{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
628 visninger | Oprettet:

Forsikring - OBS! {{forumTopicSubject}}

Afledt af en anden tråd omkring manglende dækning fra et andet selskab i forbindelse med tyveri samt det at jeg står overfor et muligt bådkøb, fik det mig til at tage en snak med mit forsikringsselskab, Pantaenius.

Jeg tegnede forsikringen for ca. 1 år siden og oplyste at min Uttern 4602 er monteret med en 50 hk. motor. Jeg har så nu fundet ud af at alle skader, der kan henføres til overmotorisering på disse 10 hk., bliver IKKE dækket i tilfælde af skade.
Rent praktisk betyder det, at min kasko forsikring kun er en transport- og tyveriforsikring.

Det blev jeg lettere rystet over, da jeg ikke blev gjort opmærksom ved tegning.

Hvad værre er, så gælder det samme min LOVPLIGTIGE ansvarsforsikring. Både Pantaenius og jeg har svært ved at forestille os en skade, der ikke ville kunne henledes til overmotorisering, f.eks. påsejling af person, andet fartøj eller lign.

Jeg påbegynder nu en korrespondance med dem om hvordan de overhovedet kunne finde på at lade mig tegne en forsikring hos dem... smiley smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Forsikring - OBS!
  • #1   11. aug 2023 Ja man burde kunne forvente og få bare en basal rådgivning når man tegner en forsikring, så forsikringen også ender op med og dække .. eller måske dække bare en lille smule smiley Er der ikke noget der hedder forsikringsetik..
    Dit tilfælde svarer lidt til mit hos IF bådforsikring (emnet her i forummet: ” IF bådforsikring dækker ikke” ) dvs. hvor man sælger og tager penge for en ”vare” som man aldrig har haft på hylderne. Altså hvor forsikringen kun bliver tegnet for at give penge i kassen hos forsikringsselskabet og aldrig ville kunne hjælpe kunden hvis der blev brug for det.


  • #2   11. aug 2023 Lige med hensyn til ansvarsforsikringen tror jeg ikke de i 1. omgang kan løbe fra forsikringsansvaret, men de kan måske kræve regres imod dig?

    Er man rigtig spidsfindig, kan al påsejling vel henføres til overmotorisering og dermed tab af manøvredygtighed og/eller for høj fart?

    Velkommen til 2023


  • #4   13. aug 2023 I bilverden har det været normal praksis, at flere og flere forsikringsselskab ikke vil dække en skade, såfremt motoren er chiptunet, eller der er foretaget "konstruktionsmæssige ændringer" uden synsgodkendelse, afgiftsforhøjelse osv.....

  • #5   15. aug 2023 @Rambo
    ...Og det kan jeg godt forstå, såfremt de ændringer er foretaget efter at forsikringsaftalen er indgået. Er de oplyst ved aftale indgåelse, bør forsikring IMO ikke kunne løbe fra dem.

    Iøvrigt har jeg talt med Pantaenius igen. Han mente så nu ikke de kunne løbe fra ansvarsforsikringen når den jo var indgået på oplyste forhold. Men det er kaskoen jo også?

    Nu vender han sagen med deres jurister og har lovet at komme tilbage med skrifteligt svar...


  • #6   16. aug 2023 Jeg har forespurgt forsikring hos et andet selskab - bare for at "trykprøve".
    Jeg oplyste om mit "sæt" og de vendte tilbage med et tilbud der udelukkende manglede min accept. Jeg forespørger så om hvordan de vil stille sig, da min båd er overmotoriseret med 10 hk. ift CE-mærkningen (monteret med 50, CE-mærket til 40 hk.)

    Det korte svar var at de ikke vil dække ved kasko-skade og at de ikke havde et register over hvad bådene måtte bære af motor. De ville dog godt tegne en ansvarsforsikring når overmotoriseringen ikke var større...

    Ergo:
    Forvent ikke at kaskoforsikringen dækker ved overmotorisering.
    Ansvarsforsikringen gør måske.


Kommentér på:
Forsikring - OBS!

Annonce