OMC konverteret til Volvo P, fortsat {{forumTopicSubject}}
Så er båden kommet i vandet og vi har fået sejlet den første tur med den nye motor.
Lidt af en blandet oplevelse, da skruen slet ikke passede med de nye omdrejninger fra diesel motoren.
Er der nogen der ved hvor jeg kan få beregnet størrelsen af en nye skrue?
Facts på båd, motor og drev er:
Båd: Chris Craft Crowne 252 årg. 92.
Drev: Volvo Penta SX-C21.51. Prodno: 3868582. Serieno: 4202124124.
Motor: Den gamle var en 7,4 l OMC benzin. Den nye er en amerikansk mariniseret 6,5 l diesel med turbo og intercooler. Yder max 310 hk. Max omdrejningstal er 3600 omdr/min.
Jeg har desværre ingen oplysninger på skruen, da de må være iret væk. Ved dog at det gamle OMC drev havde en 15" skrue med 17 pitch stigning på bladene.
Håber at nogen af alle i kloge hoveder herinde kan hjælpe mig. Det er ikke så fedt at ha en cool båd med stor motor som ikke engang kan komme op og plane, pga at skruen bare pisker rundt uden tilstrækkelig modstand.
okt 2006
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 21
Jeg har ikke selv mariniseret den, men har købt den hjem direkte fra USA ved et firma som har specialiseret sig i netop at marinisere den type motorer.
Jeg ved ikke hvad det med 15splines betyder?
Jeg lavede lige en testberegning efter den hjemmeside du henviser til. Jeg er ikke 100% på min gearing i drevet men mener at den standard på 2,07 er den gearing min har. Det giver et pitch på 25,7.
Hvad med større diameter på skruen eller evt. flere blade?
Tak for dit indlæg...
Glenn
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 25 Svar: 174
apr 2005
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 1 Emner: 16 Svar: 381
okt 2006
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 21
Jeg kender ikke max omdrejningstal for den gamle OMC 7,4 l. Kender du det?
apr 2005
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 1 Emner: 16 Svar: 381
OMC konverteret til Volvo P, fortsat