{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Tallerkenanker
  • #1   25. okt 2023 Hvilken båd
    skal du ligge for Anker i længere tid


  • #2   25. okt 2023 Det er en campion 565, vi skal ha den liggende en uges tid

  • #3   26. okt 2023 Det ligner et paraplyanker (gammeldags type - ikke Harald Nyborgs), med undtagelse af at paraplyanker ofte har lidt huller rundt omkring.
    Hvis det virker ligesom paraplyanker, så vil ankeret over lid grave sig længere og længere ned, hvilket er godt for eks. et fyrskib eller andre stationære fartøjer.
    Ofte måtte man kappe kæden til et fyrskibs paraplyanker når det skibet skulle flyttes, da ankeret havde gravet sig uhjælpeligt fast.
    Det er jeg ret sikker på at et tallerkenanker også vil gøre.
    Navnligt i sand, mudder og rel.
    Hvis du ligger i en uges tid skal du nok kunne få det op igen.


  • #4   26. okt 2023 @claus. Jeg havde overvejet at tage sådan et 10-15kg med syd på og det er kun på 3 meter vand, så simpelthen grave det 40-50cm ned. Burde ikke gi en stabil ankerplads eller er der andet der virker bedre

  • #5   26. okt 2023 Hej Tommy
    Jeg kender ikke Champion 565, men hvis det passer i størrelsen, så får du ikke bedre anker til at ligge fast med.
    Det vil selv over bare et par dage begynde at grave sig selv ned - og faktisk fortsætte med det.


  • #6   26. okt 2023 Det er en 19 fods speedbåd.
    Siger man ikke 1 kg pr fod og med 10 kg kæde og 15 kg anker, så burde det vel gå


  • #7   26. okt 2023 Jo det er det anbefalede.
    Nu har du kigget dig varm på tallerken/paraply ankeret.
    Det fylder lidt da det ikke kan foldes sammen. Rent praktisk er der jo andre alternativer som fylder lidt mindre og er mildere efter lang tid at hive op smiley
    Men jeg er klar over at du vil være sikker på båden ikke driver smiley


  • #9   26. okt 2023 Det største tallerkenanker jeg lige kan finde er 10kg og holder både op til 3 tons. Så finder du et anker på 15kg og lægger 10kg kæde oveni, tror jeg du er godt sikret....

    https://www.hjertmans.dk/da/produkt/ankring-linor/ankare-svirvlar/blyplattsankare/blyplatt-10kg-galvad


  • #10   2. nov 2023 Beklager, men jeg tror jeg er uenig med alle her smiley
    Et tallerkenanker er kun egnet til sandbund på lavt vand uden strøm og vind. Fx i en lille sø
    Når det kastes i og slæber hen ad bunden for at få fat, vil det skrabe tang indtil det er fyldt og ikke kan få fat. Så kan man hive det op og starte forfra.
    I Lillebælt, hvor der er sand, sten, muslinger, bændeltang, søanemoner og meget andet kunne man ligeså godt smide snor og kæde ud og undlade tallerkenankeret.
    Et paraplyanker som kan foldes, eller et stok-anker, kan få greb i næsten al slags bund. Men holdekraften er ikke som et Danforth-anker eller plovanker. Men et paraplyanker ikke det samme som et tallerkenanker.
    Det pæneste jeg nok lige kan finde på, er at et tallerkenanker ikke punkterer en gummibåd smiley


  • #11   2. nov 2023 @SL - Trådstarter siger det skal bruges på 3m vand "sydpå", ikke 10vand på Lillebælt

  • #12   2. nov 2023 Jeg beklager at jeg ikke har fulgt med i de nutidige kaldenavne, men jeg lærte noget andet på Søfartsskole om et paraplyanker.
    De blev brugt på fyrskibet der ikke måtte drive eller flytte sig. Og ja - altid på sand-, mudder- eller rel-bund.
    Denne type ankre graver sig selv ned og de større størrelser er utroligt sjældne da man stort set altid måtte kappe kæden af samme årsag.
    Jeg slog et tallerkenanker op og kiggede på det, da jeg ikke kendte det udtryk. Og det ser fuldstændigt ud til at være en mindre udgave af et paraplyanker.
    Det at man idag kalder et foldeanker for et paraplyanker et nok ret bekvemt, da det forklarer at det minder om et paraply-skelet, men det er grundlæggende forkert.
    Ligesom nogen siger olympiaden om de Olympiske lege, så er olympiaden tidsrummet på 4 år imellem.
    Men sådanne fejl bliver jo sandhed over tid.
    Paraplyankeret der er på bedding her skal nok holde hans båd i Middelhavets sand, endda rigtigt godt.
    Fotoet her viser et korrekt paraplyanker fra dengang jeg var en lille pige.


    profilbillede
  • #13   2. nov 2023 Som SL skriver kan tallerkenanker godt den første halve time åbenbart skabe sig lidt, jf. dette link, men efterfølgende vil det holde voldsomt godt fast.
    Linket er en ganske fin guide iøvrigt:)

    https://overg.dk/anker-type-og-stoerrelse/


  • #14   5. nov 2023 #13
    Super godt link/god artikel +++
    Og jeg kan se at tallerkenankeret også bliver kommenteret.
    #1
    Nu var det jo et tallerkenanker der var udgangspunktet. Måske har du et foto eller et link, så vi er sikre på, at vi snakker om det samme.

    Og lige et par andre links hvor tallerkenanker bl.a. er omtalt som et "mudderanker".
    https://www.batmagasinet.no/allerbm-ankere-bm-bladarkiv/test-7-ankere/683783
    https://dk.fritid.sejlads.narkive.com/1pAa92nW/haekanker-til-skaergarden#
    NB: kan ikke finde nogle test/undersøgelser som siger noget pænt om tallerkenankre, men der er måske nogle svenske fordele vi ikke lige har opdaget.


Kommentér på:
Tallerkenanker

Annonce