{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.938 visninger | Oprettet:

hysteri over vandscooter--- hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Hej BG.
Nu er jeg den glade ejer af en seadoo rxp 215 hk...
og er super glad for den.. men det er begyndt at være pisse træls at folk brænder sådan af over vi sejler på dem... når vi sejler. sejler vi min 200m fra kyst. hvis vi skal skifte forgår det vinkel ret på kysten og med max 25 kmt indtil 50 før hvor vi sætter farten ned igen.. vi bliver også stoppet ude midt på havet hvor folk tager billeder og sådan, og råber og skriger... men hvorfor fanden går folk sådan amok... DET ER JO STADIG LOVLIGT. så indtil videre kan de jo ikke gøre så meget.. men vil gerne høre både fra andre med vandscooter og dem så brokker så... mn tag det stille og roligt, og skriv ordenligt til hinanden...
Venlig hilsen
Kasper Bjerregaard

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af toiletsæde 500 kr.
  • fjerne ukrudt 600 kr.
  • Elektriker skift spot som er faldet ud 350 kr.
  • Tilslutning af strøm til vaskemaskine 500 kr.
  • Samling af Make Up bord 840 kr.
  • Handymand tømre til justering af dørpumpe+dør 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hysteri over vandscooter--- hvorfor?
  • #1   18. jul 2007 Hej morten J
    Det forstår jeg godt at i bliver lidt nervøse.... men vi plejer at være super opmærksom på folk rundt omkring.. også når vi kan se nogen leger på noget i vandet badering.wakeboard eller hva det måtte være... og jo det er stadig lovligt.. sagen er ikke afgjordt endnu.. og min er indr som en speedbåd, så med mindre de er ulovlige er min også... bare læs den sidste dom og EU loven..

• #2   18. jul 2007 kasper B - prøv lige at sende mig et link på det med at det er lovligt. Har ikke hørt andet end at det skulle være ulovligt. Og det tror jeg heller ikke alle andre har.

Så det er nok derfor folk "tager billeder og sådan, og råber og skriger... "

• #3   18. jul 2007 Jeg har hørt for et par år siden hvor det ikke var lovligt at sejle på vandscooter.. men så blev det lovligt igen fordi en vandscooter er lige som en båd da den har en kant der er 5 cm over vand overfladen..

• #4   18. jul 2007 Daniel. Har ikke et link.. men har læst EU lovgivningen..
    og det er der problemet ligger.. danmark vil have det ulovlig gjordt.. men vi er med i eu og de har nogen regeler som danmark ikke vil følge. og indtil det er afgjordt er det lovligt.... Men daniel.. hvorfor kommer folk ikke hen og snakker i stedet for at løbe hen til os og råbe og skrige. det for de da slet ikke noget ud af....

• #5   18. jul 2007 kan ikke forstå at det er ulovligt nogle siger at de larmer meget men en speedbåd larmer mere var ved Havnsø den anden aften der var en seadoo og en speedbåd ude og man kunne næster ikke høre seadooen.
    tror bare folk har ondt i r.... men man gør nok klovt i at sejle meget stille når men er ved kysten eller havn som du også gør

• Thomas A
    Thomas A Tilmeldt:
    apr 2006

Følger: 1 Emner: 16 Svar: 24
    #6   18. jul 2007 Er det ikke noget med der er et område ude ved Grenå, hvor det er tilladt..????

/t

• #7   18. jul 2007 Hej mads C
    Jeg var også ude med en speedbåd i mandags i horsens fjor... og den speedbåd med en V6 larmer da også en del... men tro måske lidt du har ret at folk har ondt i røven-- Desværre

• #8   18. jul 2007 thomas A.
    jo det er rigtigt.. men det er jetski... det er dem man står op på.. på en vandscooter sidder man på den

• Thomas A
    Thomas A Tilmeldt:
    apr 2006

Følger: 1 Emner: 16 Svar: 24
    #9   18. jul 2007 Nååå, så blev jeg så klog... Tror du ikke folk forveksler dem?????

/t

• #10   18. jul 2007 jo det er helt sikkert problemet.... men det kan man slet ikke forklare dem.. de råber bare vildt op. desværre... vi vil gerne snakke og forklare

• #11   18. jul 2007 > Morten J
    Hvis jeg var dig, ville jeg være meget mere nervøs når en 20fods speedbåd ell. er i området omkring dig med en evt ring efter, for det første har de meget dårliger orienteringsvilkår end en vandscooter, for det næste sidder de det halve af tiden og kigger bagud på den de evt trækker. Så næste gang du ligger derude og er nervøs, så tag lige og tænk på at ham på vandscooteren har den største mulighed for at se dig af alle fartøjer på vandet, yderligere har han også den ubetinget bedste manøvredygtighed, der er jo virkelig en grund til det lige netop er vandscooteren der er falck og livreddernes foretrukne redningsfartøj.

• #12   18. jul 2007 lige præcis Eigilck...
    kunne ikke have sagt det bedre selv... hjælp også en der var kæntret forleden.. de var så glade.. var langt hurtiger fremme en hjælpe båden til de lyst joller

• #13   18. jul 2007 hvis man sejler pænt kan jeg ikke have noget imod dem......både som seadoo speedster og bayliner jazz er jo fuldt lovlige og sejler med samme egenskaber som en vandscooter.......hader vores latterlige forbudsstat....tror sq ikke politikkerne har prøvet en selv

• #14   18. jul 2007 michael T..
    jamen selvfølgelig er der tumper der sejler på dem... er så ked af at høre at du ikke har noget positivt.. men hvis du kan har mødt negativt ved det er det jo forståeligt...Jeg mener selv jeg sejler efter forholdene. men der er sikkert nogen der mener noget andet, når de ser det fra stranden eller i en båd... jeg viger altid lige meget hvad båd det er... sejler kun bag en båd hvis der stor hæk bølge og plejer at snakke med bådens ejer inden, så det er okay....

• #15   18. jul 2007 (link fjernet)

Prøv og læs det måske er det lovligt

• #16   18. jul 2007 ja altså hvis man er negativ stemt overfor vandscootere, kan man jo irretere sig over alt hvad de laver næsten..
    Sjov nok er der ikke skriverier om sejl folket der absolut skal gå for sejl på kryds og tværs gennem sejlrender, hvor man virkelig har fornemmelsen af at de spiller på at motor viger for sejl, det er bare total ok, for egentlig er det bare træls der er motordrevne fartøjer til..

• #17   18. jul 2007 Sådan føler vi det også nogen gange når vi ligge i båd... de skal krydse lige der og så stopper de igen når de er nået 100m forbi en... mega træls

• #18   18. jul 2007 ang at gå 1-2 sømil ud, det gør vi såmænd allerede, men man bliver som regel meldt ved søsætning, jeg har endda været ude for at folk nærmest åbenlyst står og skriver nummerpladen på bilen ned.. tja folk må jo have et ynkeligt liv, men mig stopper det ikke.. men det er bestemt ikke så hyggeligt, som hvis man bare kunne færdes med gensidig hensyntagen til hinnanden.
    Men jeg kan kun sige positive ting om at tage hul på jet eventyret, det er ubetinget det fedeste vandfaretøj jeg har prøvet.

• #19   18. jul 2007 jeg har en ide om at folk er sure over larmen en speedbåd sejler normalt med et mål..dvs. at den kun er et specifikt sted i kort tid..og ja det larmer men kun i kort tid når den sejler forbi! jetski, vandscotere og til dels vandski-sejlads er ofte på samme sted i meget lang tid og det er ofte steder hvor der er strand = mange mennesker ell. andre steder hvor det generer. det er naturligvis svært at undgå, eftersom trængslen ved vandet i sommermånederne er temmelig stor så det er helt naturligt. Jeg har selv sejlet lidt på både scoter og ski og det er ekstremt sjovt og har iøvrigt gjort mig mere tolerant overfor jet... så hvis flere havde prøvet det var problemet nok ikke så stort bortset fra at der ville være 14 gange flere af disse fartøjer i DK. mvh. Søren

• #20   19. jul 2007
    Jeg er generelt neutral overfor Jetski / scootere, men de fleste jeg har mødt på vandet er nogle totale skvadderaber !!

Vigeregler er for os alle, men desværre er min hidtidge erfaring at Jetski/scootere opfører sig som cyklister gør det i trafikken - totalt egoistisk og uden hensyn til andre.

Jeg prøvede en sidste år som sejlede forbi mig mens jeg tøffede roligt afsted hvorefter han lavede et skrapt drej direkte ind foran mig så jeg måtte lægge båden død for ikke at smaske ind i idioten - helt ærligt, jeg kunne have myrdet ham.....med mine bare hænder !

Dog mener jeg at det er de få som ødelægger det for de mange,der er jo masser som sejler fornuftigt og rimeligt - men så er der de få som giver alle jetski/scootere det dårlige ry......

/Allan

• #21   19. jul 2007 jamen det er rigtig nok. vi kunne sejle længere ud og holde os til det område "legpladsen". det er også fint... men hvorfor skulle jeg ikke må bruge min på samme vilkår som alle speedbåds ejer... det fatter jeg ikke. det vil sige alle dem der køre opel, skal køre mellem 9-10 om dagen og så resten må bare køre hele tiden... og ja som skærbæk skriver.. har de allerede skrevet nr plader ned inden man kommer i vandet... selvjustist i blandt os vandscooter. kan jeg kun give ret i.. der er desværre nogen de r brænder den af igennem havne indløb eller sejler rundt om speedbåde. og forstår godt folk blive sure over det. men det er vel ikke en grund til at alle er sådan nogen fjolser. det er jo heller ikke alle som køre bil der er nogen fjolser, bare fordi nogen er det...
    forstår udemærket problematiken i det. skulle bare have en fornuftig dialog igang med alle. og se om vi kunne enes lidt mere ude på vandet...

• #22   19. jul 2007 gu helved skal man da ej til at lave legepladser.....der skal da være plads over det hele. man skal tage tage hensyn til andre, og det med at det er fordi der er nogen der sejler hjernedødt er jo ingen grund til at de skal være ulovlige for der er mindst ligeå mange speedbåde der sejler hjernedødt

• #23   19. jul 2007 morten J: det er helt rigtigt.. der vil altid være nogen der ligge og brænder den vildt af. hvor de ikke burde..

steffen m: jeg mener jo også der skal være plads til alle..
    og de få der sejler dårligt burde have et par flade

• #24   19. jul 2007 Jeg mener også jetski burde være lovligt... hvis man har et speedbåds kort.... men syntes det er godt med denne debat...

• #25   19. jul 2007 Hej Morten.så skal der også laves et område hvor det kun er din båd type der må ligge og sejle... det holder jo ikke helt...

• #26   19. jul 2007 Den er dødsyg den med store områder der.. selv elsker jeg at sejle jetski, men jeg kan kun lide at sejle hvis der er 2 og maks 3 maskiner på vandet samtidig.
    Der er i princippet intet forskel på om der skulle ligge 20stk 20fods speedbåde i et område og tonse frem og tilbage eller om det er 20jets. Det er lige træls hvis der er overfyldt.
    I princippet har vi allerede en lov om hvor vi må trække ring og plane, det skal jo foregå 300m fra kysten og man må ikke genere andre ved sin sejlads, at der så er nogen der overskrider reglerne, skal det så betyde det skal være forbudt og anlægges særlige baner? baner som bliver livsfarlig pga trængsel.
    Vandet var til for få år siden et af de eneste steder man kunne slappe af uden love og krav indtil ffor få år siden. Nu skal der bare laves den ene lov efter den anden på vandet. Så skal vi så have en masse politi ud og håndhæve de love, for blot at konstatere det er helt galt det hele, hvor efter der så skal laves endnu flere love og regler.
    formynderi !!!!

• #27   19. jul 2007 jamen det er måske rigtigt nok....
    og der er jo forskellige synspunkter på det område....
    men vi må desvarre vente og se hva der sker med rets sagen.. indtil da, er vi alle i samme "båd".

• #28   19. jul 2007 Jeg sys helt sikert at det skulle være lovligt at sejle på vandscooter/jetski. Jeg sejler hovedsageligt ud for Århus og jeg har indtil videre kun haft positive oplevelser med de små racere. Folk tager hensyn og sejler sjældent udfor strandene. Jeg sys næsten det er mere tankevækkende at man kan sejle i en 50 fods sejlbåd uden nogen form for tilladelse/kørekort og sådan en gammel sur sejler der tuller rundt i sin store sejlbåd er da mindst ligeså hensynsløs. De mener jo nærmest at man skal sejle op på stranden for at vige for dem hvis de mener at det lige netop er nu de skal svinge.

• #29   19. jul 2007 Jens K:
    er glad for der er nogen der har haft en positiv oplevelse. vi sejler næsten altid i århus bugten. og mener vi prøver at tage hensyn til alle

• #30   19. jul 2007 jeg er godt klar over at reglerne er sådan men. Men man kan jo også som sejlbåds-sejler tage lidt hensyn til at det jo ikke altid er lige nemt at vige hvis pladsen er trang eller vandet er lavt. Vi skal jo allesammen være der.

• #31   19. jul 2007
    Jeg har intet imod jetski / scootere som overholder gældende lov på vandet - altså 300 meter ude og viser hensyn til andre, følger gældende vigepligts regler og bare opfører sig ordentligt uden at genere andre med chikane sejlads, fræs imellem badende, på tværs af al anden trafik osv.

Førerne af disse maskiner skal bare huske på at den første til at komme til skade ved en skibs kollision er dem selv !

Derfor så følg vigepligts reglerne og tag hensyn, så ser jeg absolut ingen grund til at de ikke må være der fuldt på linie med ethvert andet fartøj på vandet.

Udover det så mener jeg at man burde skulle have speedbådskort for at sejle disse fartøjer, det er jo en korkprop med en helvedes stor motor på smiley

• #32   19. jul 2007 NB:

Iøvrigt enig i at en del førere af sejlbåde er nogle klaphatte af rang - de sejler ofte efter : "Her-kommer-jeg"
    og så skal man ellers bare vige om det så er muligt eller ej.

Problemet er bare at når de selv går for motor, så gæder reglerne for motorbåde og så skal jeg ikke konsekvent vige for sejlbåden !

Det er der mange som belejeligt nok "glemmer" i deres 40-fods badekar smiley

• #33   19. jul 2007 noget helt andet er at mange folk også er blevet sippet i mine øjne....det er en båd og ikke et sommerhus på vandet, og så må man altså også leve med at der er bølger fra forbi-passerende, dermed ikke sagt at man skal ligge og sejle i ring og genere dem selvfølgelig, men håber i forstår hvad jeg mener

har selv oplevet at vi har ligget og leget med ring langt væk fra alting, hvorefter der pludselig lå en sejlbåd ikke ret langt væk. da vi så tog ind gav han os fingeren da jeg hilste på ham, som jeg normalt gør på næsten alle sejlere

michael T.. nu er der væsentligt meget mere plads på vandet end der er på en vej, derfor ser jeg ingen grund til at lave specielle områder til dem der leger med tube osv....
    der er jo også racerbaner på vand for racerbåde, men det her burde ikke være til fare for nogen hvis folk bare opfører sig ordentligt...

• #34   19. jul 2007 forresten så tror jeg ikke kun det er på vandet at folk er begyndt med deres "jeg er mig selv nærmest" bare se på alle de nabostridigheder der er rundt omkring. før hen sankkede man med naboen hen over hækken, idag skal den være 2 meter høj og helst være et rækværk

• #35   19. jul 2007 Morten A: Mit indlæg var som sådan ikke for at starte en gang mudderkastning men mere for at pointere at det jo ikke kun er folk på vandscooter/jetski som ikke kan opføre sig ordentligt og vise hensyn.

• #36   19. jul 2007 Morten A
    mudderkastning i forhold til sejlbåde.. tja det kan godt være, men det er nu engang dem der tit melder os, står lidt i det skjulte og tager billeder af os. Så mener jeg bare at man skal feje for egen dør først inden man syntes hele verden omkring en er idioter.
    Som Steffen M så rigtig siger, så er der en vis "charme" der følger med på vandet feks bølger og div motorstøj fra andre, men i stedet for at syntes det er megatræls, så burde de gnavne gamle mænd tænke på, at her er der bare nogen der nyder livet, hvad enten det er jetski fiskejolle, speedbåd eller en stor luksus motorbåd.

• #37   19. jul 2007 er ked af vis der er nogen der opfatter det som mudder kastning... det er ikke meningen.... men har lavet forumet for at sætte debat om emnet.... og håber det hjælper på folk, og der forståelse....

• #38   19. jul 2007 Jeg har selv en vandscooter og sejler i Køge Bugt. 2 gangen er jeg blevet stoppet af livredderne, som mener det er ulovligt. Dog har det endnu ikke blevet til mere end lidt snik-snak.

Men inden jeg købte den, der tog jeg speedbådskørekort, netop for at vide lidt om vigereglerne m.m. på vandet. Og jeg bruger dem også. Forleden kom 2 kajaksejlere hen og sagde tak i havnen, fordi jeg tog gassen af, da jeg sejlede forbi dem - De var meget taknemmelige og sagde det var noget fedt legetøj jeg kom sejlende på. Men har nu også oplevet bådejere som bare glor ondt efter en, specielt når man går ind og ud af havn, skønt det foregår med den fart der er skiltet ved indsejling :S

• #39   20. jul 2007 morten A:
    vi skal lige have en ting på klare... de to sidste link der står de omhandler vandscooter. det er forkert... det er jetski de har taget der... i hvert fald hva man kan læse og se hvad de har af billede.... det med ulykkerne med de dykkere er jo selvfølgelig dybt uheldigt.. rigtig meget, og kun godt der ikke skete mere...

• #40   20. jul 2007 var det ikke mere fornuftigt at gøre dem lovlige så de kan kræve at folk mindst har speedbådskort dem der sejler nu sejler jo i forvejen ulovligt, så om de har kort spiller jo ingen rolle

• #41   20. jul 2007 hvis jeg var dykker og skulle vælge mellem at blive ramt af et jet fartøj eller et propel fartøj, så ved jeg godt hvad jeg helst vil rammes af. I alle tilfælde sejler han/hun jo dybt åndsvagt.
    billedet af en jetski der morer sig i hækbølgen på en færge er da helt og aldeles harmløs og ufarligt, og det generer ingen så længe de holder sig bagved, det er på ingen måde mere livsfarligt end at bade ved stranden ude ved vestkysten. Det er bare medie stunt ikke andet. Og sjovt nok det er den første jetski de tager på fersk gerning der... de har jo nok lige glemt de også fik mig og 4 andre i 2004, og vi ikke engang lagde an til at sikke af.. Men det giver jo nok flere læsere at skrive det andet, og det hidser da helt sikkert en større del af befolkningen op.

• #42   20. jul 2007 Jeg tilslutter mig også steffen M. super ide`, har godt nok kort... men det burde til gengæld være alle der skulle have det.. sejler, motor både. vandscooter og andet...
    Skærbæk. jeg mener jo også det er helt harmløst at ligge et godt stykke bagved et skib, båd eller andet der laver en god bølge. kan ikke se hva det genere folk... det er kun folk der har sat sig i hovedet at de ikke kan li os, der syntes det er træls... ellers er der altid ros og thumps op når vi flyver på bølgerne bagved en stor motor båd...

• #43   20. jul 2007 har desværre også set et klip hvor en hetski krydser færgens linie max 10m foran den, men stadig, har jeg aldrig fattet den der kollektive afstraffelse....

• #44   20. jul 2007 jeg leger da tit i sejlrenderne, hvis der ikke er færdsel med store både og lige for tiden har vi måske nemmest ved at klare en retsag da sejlrenderne i princippet er internationale og dem burde danmark ikke kunne fuske sig udenom med undskyldning om miijø. Men jeg ved ikke om det er prøvet ved domstolene endnu, men det er et af rådende fra jet-trade mht jet-sejads

• #45   20. jul 2007 du kan dit kram Skærbæk... det er nemlig helt korrekt at sejl render er internationalt farvand... og der kan de så slet intet gøre... men vi er ikke interesseret i at være sådan nogen der med vold og magt skal have lov... vi vil gerne have det lovligt. men ligeså gerne at alle forstår at vi prøver at få et godt ry... i stedet for alle er sure på os hele tiden

• #46   20. jul 2007 det er fordi din vandscooter er fed smiley

jeg ved at politiet har givet bøder til mange hvor de så ville gå i retten med det og så har politiet trukket dem tilbage

• #47   21. jul 2007 simon L:
    Jamen hvis man for en bøde på en vandscooter, hvor man har over holdt de regeler der nu er.. så skal man kontakte jet trade og tage en snak med ham... så vil han rådgive en... de kan nemlig ikke kræve man betaler...

• #48   21. jul 2007 ja det ved jeg godt har snakket med ham et par gange

• S R
    S R Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #49   16. aug 2007 Jeg fatter det hellere ikke, folk bliver mega sure og ringer hurtigt til politiet. De kigger skævt og siger tit ting til vandscooterfolk.

Jeg synes også at man skal have speedbådsbevis for at kunne sejle på sådan en. Det er fuld retfærdigt hvis de kræver det istedet.

Kommentér på:
hysteri over vandscooter--- hvorfor?

Annonce