{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.071 visninger | Oprettet:

Bugsering af strandet sejlbåd, Sverige. {{forumTopicSubject}}

Er der nogle der ved hvem eller hvor man henvender sig til, for at få bugseringshjælp i Sverige? Har en lille 20 fods langkølet sejlbåd som er drevet uskadt op på en strand ved Falkenberg Sverige, den ligger på stranden, pgbjeg vurderer det ikke sandsynligt at få en lastbil derned, da den ville køre fast, så jeg skal finde nogen der kan trække den ud, så den får vand under kølen og kan bugseres til den nærliggende lystbådehavn.

M.h.v Henrik

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Handyman til små opgave 500 kr.
  • Få fjernet TV bord 250 kr.
  • Opsætning af en lampe. 1.050 kr.
  • afhentning forskelligt skrald 2.500 kr.
  • Opening a mailbox with a lost key and replacement of lock 770 kr.
  • Vaskemaskine op 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bugsering af strandet sejlbåd, Sverige.
  • #1   12. okt 2023 Er bjergning dækket af din forsikring? I så fald er det vel bare at kontakte forsikringsselskabet.

Ellers kan du google "bjærgning af båd", så kommer der et væld af firmaer frem der gerne vil hjælpe, men det er jo ikke gratis.

En mulighed var også at kontakte Dansk Søredning. Ved ikke om de vil sejle til Sverige, men det koster ikke at spørge https://dsrs.dk/kontakt

Endelig kan du måske alliere dig med en ven med en stor motorbåd og et langt tov. Men det afhænger naturligvis af hvor båden ligger, om det er muigt at trække den fri. Under alle omstændigheder er det jo så vigigt at have aftalt ansvar mellem dig og hjælperen INDEN bjærgning påbegyndes

• Thor A
    Thor A Tilmeldt:
    aug 2023

Følger: 12 Følgere: 1 Svar: 1
    #2   13. okt 2023 Meld dig ind i DSRS, de dækker i Norge Sverige Finland og Danmark. 70605265

• #3   13. okt 2023 Hvis der er mast på og den ikke står helt tørt, kan den måske flyde hvis den krænges.
    Det gør man i genua- eller spilerfaldet, og selv med 60 hk kan man trække en større sejlbåd fri. Er den toprigget, kan man også trække i storfaldet. Den skal naturligvis krænges sidelæns, det kan det hele sagtens holde til. Evt må den drejes ved at trække i faldet. Lang snor+motorbåd, træk den sidelæns ud mens den krænger og flyder fordi kølen slipper bunden. På et tidspunkt er der dybt nok, og så er den jo fri.
    Har selv trukket flere fri på denne måde. Hvis man ikke krænger båden, skal der trækkes meget hårdt med risiko for at ødelægge et eller andet.

• #4   13. okt 2023 @3 - Gode forslag, men de virker vel bedst på finne-kølede både? Trådstarter skriver den er langkølet, så den skal nok kæntres en del for at gå fri af grunden.

DSRS fra Helsingør trækker en sejler fri i Sverige, dog tæt på DK https://dsrs.dk/sejlbaad-paa-svensk-stenrev

Den svenske afdeling https://www.sjoraddning.se/

• #5   13. okt 2023 2 potente både i Falkenberg - mon ikke de gerne vil assistere - du kan jo tage et par rammer pils med anstændig % med når du henter båden

profilbillede
  • #6   13. okt 2023 Tak for konstruktive og brugbare råd, båden blev købt og påbegyndt sejlet hjem, mandag sidste uge, forinden havde jeg købt en god brugt plotter, og tjekket diverse vejr apps, bl.a windy, som på afsejlingstidspunktet forkyndte at dårligt vejr (blæst) ville kunne forventes torsdag-fredag. Jeg sejlede igennem for at nå min hjemhavn, Øernes maritime i Ebeltoft inden, og befandt mig tirsdag eftermiddag nord for Grenå, ved vindmølleparken, hvor vinden først flovede, for så at blæse voldsomt op, samtidig ophører min plotter med at virke, og sigten bliver dårlig, jeg nærmer mig vindmøllerne nogle gange, men føler mig ikke tryg ved at sejle imellem, p.g.a kombinationen af megen kraftig vind og sigt, men beslutter at sejle hele vejen udenom, p.t.a at det vil lægge timer til min tur, og at jeg er meget tæt på min havn, jeg går op i vinden og vil rulle mit forsejl delvist ind, men min rulle går i bekneb, og sejlet blæser uregerligt om forstaget, efterladende en stor del ude, som gør det yderst vanskeligt at styre båden, så svært at jeg ikke tør at forlade cockpitet og roret for at gå på fordæk og prøve at bjærge sejlet, som hurtigt er blæst i stykker. Jeg får varskoet Anholt redningsstation, som ankommer en lille time senere, jeg har en forventning om at ville modtage en kasteline, og en besked om at gøre den fast, så jeg kan bugseres til f.eks Grenå havn, men får istedet, da de kommer alongside, besked på at kravle ombord, og efterkommer ordren i forventning om at en af redderne vil kravle ombord i min båd istedet for mig, i erkendelse af at jeg åbenlyst er gennemblødt og stærkt forkommen. Stor er min overraskelse da de begiver sig afsted, efterladende min båd, efterladende alle mine personlige ejendele, pas, tablet, briller, etc. Da jeg overrasket spørger til min båd, får jeg at vide at den vil drive rundt i området, og så må vi hente den når stormen aftager, næste dags morgen bliver jeg ringet op at Falkenberg redningsstation at min båd er blæst, tilsyneladende uskadt op på stranden. Men bag en klit, skal det senere vise sig, hvor det ikke er realistisk at få en kranbil ned. Jeg ved at jeg givetvis vil høste en masse, hvad tænkte du dog på, kommentarer, men nej, fik ikke tegnet forsikring på båden, inden jeg begav mig afsted, hvilket jeg slår mig for panden over nu, men dels var der i forvejen en del sprogvanskeligheder mellem sælger og jeg, kommunikationen foregik skriftligt og med hjælp af google translate, og dels følte jeg mig rustet af min nyindkøbte plotter, en del års sejlerfaring, samt det faktum at jeg også erhvervsmæssigt har sejlet siden 2014. (Hovmod står for fald) Jeg står i et limbo, hvor jeg har en fin lille båd liggende, indtil videre intakt, som ikke repræsenterer den store værdi, jeg gav 11000, svenske, hvilket også var en af grundende til at jeg begav mig hurtigt afsted, og har set både i tilsvarende stand solgt for 20000-25000 herhjemme, rent økonomisk kan det ikke svare sig for mig at smide, det dobbelte af hvad jeg har givet for båden i en bjergning, men omvendt har jeg en forpligtelse til at rydde op efter mig, jeg var i Falkenberg og hente mine personlige ejendele, og spurgte op de kunne bistå mig med bugsering, hvilket de afviste, jeg har sunget for om nogle af de ansatte kendte nogen lokale der ville overtage båden gratis med motor, plotter o.s.v, mod at bjærge den, ligeledes uden held, jeg har ringet til de omkringliggende havne, i håb om at få fat i en havnefoged, der måske kendte en lokal, men har ingen truffet, da de fleste havne nok er vinterlukket, kontakte svensk søredning, der heller ikke er interesseret, og lå i aftes og googlede bådudlejning, men dem jeg fandt tillod ikke at man sejlede så langt nordpå i deres både. Så jeg er lidt ved at løbe tør for idéer, synes det er rigtig træls at have hængende over hovedet, og frygter meget at blive konfronteret med en enorm regning, hvis Falkenberg kommune ender med at bjærge den, det er sjældent de billigste løsninger, det offentlige vælger.....😑

• #9   13. okt 2023 Det ser godt nok lidt håbløst ud hvis det er din gule båd på billedet. Jeg kan se der er en anden dansk båd fra Lynæs der også er drevet i land, dog ligger den i mere vand
    https://www.hn.se/nyheter/varberg/polisen-i-varberg-efterlyser-%C3%A4gare-till-strandad-b%C3%A5t-1.112569531 - måske i kan gå sammen om at bjerge begge?

Det bedste ville nok være hvis man kunne få en entrepenør ned med en gummiged til at trække den flot ligesom på vestkysten. Jeg tror ikke umiddelbart man kan bjerge den fra søsiden hvis den er skyllet så langt op?

profilbillede
  • #10   13. okt 2023 Det ligner min båd, der nu ser ud til at være drevet endnu længere op, må hellere kontakte politiet....😑

• #11   13. okt 2023 Søndag stiger vandstanden næsten en meter i området, og der kommer kraftig blæst fra NV. Så bliver det sværere fra vandsiden, men måske nemmere fra landsiden, når båden så er blæst længere op.
    Ikke nogen nem opgave smiley

• #12   13. okt 2023 For mig at se ligger den over 10m fra strandkanten ved normal vandstand.

profilbillede
  • #13   14. okt 2023 Når båden ligger så højt, tror jeg den bedste mulighed vil være at få en gummiged fra en lokal entrepenør til at hjælpe. Båden vejer vel 4-5 tons, det kan en normal gummiged let løfte i skovlen

1) afmonter mast og al stående rig.
    2) grav render under båden foran og agter for løftestropper
    3) få gummigeden til at løfte skroget fri af sandet. Det vil jo ligge på styrbord side i stropperne i samme vinkel som på stranden, så skal vendes til lodret
    4) skub noget (gamle bildæk? bukke?) ind under bådens styrbords side og sænk skroget ned til det står på køl og støtter. Gentag om nødvendigt til båden ligger lodret i stropperne.
    5) Afhængig af vandstand og gummigedens ejer, enten kør ud i vandet og søsæt båden eller transporter den op til fast vej og læs den på lastbil

• #14   14. okt 2023 Altså, nu kloger vi os godt nok om en andens båd og hans penge.
    11.000 SEK, sikkert en god handel, men inden båden ligger klar i Øer:
    -Bjergning fra en strand med specialmaskiner
    -Kørsel på lastbil
    -Reparation "ude" for at blive sejlklar incl. rep af sejl og rig
    -Isætning i havn og rigning
    Det koster det samme uanset om båden er billig eller dyr.
    Beklager, men det billigste er at købe en anden båd, og håbe på at en evt. bjergning og skrotning ikke stikker af smiley
    Med mindre den kan reddes fra vandsiden og er sødygtig med den samme. Her er vejrudsigten desværre imod.
    Og en 20 fod kølbåd vejer nok max 1500 kg

• #15   18. okt 2023 Prøv at ringe til Hans Peter Warming han har en slæbebåd liggende i København muligvis kan han hjælpe 40584040
    Leif

Kommentér på:
Bugsering af strandet sejlbåd, Sverige.

Annonce