{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
827 visninger | Oprettet:

Snydt af mekanikker {{forumTopicSubject}}

Er der nogle som ved, hvad man kan gøre ved det hvis man er blevet snydt af en mekaniker. Jeg har selv afmonteret topstykkerne på min mercruisser 5,0 v8 motor og fået trykprøvet det. Det viser sig at der revner i det ene topstykke, men det andet fejler ikke noget, så jeg køber et topstykke og får en mekaniker til at sætte dem på, men han får kun sat det ene på. Han sagde at der var nogle pindboldte som var knækket i motorblokken. Der gik lang tid før han fik tid til at lave det, så jeg fandt en anden som gik i gang. Han foreslog at trykprøve topstykket inden han satte det på, og det regnede jeg så med han gjorde, han siger at topstykket er blevet trykprøvet og er godt nok, og jeg aftaler med ham at han skulle sætte det på. Da han havde gjort det sagde at den var klar og motoren kun skulle finjusteres når den kom i vandet. Men da jeg kom ned til båden kunne jeg ikke skubbe gashåndtaget frem, men der fandt jeg selv fejlen, der var en Boldt som han havde spændt for meget ved gearskiftet. Men motoren kunne slet ikke starte. Jeg prøver så at ringe til ham, men han tager ikke telefonen et stykke tid efter skriver han at han er syg og han svare ikke i lang tid. Men så begyndte han for ca en uge siden at interessere sig for det først mener han det er tænding som står forkert, så skriver han han arbejder på det og han har bestildt et tændingsmondul, 4- 5 dage senere skriver han det er på grund af topstykket og den har ingen kompressioner på cylinderen 1 og meget dårlig kompression på cylinder3. Hvis det er rigtigt så tror jeg ikke på topstykket har været trykprøvet og han har kunnet starte motoren


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Snydt af mekanikker
  • #1   25. maj Trykprøvning af et topstykke kan laves enten med vandtryk eller luft. Her sættes tryk på, og lader det stå nogle minutter, for at se at der ikke tabes tryk. Dette for at kontrollere for evt revner i topstykket. Ud over dette, bør man så efter trykprøvningen kontrollere ventiler og styr for slid/lækage. Trykprøvning af topstykket har ikke noget med kompression at gøre på motoren. Tag en kompressionstest på alle cylindre og se hvad stand de er i.

  • #2   25. maj Manglende kompression på en nysamlet motor kan skyldes mange andre ting end et utæt topstykke: Defekt toppakning, skævhed på cylinder eller topstykke, utætte ventiler (manglende slibning) eller for hårdt stillede ventiler så de ikke lukker ordentligt.

  • #3   26. maj Det var en kringlet historie, hvor jeg svarer efter bedste evne.

    Det kan være uhensigtsmæssigt, at skifte mekaniker midt i en reparation.

    Der sidder ikke pindbolte i motorblokken, som har relation til topstykket. Der sidder et sæt mindre støttetappe på ca. 3 - 4 mm højde, men de knækker ikke ved af- eller påmontering af topstykker. Støttetappene sidder i hver sin ende af motorblokken.

    En trykprøvning af topstykket kan ganske rigtigt gøres ved vand- eller lufttryk. Man trykprøver topstykket i vandkammeret for at opdage evt. utætheder / revner. Som oftest sker en trykprøvning med en koldt topstykke, men flere og flere er gennem mange år begyndt, at trykprøve ved motorens drifttemperatur - dette for at opdage evt. utætheder, der først viser sig under drift.
    Et topstykke med utætte ventiler ( ventil mod sæde ) vil give manglende kompression på motoren, og kan hurtigt opdages ved den berømte "sprittest". Det vil også vise sig, hvis der udføres en kompressionstest på motoren.

    Tændingsmodulet er kostbart - det skifter man ikke bare uden videre. Uden at kende årgangen på din motor, så koster et tændingsmodul ca. 8 - 10.000,- kr.
    Det er er næppe der, du har fejlen på din motor nu.
    I øvrigt er flere tændingsmoduler udgået, og kan ikke skaffes længere.

    Hvis motoren ikke kan starte, så er der mange andre årsager til det. Jeg ville undersøge den lille sensor, der sidder under rotoren i strømfordeleren. Virker den ikke, vil motoren ikke starte.
    Du skriver ikke om motoren kan rotere, men blot at den ikke vil starte. Roterer motoren, når du drejer startnøglen eller ej?

    Tændingsrækkefølgen på din motor er 18436572. Sidder dine tændkabler rigtigt?
    Der er tal på dit strømfordelerdæksel, så du ikke sætter tændkablerne forkert.
    Motoren har cylinder 1 forrest til højre - modsat side cylinder 2 osv.

    Når mekanikeren nu siger, at der er manglende kompression på cyl 1 og cyl. 3, så tyder det på, at du har haft vand i den ulige cylinderrække. Måske stempelringene er groet fast til stemplerne, cylindervæggene rustanløbne eller stempelringene er knækket.










  • #4   26. maj Jeg undre mig så bare, over at han sagde i efteråret at motoren kørte godt og bare skulle finjusteres når den kom i vandet. Hvis ikke den kan starte nu på grund af dårlige komprationer ville den heller ikke kunne kørt godt i efteråret. og han tager heller ikke telefonen når jeg ringer til ham. Jeg tror der er noget som er gået galt for ham som han ikke ønsker at rette op på, og så lyver han og siger motoren køre godt for at få mig til at betale regningen. Det er muligt af noget af det i skriver er rigtigt men så har motoren heller ikke kørt godt i efterået

  • #5   26. maj Så du motoren køre i efteråret? Eller har du en video af den kørte?

    Uanset hvad, er det jo en træls situation, både for dig og mekanikeren, og det bliver jo altid ord mod ord hvis du vil klage - og til hvem? Det bedste er nok at tage ud til ham og få en snak ansigt til ansigt. Har du betalt ham for hans arbejde eller har I stadig et økonomisk udestående?

    Hvis du ikke har tillid til ham, og ikke har en ubetalt regning er det bedste nok at finde en ny mekaniker og afskrive din oplevelse som lærepenge. Har I stadig et økonomisk mellemværende, er der jo noget at forhandle om, hvis du vil have ham til at lave din båd sejlklar.


  • #6   28. maj Nej, jeg var der ikke da han var ved båden, men han skriver cirkulationspumpen køret ikke da motoren var startet, så derfor er den udskiftet. Men det kan være det er noget han digter, jeg undre mig også over han siger han, har skifte olie og oilefilter men når jeg kigger på oliepinden er olien sort. Jeg synes desværre der er mange tegn på, jeg er blevet snydt, det er vel også defor han ikke har lyst til at tale med mig. Men er der nogle som ved hvad jeg kan gøre ved hvis han har taget røven på mig. Jeg har betalt ca 35000 for ingen ting, og nu kan jeg starte forfra

  • #7   28. maj Har du dokumentation for hvad han siger han har lavet? F.eks skiftet olie (hvor olien ikke er skiftet) osv, så kan du jo hive ham i retten for bedrag. Men det er langvarigt, og ikke sikkert det giver dig ret - men truslen kan jo også være nok til at "åbne for dialog"

    Det bedste vil nok stadig være at samle al dokumentation og tage ud til ham og konfrontere ham. Og kræve pengene igen for det han ikke har lavet, og så få lavet den et andet sted


  • #8   29. maj 35.000,- kr. er også en slags penge - har du en faktura på udført arbejde?

    Uden en faktura, så kan du intet som helst gøre.

    Hvis du har kaskodækning på båden, så vil du gennem din forsikring kunne føre en sag mod mekanikeren, men det kræver som minimum en faktura.
    Ved at etablere en retssag mod mekanikeren, så må du ikke bruge båden, før enten en sagkyndig ( Skønsmand ) har vurderet de forskellige problemstillinger, som er aftalt med mekanikeren og denne advokat, samt dig og din advokat.

    Retsprocessen kan være lang. Jeg har netop afsluttet en sag med et bilkøb, fordi motoren havarerede efter 3 mdr. Forhandleren ville ikke dække, og påstod, jeg havde hældt syre i kølervæsken! Bilen var omfattet af 6 mdr. garanti.
    Sagen blev laaaaaaaaang mellem forhandleren og min advokat - den blev anlagt i december 2021, og er først blevet afsluttet i april 2024.
    Jeg fik rethjælpsdækning gennem bilens kaskodækning, og alene de samlede advokatomkostninger løb op i 125.000,- kr + 30.000,- kr. til en Skønsmand til at vurdere de påpegede fejl og mangler på bilen. Det tog mere end 6 mdr. før advokaterne var enige om, hvad der skulle undersøges af Skønsmanden, og hvordan spøgsmålene skulle stilles.

    I selve retshjælpedækningen, er en selvrisiko på typisk 10% af de samlede advokatudgifter.

    Mit råd til dig er:
    Undgå retssager, men få mekanikeren i tale. Du kan vel køre ud til ham uanmeldt?



  • #9   29. maj Jeg har modtaget to regninger på den første står der topstykket er trykprøvet og på den anden står der, motoren har været startet og cirkulationspumpen ikke har kørt så den er blevet skiftet. Jeg spekulere på om han måske har haft startet den, men ikke har fået kølet motoren af mens den har været startet, måske kan det være vandtilslutning har været utæt så motoren er blevet for varm, for ellers ville olien ikke være sort, og det er måske derfor han ikke har lyst til at tale med mig

  • #10   29. maj Ny olie bliver ikke sort af en kort opstart, så er den sort vil jeg mene den ikke har været skiftet

    Hvis vandpumpen (cirkulationspumpen) har været skiftet, bør det kunne ses der sidder en ny, selv hvis det er en ombytning vil der være en ny pakning og skrammer/ridser på boltene der viser den har været skiftet.

    Det er ikke umuligt at du kan have ødelagt toppakningen eller lignede ved at køre den varm, men det er jo op til ham at fremføre, ikke dig. Du er kunden, han er eksperten.

    Men igen, som Rambo og jeg tidligere har sagt, tag ud til ham uanmeldt og forelæg ham ALLE de fejl og mangler du mener han er skyldig i.

    Bed ham gennemgå punkt for punkt hvad han har lavet ved motoren. Og er du i tvivl om det reelt er blevet lavet (sort olie f.eks) så sig det. Hav evt en kammerat/motor kyndig med, så I er 2. Tag billeder af hver enkelt punkt, f.eks den sorte olie og den gamle vandpumpe (så han ikke skifter den på bagkant)

    Hold det sobert men direkte, og følg evt op med en mail efterfølgende, så du har dokumentation for dine klagepunkter.

    En retssag er sidste udvej, men han er jo nok heller ikke interesseret i det kommer så vidt. Så åbn op for et kompromis, men lad ham samtidig forstå at du er utilfreds og om nødvendigt vil gå rettens vej (det kan du jo så vælge at gøre eller lade være)


Kommentér på:
Snydt af mekanikker

Annonce