2023 #1
    Prøv at bruge disse to propelberegnere.
    Så fremgår det hvilke oplysninger der er nødvendige for et præcist valg.
    Jo færre oplysninger, desto større spænd mellem laveste og største stigning.
    Dem der designer disse propeller, må vel forventes at vide hvad der bruges af oplysninger, herunder bådtype, vægt, motor, drevtype, sejladstype.
    Du kan endda vælge visse bådmodeller direkte, og så er det jo bare at prøve sig frem med beregningerne smiley
    https://solaspropellers.com/index.php/boat/prop-finder
    https://turningpointpropellers.com/PROPWIZARD/

    Det vil vise sig for dig, at der er flere forslag. Derfor kan en reference til nuværende driftsituation og resultater, (som flere allerede fornuftigt har påpeget) være en kæmpe hjælp


Kommentér på:
Skruge

Annonce