Teknisk udfordring. {{forumTopicSubject}}
Hej med jer. Nu har jeg virkelig brug for hjælp. I week.enden, satte jeg båden i Helsingør som jeg plejer. Motoren starter fint som den plejer og den har aldrig lavet knuder. Kommer ud af havnen, planer og alarmen giver et kort hyl. Jeg sejler videre fungere fint stadig og ind på revlen. Slukker motoren og den starter ikke igen. Ingen reaktion fra tændingsnøglen og tilt fungere heler ikke. Hoved sikringen er sprunget. Ny i og tilt virker igen, men stadig ingen bevægelser fra tændingsnøglen. Ingen klik, ingen lyd overhovedet. Jeg hiver den op via et slæbested i nærheden og hjem på værkstedet. Alle ledninger og forbindelser er tjekket, ingen ting fejler noget, batteri i orden. Motoren er en 2 takt Evenrude 70 hk fra 1996 i virkelig god stand. Har I en ide, hvor jeg skal lede?
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 8 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 1 Svar: 265
https://www.maxrules.com/graphics/omc/wiring/1992_V4.jpg
På det billede jeg lige googlede er starteren den sorte øverst, Lige under den er der et relæ, den vil jeg starte med at måle på med et voltmeter. Den sorte skal være 0 volt, sæt dit voltmeter sotre ledning på batteriet og mål med din røde voltmeter lednind den sorte på relæet hvor der skal være 0, hvis der ikke er 0v er ledningen afbrudt. Derefter mål den gule med røde pletter, den skal helst have 12 volt når du drejer tændingsnøglen. Hvis der kommer 12v på den men relæet ikke virker så er det relæet der er i stykker. Hvis der ikke kommer 12 v på den ledning er der noget galt med ledning eller nøgle kontakten. Hvis relæ virker så kontroler den røde ledning der kommer fra batteri osv...
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 88 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 20 Svar: 1.472
Er der ikke strøm på den gul-røde ledning når du drejer nøglen, kan du prøve at føre en løs ledning fra plus over på terminalen på relæet, så burde motoren starte.
Men den måde du har oplevet fejlen på, tror jeg desværre du har en kortslutning et sted i ledningsnettet. Den har så forårsaget afbrænding af hovedsikringen, men din motor har kørt videre da den selv "laver sin egen strøm" udenom sikringen når den er igang.
Er der en gear indikator på din båd? Det kunne jo være oplagt at den kontakt der sikrer du er i frigear før start er stået af (kortsluttet) og du derfor ikke får 12v ud til startmotoren.
aug 2018
Følger: 14 Følgere: 53 Både: 1 Emner: 16 Svar: 31
aug 2018
aug 2018
maj 2019
Hvis den er afmonteret kan det være henne ved tændingsnøglen.
Hvis det er med den monteret kan det være selve relæet eller starteren. Du kan udelukke starteren ved at koble den fra og se om sikringen stadig springer. Selve starteren har sin egen relæ til at trække de store strømme på op til flere 100 ampere, det kunne være at din starter skal renoveres.
Mvh. Alex
mar 2014
Hvis motoren springer igang, er der en kortslutning fra nøglebox til start relæ på den gul-røde ledning. Hvis der intet sker (udover måske en fed gnist) er kortslutningen inde i start relæet.
Husk sikkerhedsbriller og handsker, og lad kun ledningen berøre terminalen til du hører om startmotoren kører
mar 2014
aug 2018
Jeg har start kontakten mistænkt. Sikringen springer både med og uden den gul/røde monteret i bunden af kontakten. Kontakten for frigear har jeg også afmonteret og bypasset.
Mange fine råd tak for det.
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.404
aug 2006
aug 2018
aug 2006
maj 2019
https://www.maxrules.com/graphics/omc/wiring/1992_V4.jpg
Her er en video , din er nok betydelig større.
https://www.youtube.com/watch?v=zZZojFkEefQ&ab_channel=DenElectrochannel
aug 2018
Tændings kontakten kunne adskilles nemt og den var som ny. Derefter var det udelukkes metoden. Alle forbrugere afkoblet, voltmeter, omdr.tæller/kontrol, lænse pumpe, frigears kontakt, navigationslys og strøm udtag. En ledning på adgangen til tændingskontakten og multitester/voltmeter/ohm på sikringsholderen. Den røde, lilla og gul/rød giver start og fungere. En ledning på adgangen, alt fungere stadig.
MEN da jeg montere multistikket i omdr. tæller springer sikringen og der er udslag på multimeter. Der efter måler jeg at der er mindre modstand mellem stikkende på omdr. tæller - den sorte og lilla. Det er lilla som kommer med +strøm når der er tænding på. Så konklusionen er at omdr. tæller er defekt. Den var jeg ellers glad for grundet kontrol lamperne som fungerede. Har I en ide om hvor jeg får sådan en fra igen?
aug 2018
mar 2014
https://www.tradeinn.com/waveinn/da/recmar-0-7000-rpm-turt-ller-med-4-led-alarm/139125244/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=16975305&country=dk&gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid=22698017495&gbraid=0AAAAADvzHL86EU4MOHT30_TMvmsQXb6Rj&gclid=CjwKCAjw89jGBhB0EiwA2o1Onzt4x_7AkYS0oregrUUe2ht5qJg2zCIREjE9RgWG90KH2x-8eymRGRoC2tkQAvD_BwE
Teknisk udfordring.