{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.020 visninger | Oprettet:

IF Bådforsikring uden dækning {{forumTopicSubject}}

Så fik jeg opsagt min IF båd forsikring på min Crescent 535.. ( efter min Yamaha 40hk. blev stjålet) OG bare så i ved det : IF forsikring dækker ikke udenfor godkendte havne og normalt heller ikke på land / trailer medmindre båden står i aflåst bygning. Ja det fandt jeg ud af da jeg skulle bruge forsikringen.. for så kunne IF nemlig godt informere mig : ” vi dækker intet i dit tilfælde” .. ja det var jo min store fejl ikke og nærlæse policen, men mærkeligt .. måske groft ? at IF tager penge for en ” vare ” de ikke har.. smiley - noget mangelfuld rådgivning da jeg selvfølgelig havde oplyst hvor jeg har båden liggende. Men jeg er nu hos Pantaenius forsikring som ikke koster meget mere og så dækker de faktisk !!!
Står og skal bruge en plotter med en stor skærm der kan sidde tæt på rattet ( træt af min alt for lille 6` Garmin) nogen erfaringer ? Er mest til Garmin, måske en gl. god solid model da den ikke må være for dyr for så bliver den også bare stjålet.. smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  IF Bådforsikring uden dækning
  • #1   8. aug 2023 Det er godt nok op ad bakke for dig med det motor tyveri, utroligt hvad man må finde sig i fra forsikringsselskaber

  • #2   9. aug 2023 Ja opkrævning kan de sagtens finde ud af men den anden vej kniber. Næsten som bank verdenen. De må gerne stjæle selvom det er højlys.
    Måske man skulle få sine forsikringer gået efter


  • #3   9. aug 2023 Det er en god ide at få en advokat til at se tingene igennem inden man anmelder noget som helst hverken til politi eller forsikring, så fortæller advokaten dig hvad du skal skrive / sige

  • #4   10. aug 2023 Lars N
    Det har du nok ret i.
    Men det er da trist det er blevet sådan.
    I dag er det desværre blevet sådan at man kan være 100 % sikker på man bliver snydt hvis ikke man er højt uddannet og har tjek på alt hvad der står med småt.


  • #5   10. aug 2023 Jeg har selv haft IF Forsikring på en tidligere båd og fik desværre også brug for den. Men det var dælme heller ikke uden tovtrækkeri. De dækkede dog til sidst, men oplevelsen har gjort at jeg ikke bruger dem igen til nogen af mine forsikringer!

    I dag benytter jeg mig også af Pantaenius - har dog ikke haft brug for dem, men synes de er gode i deres betingelser og god kommunikation med dem inden tegning.


  • #6   10. aug 2023 Tak for fine kommentarer.
    Bemærk min enkle pointe er : IF bådforsikring slet ikke dækker din bådmotor kabler osv. hvis du ikke lige ligger i en godkendt havn/ område - og de dækker heller ikke når du har båden oppe på stranden, traileren eller f.eks. på bukke hjemme i haven. Så medmindre du har båden i en aflåst bygning eller konstant ligger i en godkendt havn (og selvfølgelig har låsebolte på) ja så har du slet ingen dækning hos IF = v. tyveri får du ingen hjælp og skal selv betale alt vedr. en evt. stjålet motor + også betale til IF for forsikringen.. det giver jo ingen mening.. smiley !
    Og ja sådan er det f.eks. ikke hos Pantaenius bådorsikring


  • #7   10. aug 2023 Hvad er egentlig en godkendt havn? Tror min båd vil ligge mere sikkert hjemme i min indkørsel på en blind vej men en hjemmegående genbo kone end den lokale lystbåde havn.

  • #8   10. aug 2023 @Per T:
    Ifølge IF er det kategoriseret således:

    Er din båd på land, dækker bådforsikringen hele året.
    Ligger båden i en A-havn, dækker bådforsikringen hele året. Du kan se mere om kravene ved overvintring i vilkårene.
    Ligger din båd i en B-havn eller ved et godkendt svajområde, dækker bådforsikringen i perioden 1. april – 15. november.
    Ligger din båd i en C-havn eller ved et delvist godkendt svajområde, bådlift eller bådebro, dækker bådforsikringen i perioden 1. april – 15. september.
    Ligger din båd for svaj uden for havn, ved åben kyst eller ved en ikke-godkendt bådebro, dækker bådforsikringen ikke.


  • #10   10. aug 2023 Det bedste råd der kan gives er:
    Brug den forsikrings konsulent der har tegnet forsikringen til at lave skades anmeldelsen, han har et ansvar for, at det han har lovet, passer.


  • #11   10. aug 2023 Ja pantaenius dækker med en selvrisiko på 5000 og så skal der lige gå 3 mdr i det tilfælde at de stjålne ting dukker op igen
    Det skal man lige tage højde for det kan hurtigt gå ud over en hel sejlseson


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #12   10. aug 2023 #11
    Det gælder alle forsikringer, jeg har ikke fundet en endnu der ikke har det indskrevet.
    https://www.ff-gs.dk/fartoejsforsikring/andre-fartoejer/ har jeg god erfaring med, fik stjålet båd fra carport og de dækkede fuldt minus selvrisiko, jeg havde en takseret forsikring, så selv om båden og alt var 10 år gammelt fik jeg fuld nypris eller den pris der var skrevet på fra jeg tegnede forsikring, så sku selv kun lægge 8000 kr for at få helt ny tilsvarende båd igen.
    den fåes gennem www.j-s-k.dk hvor der er lidt bedre ting indlagt


  • #13   10. aug 2023 Morten K - du skriver følgende vedr. If bådforsikring : " Er din båd på land, dækker bådforsikringen hele året. - MEN det passer bestemt ikke med mindre du mener kun selve båden uden påhængsmotor.. IF bådforsikring dækker ikke påhængsmotoren kabler mv. når du er på land trailer el. lign. ( man kan lave en tillægsforsikring på land men den gælder kun i vinter mdr.) For lige og gøre det endnu mere klart : så var min båd på land uden for havneområde hvor min 40hk motor blev stjålet i juni mdr. og alle kabler blev klippet over - IF dækkede intet ( udgift kr. 33.000) selvom jeg var ( troede jeg ) dækket hos IF op til kr. 80.000.. ,)

  • #14   11. aug 2023 @ #13
    Teksten er kopieret fra IF Forsikring hjemmeside, hvilket kun gør din manglende dækning endnu mere speget. Hvis jeg var dig, ville jeg nok blive så tilpas arrig at jeg ville ofre en advokattime eller 2 på sagen. Men det er nok et spørgsmål om temperament.


  • #15   11. aug 2023 Hej Morten. Tak for info., har du linket til teksten fra IF ? Er teksten brugt af IF som reklame-blikfang eller noget der ligner, ja så må det være direkte misinformation og værd og gå videre med hos forbrugerstyrelsen el. lign .. / Jeg har masser af temperament.. smiley Måske der er andre der har haft samme oplevelse så vi sammen kan tage en sag ???
    - SE her hvad jeg fik af skriftligt svar/ afvisning fra IF bådforsikring på min tyverianmeldelse for 2 mdr. siden. ( bemærk båden lå på min egen sommerhusgrund i Holbæk) :
    " Din bådforsikring dækker ikke skader på båden eller tyveri heraf, når den henligger udenfor godkendt havn eller havneområde jf. pkt. 3.5.

    For tyveri hvor båden ligger i vandet i godkendt havn, gælder det at bådmotoren skal være låst til båden, for at vi dækker tyveri af påhængsmotoren.

    Hvis du havde båden i vandet ved stranden for anker eller fortøjet til badebro, ville tyveri af båden ikke være dækningsberettiget, da stranden ikke er en godkendt havn, svajeplads, bådlift eller bådebro (D-havn).

    Når båden tages på land, skal påhængsmotor afmonteres og opbevares i aflåst rum.
    Elektronisk udstyr afmonteres og opbevares i aflåst rum.


  • #16   11. aug 2023 Det står her under fold-ud-punktet "Hvornår dækker bådforsikringen"
    https://www.if.dk/privat/forsikringer/baadforsikring

    Men jeg tror du har en dårlig sag, hvis ikke den har stået aflåst, da de netop nævner at den ikke har stået aflåst, da den skal det når den er under 40 hk. jf. deres betingelser. Jeg tænker sådan set at hvorvidt din båd har ligget i godkendt havn eller ej er ligegyldigt i dette tilfælde.

    At deres betingelser så er "røv og nøgler" er en anden sag...


  • #17   11. aug 2023 Takker Morten K - båden var sørme låst til bådvogn og påhængsmotoren låst med motorbolt, men det er slet ikke hvad sagen nåede at dreje sig om, dvs. det nåede jeg aldrig at oplyse noget om til IF.. jeg blev bare telefonisk oplyst af IF at de ikke dækkede når båden lå på land i mit område og så var der jo ikke mere at tale om ! ("er båden uden for godkendt havn eller havneområde dækker IF bådforsikring intet " ) og derefter fik jeg omtalte skriv der jo også siger det samme (og bemærk i dette skriv nævnes der jo heller ikke noget om at jeg i min sag specifikt ikke have låst båden og/el. motor)

    Jeg må vist bare konstatere at IF taler & skriver med ”2 tunger.” ( fint med dit link kontra IF skriv til mig - siger jo 2 helt modsatrettede ting..) If prøver jo at fremstå som en alm. solid forsikring der dækker som alle andre bådforsikringer, men vilkårene er så pludselig helt afgørende forringede når man (som man jo skal .. og det var jo min egen store fejl ik` og gøre..;) kikker nærmere på detaljerne for hvorhenne i landet IF rent faktisk dækker.

    Hører jo gerne fra andre med samme dårlige erfaringer med IF inden jeg går videre


  • #18   11. aug 2023 Som jeg læser deres regler, skal man enten opbevare båd og motor i et aflåst rum eller tage motoren af og låse den inde når båden er på land.

    Det giver måske mening for en 6hk motor med skruetvinger, men en moderne 40hk motor er jo ikke lige een man afmonterer og tager med hjem?

    Reglerne som de er skrevet giver ingen erstatning til motorer der sidder på båd på land, så lovmæssigt får du nok ikke noget ud af det.

    Du kunne jo dog forsøge at ringe til dem og høre om der ikke er en kulance erstatning, i det mindste til at dække hærværket i forbindelse med tyveriet? Det gør nok heller ikke noget at nævne du har vendt det på bådgalleri, og flere har udtrykt undren over deres regler?


    Og få så fat i en chef og ikke en snottet 22-årig studerende der sidder bagstiv og lirer standard fraser af


  • #19   11. aug 2023 @ Per T.
    Enig.

    Jeg har så netop haft fat i mit forsikringsselskab, Pantaenius, afledt af denne tråd og diskussion.
    Jeg synes dog at den fortjener sin egen tråd, så den laver jeg lige.


  • #20   11. aug 2023 IF bådforsikring har jo ret til og skrive at de ikke dækker "alverdens ting & sager" i den konkrete police - og det jo policen der gælder juridisk. Men mon det er holdbart at IF oplyser en helt andet info. når man taler med dem eller som det første man møder på deres hjemmeside hvor IF skriver : " Er din båd på land, dækker bådforsikringen hele året" - det jo ukorrekt, for det er "din" båd jo netop på ingen måde !!!!!!
    Det ville i være mere rigeligt hvis IF skrev på deres hjemmeside " Bemærk din båd er IKKE dækket på land" for så ville det jo passe med policen og virkeligheden.
    Bemærk jeg tog en helt alm. standart kasko bådforsikring hos IF (& jeg valgte intet fra) - og var altså så dum da jeg troede IF dækkede som andre normale bådforsikringer.


  • #21   12. aug 2023 Var det ikke nemmere at sige at du har fundet motoren igen og så lav en ny sag om 6 mdr

  • #22   12. aug 2023 Der mangler en lov i Danmark om assurancesvig for forsikringstager omvendt mod selskaber sætter man jo folk i fængsel

  • #23   12. aug 2023 Hvis du vil gå videre med sagen så tag et screenshot af deres hjemmeside INDEN du ringer - den slags har det med at ændres på mystisk vis hvis det er til fordel for selskabet

  • #24   15. aug 2023 Behøver ingen screenshot smiley - omtalte tekst "Er din båd på land, dækker bådforsikringen hele året." - står nu stadig meget tydeligt & listet op i punktform på forsiden af IF´s bådforsikrings hjemmeside, - selvom det altså er pænt misvisende (da IF netop IKKE bare dækker på land)
    Jeg har nu spurgt If om en kommentar inden jeg går videre med sagen hos Ankenævnet for Forsikring. Men måske IF kan slippe igennem med en sådan formulering da man som kunde i forhold til det juridisk aspekt nok også skal nærlæse div. mere tekst for at få hele sammenhængen - MEN mon det kan være rigtigt at et forsikringsselskab må fremstå så uklart i deres betingelser for at indfange nye kunder. Ja jeg hoppede i hvert fald i og jeg troede jeg kunne spare lidt penge og stadig få en alm. dækning... men endte op med det kostede mig en masse besvær og kr. 30.000 til ny motor og kabler + udgifterne til en værdiløs IF bådforsikring.
    Heldigvis er jeg nu tilbage i sikker havn hos Pantaenius bådforsikring der dækker smiley


  • #25   15. aug 2023 Båden er vel sådan set dækket, bare ikke motoren? Men okay, det er godt nok spidsfindigt og tror du har en god sag. Men tag nu et screenshot alligevel, just in case...

  • #27   15. aug 2023 Ja det noget tvivlsomt hvordan og hvor IF bådforsikring dækker ..det trods alt sjældent bådejere skal bruge deres bådforsikringer så svært og få fat i nogen kunder der har anmeldt noget .. ?? men ja IF dækker nok ( måske) den rene båd hvis den ligger låst på trailer på land - men ikke motor elektronik hærværk osv. - for som If bådforsikring skriver til mig " bådforsikringen dækker ikke skader på båden eller tyveri heraf, når den henligger udenfor godkendt havn eller havneområde jf. pkt. 3.5."
    Altså igen igen, selvom IF skriver få deres hjemmeside til nye kunder !: "Er din båd på land, dækker bådforsikringen hele året." Hvor der jo i stedet skulle stå " Er din båd på land dækker bådforsikringen kun selve båden og ikke motor elktronik hærværk og lign"
    Men så havde jeg og sikkert en masse andre kunder jo ikke tegnet forsikringen... smiley


Kommentér på:
IF Bådforsikring uden dækning

Annonce