{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
385 visninger | Oprettet:

230 volt landstrøm ombord -Hjælp til forståelse/forklaring/erfaring om risiko for galvanisk tæring / elektrisk galvanisk tæring {{forumTopicSubject}}

Hej med jer🤠⛵️
Ved godt at galvanisk tæring / elektrisk galvanisk tæring er et længere emne og kræver en større forklaring.
Jeg er også med på at en nabo båd med forkerte elektriske installationer, jern i vandet fra spunsvæg , en gammel cykel på bunden under båden, kan give problemer, og man bl.a. derfor altid skal have zink på drev/skrueaksler ror og dens slags for beskyttelse mod korrosion.

Min spørgsmål :
Er der risiko og evt. hvor stor hvis man trækker en forlænger ledning fra land ud ombord på sin båd kun for at oplade på 12V batteri med en alm. batterioplader.

Og ligeledes, vil der være ekstra risiko og evt. hvor stor, ved at trække en ledning med 230V ud til et løst køleskab der står i båden.

Jeg er simpelthen i tvivl om risikoen allerede er der her, eller først når der laves større installationer rundt i båden og med jordledning på og alt det der…😊

Håber på lidt gode svar, erfaringer og lærdom herom.

Mvh Morten⚓️


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Hæng lamper og gardiner 1.700 kr.
  • Tag 2stk beton stolpefod op af jorden 800 kr.
  • Pudse vinduer 500 kr.
  • Hang 3 lamps from ceiling 800 kr.
  • Nedtagning og opsætning af loftslampe 730 kr.
  • Tilslutning af induktionskogeplade 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  230 volt landstrøm ombord -Hjælp til forståelse/forklaring/erfaring om risiko for galvanisk tæring / elektrisk galvanisk tæring
  • #1   26. jan Hvis du trækker en forlængerledning ud til båden, sætter din lader i forlængerledningen og derefter kobler den på batteriet bør der ikke være problemer.

    Din lader (med mindre det er din farfars 40 år gamle med transformer) er lavet med galvanisk adskillelse mellem forsyning og udgang.

    Trækker du derimod landstrøm ud med jord, som (skal) forbindes til din motor, begynder det at blive mere langhåret. Men kun en batterilader på en forlængerledning bør ikke volde problemer


  • #2   27. jan Du kan godt trække en forlængerledning ud til båden, koble lader til og tilslutte den batteriet - det bør ikke give dig nævneværdige tæringsudfordringer.

    Der, hvor du ofte vil møde en udfordring, er med direkte landstrøm til båden.

    Det kræver, at el-anlægget ombord er lavet korrekt.



Kommentér på:
230 volt landstrøm ombord -Hjælp til forståelse/forklaring/erfaring om risiko for galvanisk tæring / elektrisk galvanisk tæring

Annonce