254 visninger
|
Oprettet:
Rette et propel blad? {{forumTopicSubject}}
Hej Vil lige høre herinde om det er en god ide at prøve at rette mit propel blad selv det ene blad har ramt en sten sidste år og har set man evt kan rette den op med en gummi hammer men har også hørt man kan risikere at flække bladet, hvad ville i gøre? Det bedste ville jo at købe et nyt men det er kun et par år gammelt så . Skal der meget til at det flækker eller kan jeg kaste mig ud i det ? Det er mit spørgsmål
maj 2013
Følger: 6 Følgere: 10 Emner: 27 Svar: 256
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 16 Både: 2 Emner: 9 Svar: 244
Jeg har selv rettet små buler, men støbt aluminium er sprødt, og revner let.
Og en gummihammer kan ingenting. Af med propellen og brug et tungt fast underlag. Og brug en rigtig hammer. Og så der der slibes/poleres lidt bagefter.
Er det en rustfri, er det noget andet.
Men som #2 skriver, spørg Rudes, evt med et foto. De har et par eksempler på deres hjemmeside.
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 76 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.386
Jeg lod mig friste af sådan een "blueperfommance" for et par år siden, men oplevede en forfærdlig hylen når jeg sejlede med den. En udmåling med mikrometerur viste navet slog sig ~2mm sidevejs, noten i gummibøsningen sad simpelthen skævt i propellen!
Billigpropel var flinke og tog den retur da jeg byttede til en Hustler, men alligevel en ærgerlig oplevelse
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.069
Vibrationer forplanter sig til den resterende del af drivlinjen.
I dit tilfælde, er det blot at købe en ny propel, og komme videre i teksten.
Er det en rustfri stålpropel, så kan Rudes Propeller være en oplagt mulighed til udbedring af skaderne.
Det er korrekt, at der findes mange billige uoriginale propeller, og dem skal man holde sig væk fra. Jeg har gode erfaringer med SOLAS, Hustler og Michigan propeller.
En god og funktionel alupropel koster omkring 1500,- kr. + nav til en lille plovmand. Det ville jeg gå efter, hvis jeg var dig.
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 16 Både: 2 Emner: 9 Svar: 244
https://www.ebay.de/str/sumoworld/Propeller-fur-Mercury/_i.html?store_cat=16&_trksid=p4429486.m3561.l161211
Altid med løst nav, så man kan bytte rundt. Er også nemmere at sælge igen hvis den ikke passer helt, da den kan bruges på andre motorfabrikater.
Vil gætte på at denne passer; Løst nav, Solas, ca 1400 kr med fragt:
https://www.ebay.de/itm/266288263182?itmmeta=01JSRD8BSNSR57TGS1NX69ZCHP&hash=item3e0004700e:g:dY0AAOxyaTxTWVRQ.
De er flinke til at svare hurtigt på spørgsmål, også på engelsk hvis dit tyske er lige så ringe som mit
Har prøvet Turning Point/Hustler til mine RIB's, men synes der var noget underligt med sidekræfterne, når man gik fra fortrængning til planing. Det var der ikke med Solas, og slet ikke med 4-bladede. Vil dog gætte på at man ikke vil opleve dette på tungere både, og kvaliteten var fin.
Har selv en Solas rustfri 4 bladet 16" på min Yamaha F115. Gik ned fra 17" uden at miste topfart, suger ikke luft i sving, godt bundtræk, er stærkere end alu. Men koster.....gav ca 300€ uden nav for nogle år siden.
Har du mod på det, så prøv Solas' prop-finder:
https://www.solas.com/exec/product.php?mod=inquire&lg=E
Så kan du også dobbeltchecke bestillingsnumre
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.069
4-bladet alupropel, er er godt valg for mange bådejere. Jeg sejlede selv med 4-bladet alupropel på min daycruiser, og var vældig fornøjet med det. Godt bundtræk, lavere cruising speed og et godt greb i vandet. Tabte vist nok en lille miles på toppen, men de andre parametre var vigtigere for mig. Om båden kunne sejle 40 eller 41 miles var ligegyldigt....:)
Løse nav er fine, men jeg har altid brugt og solgt med fast nav. Der er for og imod begge dele. Om du vælger det ene eller det andet, er en smagssag. Nogen er til moren og andre til datteren....:)
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 76 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.386
Jeg sejlede med 13x19 4-bladet sidste år og har købt en13x21 til sæsonen. Den ene skal videre når jeg har sammenlignet begge.
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.069
Jo da, der kan være et økonomisk aspekt i det, men sejler man på grund med løst nav i propellen, så er man oftest dårligt stillet, fordi flotorq´en er vredet i stykker.
Det modsatte er som oftest gældende ved fast nav - her kan man i mange tilfælde sejle i stille i land, fordi navet ikke er vredet i stykker. Det afhænger dog af, hvor kraftig grundstødningen er. Der er fordele og ulemper ved alt...:)
Rette et propel blad?