230 volt landstrøm ombord -Hjælp til forståelse/forklaring/erfaring om risiko for galvanisk tæring / elektrisk galvanisk tæring {{forumTopicSubject}}
Hej med jer🤠⛵️
Ved godt at galvanisk tæring / elektrisk galvanisk tæring er et længere emne og kræver en større forklaring.
Jeg er også med på at en nabo båd med forkerte elektriske installationer, jern i vandet fra spunsvæg , en gammel cykel på bunden under båden, kan give problemer, og man bl.a. derfor altid skal have zink på drev/skrueaksler ror og dens slags for beskyttelse mod korrosion.
Min spørgsmål :
Er der risiko og evt. hvor stor hvis man trækker en forlænger ledning fra land ud ombord på sin båd kun for at oplade på 12V batteri med en alm. batterioplader.
Og ligeledes, vil der være ekstra risiko og evt. hvor stor, ved at trække en ledning med 230V ud til et løst køleskab der står i båden.
Jeg er simpelthen i tvivl om risikoen allerede er der her, eller først når der laves større installationer rundt i båden og med jordledning på og alt det der…😊
Håber på lidt gode svar, erfaringer og lærdom herom.
Mvh Morten⚓️
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 73 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.353
Din lader (med mindre det er din farfars 40 år gamle med transformer) er lavet med galvanisk adskillelse mellem forsyning og udgang.
Trækker du derimod landstrøm ud med jord, som (skal) forbindes til din motor, begynder det at blive mere langhåret. Men kun en batterilader på en forlængerledning bør ikke volde problemer
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.044
Der, hvor du ofte vil møde en udfordring, er med direkte landstrøm til båden.
Det kræver, at el-anlægget ombord er lavet korrekt.
230 volt landstrøm ombord -Hjælp til forståelse/forklaring/erfaring om risiko for galvanisk tæring / elektrisk galvanisk tæring