{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.902 visninger | Oprettet:

5 års garanti - kan det betale sig??? {{forumTopicSubject}}

Jeg købte for snart 2 år siden en Mariner 60 hk. Den har 5 års fabriksgaranti - hvis man vel at mærke får den serviceret hos forhandleren hvert år. Sidste service kostede 2700,-, så det bliver jo rimeligt dyrt for den garanti med 4 yderligere services = 10.800 kr. Motoren sidder på vores båd nr. 2, som vi bruger til leg og fiskeri, så i år - med den korte sommer - har vi brugt den ca. 6 timer. Tror ikke den har gået mere end 30 timer i alt. Tror ikke vi kommer til at sejle mere end højst 10 - 20 timer om året med den.
Er der nogen som har erfaringer med de Mariner maskiner. Holder de - eller er det værd at betale de dyre services? Efter 5 år er motoren jo stort set ny - sikkert under 100 timer? For knap 11 tusind kan man jo få lavet meget, hvis der skulle ske noget.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  5 års garanti - kan det betale sig???
  • #1   29. okt 2015 service er jo skift af olie , åbnes/tjek til impeler(så bolte kan skrues af senere) gennemkørsel med kølervæske forebygger korrosion . tjek af tærezink . efter min mening skal dette gøres uanset om den har kørt 4 eller 400 timer .

  • #2   29. okt 2015 som michael skriver skal de service laves. alt andet ville være dumt smiley der forlænger levetiden på motoren at den bliver holdt. kan sagtens følge din tankegang med at det er dyrt at få der serviceret. men at slet ikke gi den service ville bestemt ikke at anbefale smiley hvis du endelig skal spare nogle penge må du da bare selv lave det service på den smiley hvis du ellers bare har lidt forstand på det selv er det altså ikke raket videnskab at gøre. det eneste du så skal ha en makaniker til hvis du ikke slev kan er at skifte tandrem når det engang bliver aktuelt

  • theWSU .
    theWSU . Tilmeldt:
    jul 2008

    Både: 3 Emner: 39 Svar: 217
    #3   29. okt 2015 hej Mikael.

    Jeg kan godt følge din tankegang.

    Jeg er nemlig ved at se på ny båd og i den forbindelse har jeg kigget meget vedr motor - mærke osv.

    Har godtnok set det med 5 års garanti på Mercury/Mariner...og mit timeforbrug vil ca ligge på 10-20 årligt, evt mere.

    Idet prisen for et service er høj i forhold til de timer man bruger...så er jeg kommet frem til at det første service overholder jeg, og så ellers selv skifter olie osv de andre år.

    For som du siger...man kan få meget for 10k.

    Desuden er det ikke alt en garanti vil dække.


  • #4   29. okt 2015 Evt. som skrevet tidligere er det godt at få skiftet motor og gearolie også pga kondens vand og vand i gearolie ,smurt bolte og tjek impeller . Har selv den holdning at fabriksfejl gerne viser sig inden for de første par år .
    Men overholder da selv mine garanti eftersyn.
    Det er da også en god idé hvis du ønsker at sælge motoren i garanti perioden.


  • #5   29. okt 2015 Ja - jeg glemte at skrive, at jeg selvfølgelig selv ville stå for olieskift på motor, drev og skifte impeller, tærezink, tandrem mv. Som jeg ser det, så giver man total overpris for alting. Først står der lille service 1200 kr. - herefter følger alle delene - olie til fx 125 kr. literen - jeg tør ikke tænke på, hva' et stort service koster smiley
    For 11 år siden købte jeg ny Volvo penta diesel til den anden båd. Der var aldrig snak om service. Værftet sagde ingen ting og jeg skiftede bare olie, filter og impeller, som der var foreskrevet i manualen. Der har aldrig været problemer med den. Men tak for jeres skriv.


  • #6   29. okt 2015 Jeg kan bedst lide at gøre mest muligt selv, og kigge med hvor jeg ikke selv kan. Det giver et godt indblik i hvordan tingene virker, og ikke virker! det givet mig en trykhedsfornemnelse. der betyder også at jeg almindeligvis vil kunne lave en nød reperation til søs. det er jo lige meget om man har 5 års garanti hvis man ligger til havs med motorstop efter 4 år. ☺

  • #7   2. nov 2015 hhmmm, der er noget lusket ved den garantiordning, som Mercury/Mariner tilbyder deres kunder.

    1) Er garantien med ubegrænset timeforbrug eller er der tilføjet et max. timetal inden for garantiperioden ?

    2) I bilverden gives der mange forskellige former for garantier på fabriksnye biler både med og uden kilometerbegræsning.

    3) Mercury/Mariner forlanger ligefrem, at motoren SKAL serviceres på et aut. værksted. Sådan er det ikke inden for bilverden. Her er der frit værkstedsvalg.

    4) Hvis du selv skifter olie, filter, impeller, zink osv., hvad skal motoren så til service for på et aut. værksted ?


  • #8   2. nov 2015 Jeg tror ikke der er et max timeforbrug inden for garantien – ligesom der er et max km. antal inden for bilverdenen, når de udvider garantien. Der er jo altid 2 års garanti på – lige meget hvad. Det siger loven. Hvis jeg vil udvide garantien til 5 år, så kræver det service i hele perioden – til tiden. Jeg skal til en aut. forhandler, der har adgang til deres EDB system, hvor alle oplysningerne om service og timeforbrug mv. bliver opdateret. Lige nu skifter jeg ikke noget selv, da det jo er blevet gjort hos forhandleren. Mine overvejelser går på at droppe forhandleren og den udvidede garanti - og så selv lave service. Derfor prøver jeg herigennem at høre andres erfaringer med de maskiner. Med det nuværende timeforbrug står jeg efter 5 år med en motor, der har gået under 100 timer og føler lidt, at det er spild af penge med den garanti og de dyre services. Det svarer jo lidt til en bil der kun har kørt 10.000 km, hvilket i mine øjne er ”næsten ny”. Man vil jo heller ikke køre en bil til service, hver gang den har gået 2000 km. Jeg er klar over, at saltvandsmiljøet er mere krævende – meeen - man kan også skyde gråspurve med kanoner smiley

Kommentér på:
5 års garanti - kan det betale sig???

Annonce