Sejleteknik {{forumTopicSubject}}
Hej Folkens
Jeg har for ikke så længe siden købt en Waverider (14 ft) med en Suzuki DT75 (Ca. 120 kg / 75HK) og er altså ret ny sejler.
Mit spørgsmål går på om båden er for tung i røven?
Ved lav hastighed ligger båden vandret, men hvis jeg øger farten, begynder båden ligesom at stejle og sejtrække (kommer ingen vejne, men lyder af meget.). Først når hastigheden kommer endnu højere op, begynder snuden at dale ned igen og båden kommer op og plane.
Vil det hjælpe at smide lidt vægt i snuden? Den nuværende motor er lidt tungere end den forrige...
Det er i hvert fald ret irriterende ikke at kunne sejle ved mellemhastighed, uden at have kurs mod himmelen.
Håber nogle kan hjælpe.
Mvh.
Søren
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 51
Havde samme problem med min tidligere båd, Ørnvik 460 C.
Ifølge fagfolk, kunne jeg montere trimflaps, få isat bly i snuden, og sætte flaps på motorbenet. Alt sammen skulle hjælpe lidt, men ville sikkert ikke løse problemet fuldstændigt. ( Og med undtagelse af den sidste løsning, var der heller ikke just billigt.)
Jeg solgte båden, så fik aldrig prøvet forslagene af, da jeg ikke gad så meget besvær for at få en båd, der sejlede ordentligt.
Men måske kan du bruge nogle af de løsninger.
Håber du får din båd til at sejle, som den skal :o)
maj 2006
Følger: 8 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 6 Svar: 362
Bruger du trimmet?
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.148
maj 2007
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 29
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.148
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 51
Din båd er bare ikke konstrueret til at sejle med middelfart, med den belastning du har bagtil.
Du skal enten sejle meget langsomt eller plane. Alternativet er de løsninger jeg foreslog tidligere. Men som sagt, så er det tvivlsomt hvor meget de hjælper.
M.v.h.
Christian
Sejleteknik