{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.753 visninger | Oprettet:

Bastian K
Bastian K
Tilmeldt:
18. apr 2005
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 20

Det vilde vesten {{forumTopicSubject}}

Her er en lille historie om båd køb… (lidt lang så tag en kop kaffe eller et andet ynglings narkotikum).

For at nyde den (måske) kommende sommer blev det besluttet at købe en båd. Sol, vandski og frisk luft trækker om sommeren, men det kender I jo.

Budgettet for indkøb var omkring de 100.000,- og kravet var; ikke ældre end årg. 2000, indenbords motor, ikke over 1400 kg for trailer/båd samlet (i praksis 17-19 fod).
Gennem en Internet annonce findes der flere emner, nogen gamle, nogen hærgede, nogen pæne og en med de rigtige specifikationer. En 18” bowrider, ´02 model med 3.0L 135 Mercruiser og ophaler vogn.

Ved syn af båden er standen god (burde også være det når det er en 2002´er), ingen skader og motor ser godt ud.
CE-mærkning med metalplade i båden, alt ser ud til at være i skønneste orden (jeg vil ikke risikere at stå med en 100.000,- hovedpine når jeg skal sælge båden igen…). Derudover er det selvfølgelig også mere end rart at båden er lovlig.

Båden koster dog lidt for meget, men den bliver forhandlet til at matche budgettet(incl. sommerservice/motortjek). ”Håndslag” gives (hvis man kan kalde det det i telefonen) og det aftales at, forudsat at båden sejler som den skal, handler vi dagen efter test sejladsen.

Nu skal det gå stærkt, forsikring skal ordnes til overdragelsesdag sammen med bådplads, tjek!. Vandski plus andet ”nødvendigt” udstyr købes, tjek!. Banken informeres om at gøre check klar, tjek!. Ingen restgæld/pant i båden, tjek!. Ikke meldt stjålet, tjek!.
Jeg kan lige nævne at forventningsglæde fylder en del på nuværende tidspunkt (dem der har købt båd, eller været meget tæt på, ved sikkert hvad jeg taler om)…

Til prøvesejladsen forløber alt som det skal. Tilfældigvis har jeg mit kamera med og ved ikke hvorfor men jeg tager et billede at CE pladen i båden og spørger til Overensstemmelse erklæringen (har ikke gjort det tidligere da jeg så CE pladen første gang og regnede med det var ok).
Sælger har ikke Overensstemmelse erklæringen, hmmmm det er mærkeligt, men jeg forventer at den kan skaffes fra producenten senere(der er jo CE plade i båden).

Dagen for overdragelse giver jeg Lars Olsen (”CE-mærknings repræsentant”) et kald (bare for at være 100% sikker inden jeg bruger 100.000,-) og fortæller hvordan pladen ser ud og om den manglende Overensstemmelse erklæringen. Hans første kommentar er ”der er ugler i mosen, send mig lige et billede af CE-pladen”.
Efter at have set billeder er hans næste kommentar ”denne er 99% sikkert falsk”. Ikke lige det man forventer at høre når man næsten er på vandet i sin ”nye” båd allerede…

Efter at have sundet mig lidt præsenterer jeg sælger for disse oplysninger og hans reaktion er, hvad jeg vil kalde, lidt ”falsk overraskelse”… Lidt presset har han godt nok set at ”pladen ser lidt anderledes ud end de andre CE- plader” han har set. ”men importøren (i Sverige) siger at den lever op til CE-krav”.
Det er meget muligt men båden er ikke lovlig at markedsfører i EU pt.

Sælger (der ”har utrolig travlt på arbejde”) vil kontakte importøren og forsøge at skaffe Overensstemmelse erklæringen for båden ”så snart han har tid” og få mærket båden korrekt… Sure he will…

Ingen handel den dag, heldigvis… Heldigvis, fordi jeg opdagede det før pengene havde skiftet hænder, ellers kunne det være blevet til et laangt sagsforløb…

En lille historie der viser at man ikke kan tjekker for meget eller for grundigt når man køber brugt båd. (jeg venter stadig på at komme ud at sejle).

Buyer be ware!


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Det vilde vesten
  • Bastian K
    Bastian K Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 20
    #1   6. maj 2005 Hej Spi D og andre

    Hvis man kigger på hvilken som helst båd nyere end 16/6 1998 bør man tjekke CE mærkning. Hvis man importere fra 3. land er det alle både, før og efter ovenstående dato

    Jeg vil ikke ligge navn, ect på en person ud på nettet. Men bare gøre opmærksom på vigtigheden af at være opmærksom på korrekt CE mærkning.

    Da det virker næsten umuligt at finde ud af hvordan korrekte CE plader ser ud har jeg mailet et billede at ovennævnte forkerte CE plade til Spi D, der kan ligge den på hans side.
    Han får også et udklip fra bekendtgørelsen der beskriver hvordan en CE plade kan opbygges med information, men ikke hvordan det rent faktisk skal se ud.
    Men så kan i da tjekke om det er de korrekte info der er på pladen.


  • #2   6. maj 2005 Og så er der jo mig - den evige rebel som med Jean Darc lignende ihærdighed bekæmper det "demokratiske diktatur"......... Hvis en CE mærkning virkelig har en så vital betydning for sikkerheden til søs, BØR ALLE så ikke uanset deres båds alder sørge for at at det eftertragtede CE sikkerhedsniveau opnås i deres egen båd, uanset alder, og dette for en hver pris ? ? ?

  • Bastian K
    Bastian K Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 20
    #3   6. maj 2005 Jeg er ikke istand til at vurderer om CE eller USCG er dem med de strengeste regler omkring sikkerhed ect. Jeg tror ikke engang de "kloge" kan det.
    Begge reglsæt har sikkert sine "fordele/ulemper".

    Jeg forholder mig alene til lovligheden af båden da det er det der er vigtigt for mig.
    Men jeg mener at hvis man sejler med andre i sin båd har man ansvaret for deres sikkerhed. Herunder at båden er lovlig og sødygtig stand.

    Alt andet svare til at køre med en ikke synet bil i DK og sige "jamen den er godkendt i USA" (som på bilområdet har meget liberale regler omkring syn)


  • #4   6. maj 2005 det er sku godt skrevet

  • Bo P
    Bo P Tilmeldt:
    mar 2005

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 52
    #5   7. maj 2005 Bastian K> måske det er lidt optimistiks at finde så ny en båd til omkring de 100.000.-

  • Bastian K
    Bastian K Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 20
    #6   7. maj 2005 Hej Bo,

    Når man kigger på priserne på dba.dk og baadmagasinet.dk er jeg tilbøjelig til at give dig ret (men kun delvis ret).
    Prissætning på brugte både ser ud til at leve sit "eget liv" i forhold til prissætningen på nye både.

    Du kan få nye både:
    2005 17" Glastron m 3.0L til 114.800 hos www.baadhuset.com og
    2005 18" Mariah m 3.0L til 129.800 hos www.vejlebaadcenter.dk
    2005 17" Starcraft m 3.0L til 128.900 hos www.aqua-aps.dk

    Men når du så kigger på prisætningen på brugte både på f.eks. dba.dk (med samme motor og lignende størrelse som ovenstående) ser du priser der ligner de ovenstående (115-129.000), men på både der måske er 5 år eller endnu ældre.
    Der bør være en afskrivning med alder/brug, men den ser ikke ud til at eksistere for disse størrelse af både/motor.

    Hvis du kigger lidt ud over danmarks grænser på Holland f.eks. www.botentekoop.nl vil du se mange både efter 2002 med ovenstående specifikationer til under 15.000 Euro der med lidt forhandling bør kunne komme under de 100.000 DKK

    Det er sandsynligvis også stor forskel på hvad både udbydes til og hvad de rent faktisk handles til!

    Er der noget jeg overser i relation til prissætningen på brugte både?


  • Bo P
    Bo P Tilmeldt:
    mar 2005

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 52
    #7   7. maj 2005 Bastian K

    Du skal også tage det i betragtning, at mange brugte både er med trailer og div. ekstra udstyr.
    Inden du får set dig omkring løber dette hurtigt op i 30.000 - 45.000

    Ang. nye både er prisforskellen også meget stor, hvad enten du vælger en 17 eller 19 fods cruiser.

    Mærket på båden betyder også en del for prisen, i sidste udgave af bådmagasinet bed jeg mærke i artikel om searay 200 sport denne båd er 20 fod og prisen er 274.990.-

    Alt dette skal også tages i betragtning i ralation til prissætning af brugte både.


  • Bastian K
    Bastian K Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 20
    #8   7. maj 2005 Hej Bo

    Det med trailer er jeg selvfølgelig enig med dig i. En ny indregistreret 1500 kg totalvægt koster let 15.000,- (for en galvaniseret metalramme med 2 hjul)....
    Men mange af de annonceerde "gamle" både har f.eks. kun ophalervogn/ikke bremset trailer (generelt virker det som om en trailer bare skal være så billig så mulig og lovligheden er mindre vigtig).

    Meget af prisforskellen fra 17 til 19-20 fod ligger sikkert i volumen. 17 fod må der (p.g.a. størrelse og pris) alt andet lige blive solgt mange flere af end 19-20 fods. I 19-20 fods størrelsen vælger mange måske en båd der er mere "cruiser" orienteret for at øge anvendelsgraden. Det medfører lavere volumer af denne størrelse båd med højere priser til følge.

    SeaRayen du nævner på 20 fod er med 4,3L MPI og andre lækkerier, og jeg synes det er svært at sammenligne den med en 17 fods med standard 3.0L i en skrabed version.

    Jeg tror også mange priser på brugte både er sat ud fra "sentimentalitetsprincippet" (ejeren har haft gode oplevelser med båden og måske brugt mange penge på at holden den sejlende). Penge sælger måske prøver at få ind over prisen. (jeg kender det selv fra mine tidligere biler:o)




  • #9   7. maj 2005 Jeg vil give "Bo P" ret i at der mange gange er milevidt imellem basismodellen (den med "fra" prisen) og så reklame/udstillings - modellen (den med "op til" prisen). Endeligt vil jeg sige at det egentligt ikke er "udseendet på" CE mærket som tæller men derimod indholdet ref. "Spi D"'s links. (Jeg har selv set flere CE mærker i form af et klistermærke rummende de nødvendige data)

  • #10   9. maj 2005 Netop det med den lave $-kurs / rent betyder at det ikke er helt tosset at købe ny / brugt "USA båd" i disse tider. Tænk f.eks. på at 1 $ kostede kr. 8,5 for 4 år siden, svarende til at en båd der dengang kostede kr. 200.000,- u. moms o.s.v. i dag koster 134.000,-. Her udover var renten dengang også højre.

  • #11   10. maj 2005 Med til historien hører dog også at der ved køb over grænserne pludselig er tale om en helt anden afstand. Sidste år tog jeg en tur til Stockholm for at se på en nyere Sea Ray 240 Sundancer. båden var "nogenlunde" men handlen gik til en anden pga. nogle få tusinde kr. og så var køreturen på 1.000 km, som dog var en MEGET flot tur.

Kommentér på:
Det vilde vesten

Annonce