{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.590 visninger | Oprettet:

Få dog VHF i båden !! {{forumTopicSubject}}


Jeg er selv en fanatiker med fastmonteret VHF m/ DSC + en bærbar VHF som er "vandtæt" til hvis jeg skal ud og flyde i vesten......

Nu har jeg snakket med rigtig mange og der er sygt mange som bare har en mobil telefon med - det er, i mine øjne, stjerne åndssvagt !

Næsten alle har en GPS i båden, med en tilkoblet VHF tager det 2-3 sekunder at sende nødsignal hvis du skal stå af hurtigt, alle i nærheden modtager dit signal + din position - ergo er du garanteret at hjælp ER på vej.

Med en mobil skal du selv gætte dig frem til hvor du er ca, be' til gud om at din mobil ikke bliver våd FØR du får ringet efter hjælp - og at der overhovedet er signal der du er.............

Der skal SRC Certifikat til en VHF, men køb den dog bare og tag certifikatet senere, ingen vil sagsøge dig for at træde ind med din VHF i en nødsituation - certifikat eller ej.

ERGO: i kan købe motorer, propeller, lister og fanden og hans pumpestok for mange tusinde kr - brug dog for H..... bare 1200,- på en ny VHF så du kan få hurtig hjælp + hjælpe andre når du er tæt på.

En båd kan synke 200 meter fra dig, de kan se dig men du hører ikke deres nødsignal da du ikke har VHF men kun mobil...........hvilken smag vil du have i munden bagefter ?

(Jeg ser her helt bort fra raketter, blus osv - dem er der mange som heller ikke har med ud....rystende tanke....)

Ahhh, nu kom jeg af med det - Go' Weeekend til alle !!!

/Allan


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Få dog VHF i båden !!
  • #1   26. maj 2007 hej allan
    hvad for en vhf skulle man købe så?
    mvh
    René


  • #2   26. maj 2007 hmmmm hvis en båd synker 200m fra dig og du ik ser det og sejler derhen,er det sgu da dig der er noget galt med.......................
    HUSK nu at kører med sikkerhedssele i din bil,for jeg syntes F..... det er pløk åndsvagt ik at gøre det!!!!!!!!!!!!
    Nu er det jo ik alle der sejler på åbent vand,men i indre fjorde og søer, og der er ik længere end man ka svømme...........


  • #3   27. maj 2007 *Suk* nogle svarer netop som jeg forventede det smiley

    Jeg kan jo altid, jeg har jo ikke, jeg kan bare......

    Man kan faktisk opfange et nødkald fra en båd, man kan faktisk hjælpe andre i nød, man kan yde hjælp når man har en VHF i sin båd og derved kan opfange et nødsignal fra en som IKKE er tæt på land, men så absolut alligevel har brug for hjælp.

    Jeg sejler ud fra gilleleje, jeg skal ikke meget ud før end at jeg ikke kan se enten mod Helsingør / Hornbæk eller Rågeleje / Tisvilde - men jeg kan på max 15-20 minutter komme dertil hvis jeg opfanger et nødsignal på min VHF.

    Hvis DU sidder i din båd og den begynder at synke - så er det jo ret så surt at kunne se en båd i horisonten men ikke at kunne kontakte den - du har jo netop ikke mobilnummeret til nærmeste båd, vel !?

    En VHF er en enkel, billig og god forsikring - for dig selv og dine medsejlere !



  • #4   27. maj 2007 Skrevet: 26-05-2007 14:29:49

    hej allan
    hvad for en vhf skulle man købe så?
    mvh
    René


    Hej Rene !

    Jeg købte en Cobra MR E55 hos Shipshop.dk, samtidigt købte jeg en 2 meter VHF antenne - men her er det så smag og behag om din båd skal ligne en pindemad eller ej smiley

    Som hånd-VHF har jeg en Uniden Atlantis 250......

    Fordelen ved VHF er også at al snak imellem bådene jo er gratis - også selvom man ligger i svensk farvand og man kan ikke rende tør for taletid eller strøm.......

    Hvis en båd er så slemt ramt at man ikke kan sende på den fastmonterede - så bruger man hånd-VHF'en......


    Til Dennis:

    Jeg kører altid med sele - og har VHF i min båd..... smiley




  • #5   27. maj 2007 Dennis:

    Hvor har jeg skrevet "skal" ???

    Jeg tillader mig at opfordre til at man udviser et minimum af interesse for sin egen sikkerhed og andre på vandet - og så spiller du mavesur ?

    Jeg håber da bare at du eller andre aldrig kommer i den situation hvor du kunne have brugt din VHF - men ligesom en sikkerheds sele så har man den, tager den på og håber så samtidigt at man ikke skal bruge den til noget.

    Dem som kører uden sele / sejler uden radio......du kender vist min holdning til det og det er en mening jeg har lov til at have uanset om du kan lide det eller ej !


  • #6   27. maj 2007 Alla n A - fint du har 2 VHF'ere i din båd, men det er jo ikke alle der har en så voldsom off shore racer som dig.

    De fleste sejler jo de dage med godt vejr hvor der er en del andre folk på vandet og i nærheden af kysten.

    Super du har to VHf''ere - så kan du også ringe fra den ene ende af båden til den anden.....

    Frank


  • #7   27. maj 2007 Det er da også fint at opfordre folk til det,men det er stadig op til folk selv. Men du lyder som om du er sælger af produktet, og at folk er bløde i bolden hvis de ik køber en.
    Hvorfor køber i ik en kaffemaskine til jeres båd, den koster ca. 250,- V Thansen. Det vil være pløk åndsvagt ik at ha den, for HVIS nu det er mega koldt ka i jo ik holde varmen. Så ta nu for H...... at vågne op og få købt den maskine;-)

    Bare et eksempel på at det ik hjælper at KASTE ting i hovedet på folk som du gør. Du har din mening og andre har deres mening. Ingen grund til at blive sur over dette;-)


  • #8   27. maj 2007 Frank:

    Det er faktisk ret fikst med 2 VHF'ere.....når madammen sendes op for at hente føde,så kan hun altid lige checke om det nu var ketchup i den franske eller hvad.... - igen, det koster ikke noget......



  • #9   27. maj 2007 Dennis:

    Dansk Sejlunion anbefaler ligeledes VHF i bådene, uanset størrelsen : (link fjernet)

    Du mener sikkert at Dansk Sejlunion ikke aner hvad de snakker om eller bare vil sælge VHF'er.......

    Du vil så åbenbart hellere have din kaffemaskine....fred med det min ven smiley

    Jeg skal se om jeg kan finde en fornuftig plads til en sådan i min yacht på 21 fod !




  • #10   27. maj 2007 Du er da bare pisse sur over et eller andet det ka man da hører. Du skriver selv at de "Anbefaler", ergo stiller de ik et karv om at det skal være der, men som du skriver det,så er folk total hjernedøde hvis de ik køber en bærebar VHF. Og så skriver du:
    "Jeg skal se om jeg kan finde en fornuftig plads til en sådan i min yacht på 21 fod !" Som om din båd er noget specielt, en benzinsluger JA, men nu er det jo ik alle der har brug for sådan et skrummel.
    Og hvis du er så bange for at din båd synker,sku du måske kun sejle ud erter forholdende som andre gør,og som Nicolaj John ( SVENDBORG) R: Skriver.
    Istedet for at oprette en tråd med overskriften:
    Hvor mange har VHF i deres båd?
    Så skriver du: Få dog VHF i båden!! Og blir så pisse sur over at nogle folk ik har samme mening som dig!!!!!!


  • #11   27. maj 2007 Dennis:

    Gudfader, lille ven.....er du generelt morgensur eller fatter du bare ikke ironi ???

    En Yacht på 21 fod er sgu'da en joke, min ven - helt på højde med din populisme omkring en kaffe maskine......

    God morgen smiley



  • #12   27. maj 2007 Jeg er skam ik morgensur hehe,men du blir sur over at det ik er alle der har samme mening som dig;-)
    Ellers et fint renov. projekt du har haft gang i, du ku jo kigge på min, hvis jeg ik har pisset dig alt for meget af. Og lille og lille tja det er der jo så delte meninger om;-),men aldersmæssigt er vi jo stort set lige grå, så ved ik hvor du får det andet fra hehe.


  • #13   27. maj 2007 Dennis:

    Nej, det er skam OK at have en anden mening - det rører mig ikke en pind.......

    Noget andet er så at begynde at disse min mening - så brummer jeg altså højt....

    Peace smiley



  • #14   27. maj 2007 Man kan edermame sende mange sms'er til konen for de skillinger et VHF-sæt koster smiley

  • #15   27. maj 2007 Mjae, en fastmonteret vandtæt ligger fra ca 1900,- og opefter men en håndVHF slipper du om med 700,-.....

    Jeg aner ikke hvad der bedst, jeg købte mine på den måde at jeg først købte en håndVHF og bagefter en fastmonteret i forbindelse med min ombygning af båden.

    Det er, efter min personlige mening, ligeså vigtigt at have VHF i båden som en redningsvest.......men det er der jo delte meninger om smiley


  • #16   27. maj 2007 pas lidt på, hvordan folk opfatter jeres indlæg, husk at ironi er meget svært at læse på skrift, især med det udvalg af smilier vi har her i forummet, men peace med det.

    jeg er faktisk 100% enig med det nicolai john har skrevet, det er lidt overkill i de små både hvor vi alligevel kun sejler nær kysten og når det er godt vejr


  • #17   27. maj 2007 Godmorgen alle sammen. Er whf en ikke den samme sikkerhed som en pakke nødraketter [ skide rare at have med og man håber ikke at få brug for dem ] har selv begge i min båd, og går ALDRIG på havet uden.

  • #18   27. maj 2007 Jeg giver Allan A fuldstændig ret! Det burde være et krav at alle både over 14-15 fod havde VHF ombord! Jeg kan godt se at hvis man bare trækker vandski 100-200 meter fra stranden at det så ikke synes som en god investering, men jeg ville absolut ikke undvære min VHF´er og min jolle er kun 16 fod, men til gengæld bruger jeg båden året rundt, til fiskeri, og midt i Januar er der sku ikke mange andre både på fjorden, så er det godt at vide at man altid kan få fat i Lyngby radio! Jeg ville sku få en dårlig smag i munden hvis jeg fandt ud af at en sejler var druknet 2km fra mig bare fordi jeg ikke lige havde fået installeret en VHF´er! MVH Frank, der ønsker at alle har VHF om bord, for at gøre det mere sikkert for os alle at færdes på vandet! Knæk og bræk til alle ude på vandet, må i nyde det lige så meget som jeg gør!

  • #19   27. maj 2007 Sjovt nok så udsender Lyngby Radio et nødsignal og anmoder alle skibe / både i nærheden om at komme et synkende fartøj ved XXXXXXX - men de ringer dig ikke op og spørger om du deltager !

    Igen, Mobillios er da fin nok - men er absolut ikke bedre end VHF ejheller en erstatning.

    Jeg mener at redningsveste, raketter, blus og VHF alle er det samme - nemlig sikkerhedsudstyr.....

    (...og der er mange som end ikke har raketter eller blus ombord !!!)


  • #20   20. jul 2007 hm, må indrømme at jeg ligger midt imellem; En mobil kan være fint nok, men den hjælper ikke meget hvis du er bare et par hundrede meter ude..der er forbavsende mange "huller" ude på vandet. Omvendt synes jeg nu heller ikke det er nødvendigt med et større VHF-DSC anlæg...jeg har selv købt en bærbar VHF til 599,- og der var en vandtæt taske med..sammen med en mobiltelefon opfylder den til fulde de krav der kan blive nødvendige hvis man holder sig til de indre danske farvande.

  • #21   20. jul 2007 Brian:

    Du har fuldstændigt ret, en mobillos og en hånd-VHF dækker fint behovet for de fleste - og det er netop min pointe smiley

    Man skal ikke KUN stole på VHF eller mobiltelefon - men at kombinere de 2 ting er den bedste løsning.....

    /Allan


  • #22   13. jan 2013 Jeg m give Allan fuldstændigt ret en vhf er sikkerhedsudstyr som er redningsvest er det. Men går båden med skal man kunne tage sine forholdsregler og vejret er sikkert ikke med 'en og blikstille men under nogle tænkelige forhold der gør en alm bilTlf hurtigt bliver noget der ikke dur. Og noget anger er ikke være egoistisk det er også at hjælpe andre. Og om det er i fjorde emner søer eller åbent vand er ligegyldigt se nu bare den ulykke med den efterskole hvor båden kentret og flere omkom en vhf er en sikkerhed man ikke skal gå udenom men heller ikke stole blindt på. Så Allan. Jeg er 100% enig med dig tommels up

  • #23   13. jan 2013 Kan godt bruge min iphone men en vhf aner jeg ikke en dyt om!? Skal man ikke have kursus i og bruge sådan en?

  • #24   13. jan 2013 kasper

    jo det er rigtigt en vhf dsc kursus... men det er ikke så svært at tage..... men hvis du har en vhf og ikke kurset og det er i nød vil der ikke ske noget hvis du bruger den....*S*


Kommentér på:
Få dog VHF i båden !!

Annonce