{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.254 visninger | Oprettet:

Soeren S
Soeren S
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 29

Sejleteknik {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens

Jeg har for ikke så længe siden købt en Waverider (14 ft) med en Suzuki DT75 (Ca. 120 kg / 75HK) og er altså ret ny sejler.

Mit spørgsmål går på om båden er for tung i røven?

Ved lav hastighed ligger båden vandret, men hvis jeg øger farten, begynder båden ligesom at stejle og sejtrække (kommer ingen vejne, men lyder af meget.). Først når hastigheden kommer endnu højere op, begynder snuden at dale ned igen og båden kommer op og plane.
Vil det hjælpe at smide lidt vægt i snuden? Den nuværende motor er lidt tungere end den forrige...
Det er i hvert fald ret irriterende ikke at kunne sejle ved mellemhastighed, uden at have kurs mod himmelen.

Håber nogle kan hjælpe.

Mvh.
Søren

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng hylder op 930 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • easy bed assembly 480 kr.
  • Rengøring af 55 m2 lejlighed. 500 kr.
  • Hjælp til at flytte rullegardiner + dør 850 kr.
  • samling af højskab 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sejleteknik
  • #1   8. jul 2007 Hej Søren

Havde samme problem med min tidligere båd, Ørnvik 460 C.
    Ifølge fagfolk, kunne jeg montere trimflaps, få isat bly i snuden, og sætte flaps på motorbenet. Alt sammen skulle hjælpe lidt, men ville sikkert ikke løse problemet fuldstændigt. ( Og med undtagelse af den sidste løsning, var der heller ikke just billigt.)
    Jeg solgte båden, så fik aldrig prøvet forslagene af, da jeg ikke gad så meget besvær for at få en båd, der sejlede ordentligt.
    Men måske kan du bruge nogle af de løsninger.

Håber du får din båd til at sejle, som den skal :o)

• #2   8. jul 2007 Bliver lige nødt til at spørge...

Bruger du trimmet?

• #3   8. jul 2007 det det gælder om er at komme op at plane så let som muligt...dvs trim motoren helt ind... når du så planer trimmer du ud så du får mest muligt ud af det(du kan mærke hvor den lægger roligst...

• Soeren S
    Soeren S Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 29
    #4   9. jul 2007 motoren er trimmet helt ind. men båden ligger alligevel med snuden i en vinkel der ser fuldstændig forkert ud (30-40 grader fra vandlinjen). men kun ved mellem hastighed.

• #5   9. jul 2007 det vil den altid gøre indtil den kommer op at plane men jo mere vægt du har bagi jo værre er det, derfor både bare skal have noget gas så de kommer op at plane. du kan jo få båden op at plane og så lukke lidt af igen uden at den kommer ud af plan. speedbåde er beregnet til at plane

• #6   11. jul 2007 Problemet er ikke trimning af motor, men vægt bagtil.
    Din båd er bare ikke konstrueret til at sejle med middelfart, med den belastning du har bagtil.
    Du skal enten sejle meget langsomt eller plane. Alternativet er de løsninger jeg foreslog tidligere. Men som sagt, så er det tvivlsomt hvor meget de hjælper.

M.v.h.

Christian

Kommentér på:
Sejleteknik

Annonce