{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
478 visninger | Oprettet:

Team Hertz
Team Hertz
Tilmeldt:
11. sep 2022
Følgere: 9 Emner: 2 Svar: 7

Propel til speedbåd {{forumTopicSubject}}

Jeg har en Campion 485vr med en Johnson/Evinrude 90 hp 2-takt.
Der sad en godt brugt 3 bladet propel, 14"x17pich. Det føltes som om den piskede løs (kavaterede)... Planede, men det var umuligt at holde den planende når jeg tog lidt af gassen af. Den gik også med alt for mange omdrejninger.
Skiftede til en 3 badet 13,2"x19pich... Det blev MEGET bedre. Planer og kan holde den planende, når gassen tages lidt af. Samtidig blev den meget hurtigere på toppen, ca. 38,5 knob, En succes-oplevelse. Stadig har den for mange omdrejninger, 6000 omdr/min.
Derfor, på med en 14"x21pich. Den er kun prøvet en gang indtil videre, men det var ikke samme fede oplevelse. Det skal dog siges at vejr og bølger satte begrænsninger for prøveturen, så den får et skud mere.
Spørgsmål: Jeg er med på pich, fremdrift pr. skrue-omgang. MEN diameter på propel, hvordan med det?... Samt udformning på bladene. den jeg har lånt med 21 pich er "slankere" i bladene end den med 19 pich (som er betydeligt mindre i diameter)


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Propel til speedbåd
  • Team Hertz
    Team Hertz Tilmeldt:
    sep 2022

    Følgere: 9 Emner: 2 Svar: 7
    #2   13. aug 2023 Så fik jeg prøvet den 14" x 21 igen... Vind og vand var stadig ikke helt så optimalt.
    Er kommet frem til at det bli'r den 13,2 x 19. Det var den bedste oplevelse af de to smiley Tænker at jeg på et tidspunkt vil prøve med 13,2 x 21. Jeg synes den med mindre diameter virker mere "spif", hvor 14" er mere tung...
    Tak for svar, Jens. Jeg har prøvet at finde frem til gearing. Den er 2:1 eller 2,25:1. Synes jeg har læst begge dele.


  • Team Hertz
    Team Hertz Tilmeldt:
    sep 2022

    Følgere: 9 Emner: 2 Svar: 7
    #3   24. aug 2023 Ja, jeg må jo selv skrive i tråden, når ingen andre gider smiley
    Jeg har nu prøvet en 3 bladet 12,75" x 23 pich. Jeg havde troet det var for vild en stigning, men det ser ud til at fungere rigtig godt.
    Den går knap 40 knob ved ca. 5000 - 5300 omdr OG DET VIGTIGSTE: Den er nem at holde planende ved lavere fart.


  • #5   27. aug 2023 Hvad fart og omdrejninger planer du ved nu?

  • Team Hertz
    Team Hertz Tilmeldt:
    sep 2022

    Følgere: 9 Emner: 2 Svar: 7
    #6   27. aug 2023 Med 2 personer ombord holder jeg den planende med 3000 omdr.
    13,2x19 pich ca. 18,5 knob...12,75x23 pich ca. 20,5 knob.
    Trim kan jeg nok blive lidt bedre til smiley


Kommentér på:
Propel til speedbåd

Annonce