383 visninger
|
Oprettet:
Tomgangs gas håndtag? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg her et problem med min gear/gas boks til min evenrude 25hk.. den hvide arm ligger som den skal når jeg går frem på håndtaget, men så snart jeg går tilbage til neutral så springer den op og tager utroligt mange omdrejninger, og jeg kan ikke gå i bak, og den hvide er voldsomt svær at få ned, det går utroligt stramt, jeg har haft åbnet boksen og kigget tegninger og kan simpelhen ikke finde ud af hvad der er galt, den skulle jo gerne blive nede..
Er der nogen der har et forslag til hvad det kunne være og og hvad jeg stille op med det.
Vh en temmelig frustreret mand
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 84 Både: 1 Emner: 20 Svar: 1.441
Når håndgassen springer op når du tager gas/gear tilbage i neutral, er det fordi gaskablet ikke følger med tilbage. Den mest sandsynlige forklaring er at dit gaskabel er delvist rustet fast indeni yderkablet og derfor kun følger med når du trykker fremad (trækker i kablet) og ikke tilbage (skubber i kablet)
Det stemmer også overens med du siger det kræver en del kræfter at lægge håndgassen ned.
Prøv at afmontere gaskablet og dryp tynd olie ned imellem inder og yderkabet til det går let når du trækker i det.
jun 2025
Følger: 18 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 8
Det har også min teori til at starte med, så jeg pillede det af, men det kører umildbart fint, jeg kan skulle det fremog tilbage med hånden uden synderligt besvær...
Jeg fik nok ikke beskrevet hele problemet, for når håndtaget står går tilbage til neutral så hvis jeg trykker på det hvide håndtag så kan jeg godt gå i bak, og hvis det lykkedes mig at få den i bak uden at skulle trykke på det hvide så når den er kommet i bak så falde det hvide ned på plads igen ?
mar 2014
Det hvide håndtag skal ikke betjenes overhovedet imens du sejler, der skal det stå helt nede og gassen alene styres af det store gas/gear håndtag.
Hvis dit hvide håndtag bevæger sig uden du rører det, er det en fejl. Min tanke var, at gaskablet ikke bliver skubbet ordentligt tilbage når du går i neutral, og gassen derfor "bliver hængende" oppe.
Hvis kablet kører godt, kan der måske mangle en returfjeder der trækker gaskablet tilbage imod motoren (lukker for gassen) når du går i neutral? Eller dit hvide gashåndtag på een eller anden måde kommer i indgreb med gas/gear mekanismen, måske pga manglende smøring, slid eller forkert samling?
En måde at finde fejlen på kunne være at afmontere kablerne og så bevæge gas/gear vælgeren frem og tilbage og se om det hvide gashåndtag flytter sig. Hvis det ikke flytter sig er fejlen ikke i håndtagene.
jun 2025
Nu har jeg haft gaskablet afnonteret og så forsvinder problemet, jeg har forsøgt at justere på gaskablet på alle tænkelige måder når jeg sætter det på igen, men problemet kommer tilbage lige så snart det er på, det bliver lidt bedere eller meget være alt efter om jeg strammer eller løsner op det🙈 har du flere gode forslag
mar 2014
Hvad sker der når du afmonterer gaskablet og trækker i kablet, er der en fjeder der trækker kablet tilbage når du slipper, altså så karburatorene lukker ned til tomgang?
Hvis der ikke er en returfjeder, eller fjederen er slap kan det måske forklare hvorfor gassen ikke går tilbage til tomgang af sig selv når gas/gear vælgeren benyttes, der er simpelthen for meget friktion i mekanikken så gassen bare forbliver åben.
En anden mulighed er kablet er rustent indeni eller har en bukket føring der gør returfjederen ikke kan lukke karburatorerne, Det skal løbe let, og når du trækker i det og slipper bagefter, skal de ryge tilbage med en tydeligt klik.
jun 2025
jun 2025
Jeg havde idag kablet pillet af i kontrolboksen og synes egentlig det kører ret fornuftigt men jeg har heller ikke noget at holde det op imod.. dog sker der det, at hvis jeg trækker i det så den går i fuld gas på motoren, og slipper kablet, så bliver det siddende i fuld gas position. Jeg har kigget lidt på de forskellige fjedre og synes ikke jeg kan gøre noget for at stramme dem. Og jeg kan simpelthen ikke finde ud af om armen som går fra hvor gaskablet bliver monteret på motoren og går videre op under svinghjulet, som så forbindes videre via en fjeder om den lodret stående arm hvorpå gaskablet bliver monteret om den går for træg, skal den være rigtig nem at bevæge eller skal der være lidt modstand i den
mar 2014
Alle karbuatorer jeg kender til har en eller flere fjedre der lukker spjældet når gaskablet slippes. Det er jo ret logisk også en sikkerhedsfunktion, f.eks i en bil eller motorcykel.
Så du må igang med WD40, rustløsner og andet smøregrej og sikre dig de hele går let og karburatorene lukker helt når gassen slippes, så er dine problemer løst
jun 2025
jun 2025
mar 2014
Når jeg skrev gasspjældet skal lukke helt til uden belastning var det underforstået det var forbundet med resten af træk mekanismen. Så de bevægelige led der er fra gasspjældet hele vejen op til din gas/gear vælger skal gå gnidningsfrit og "smutte tilbage" til lukket stilling når du ikke trækker i gaskablet.
jun 2025
Tomgangs gas håndtag?