{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.808 visninger | Oprettet:

PU-skum.. Hvorfor?!? {{forumTopicSubject}}

Hvor er det bare øv.. Næsten overalt på min båd (Mit projekt) er der bare blevet fyldt op og ud med PU-skum.. Det er bare belastende.. De sidste 10 år har alle råbt at man skal holde det ude af sit hus, fordi det suger fugt og ødelægger alle former for konstruktioner.. Og så er der dælme nogen der vælger at genopbygge en båd i skidtet?!?!

Selv de gamle højtaler-huller er skummet op ?!?

..hvor bliver man bare træt..


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  PU-skum.. Hvorfor?!?
  • #2   14. apr 2016 ..det er jeg med på.. det sidder bare overalt på båden.. Jeg ved godt det ikke er verdens ende - det er bare svært at få fjernet fra træ, så lidt øv er jeg da..😁

  • #3   14. apr 2016 Har ellers fået af vide at det ikke suger fugt/vand.. Men det gør det måske..

  • #4   14. apr 2016 Jan pu skum , der findes andet skum der ikke gør

  • #5   14. apr 2016 Suk ja.. Men vær glad for det ikke er dit hus som nogen har valgt at understryge med skum.. En eller anden spasser har proppet pu skum under hele mit tag.. Grrrr

  • #6   15. apr 2016 Det er noget skrammel Jens. Det hus jeg har, var taget også skummet. Vi fik et nedslag på 300.000,- i prisen. Året efter rykkede vi taget af, og halvdelen af alle taglægter var behæftet med råd, grundet skummet. Nye lægter + nyt tag.
    Gamle bliver blev også i tidernes morgen skummet i hulrum. Fuuuuck de rustede væk. Skum er fin når man sætter nye vinduer og døre i. Men til en båd, er da en mega skam at bruge det til.


  • #7   15. apr 2016 da vi hev køkkenet ned var flere højskabe skummet fast og en hjørnehylde havde man og "limet" op med det lort...

    men er der ikke flere både med skum i skroget... ret mig hvis jeg tager fejl... er stadig lidt ny på området (købte vores første båd i August 2015)


  • #9   15. apr 2016 Der er forskel på hvilket pu skum man bruger.. Det håndværkerne bruger i patroner er ikke godt til både.. Det rigtige er 2 komponent og blandes. Det er delvis vandtæt. Forestil dig du hælder det i en spand og lader det ekspandere .. Såvil toppen overfladen blive glas/plastik agtig hvis du ikke røre ved det.. Det er for så vidst vandtæt og cellerne er lukkede. Hvis du så skære eller sliber toppen af blotter du cellerne da du bryder overfladen og så kan fugt og vand komme til. Man skal bruge det med omhu og tænke sig om.. Dertil skal man også huske at det skum man brugte for 20 år siden er blevet forbedret i dag.. Men igen fugeskum er noget lort. Det er det andet ikke hvis man bruger det rigtigt. Argumentet for ikke at bruge det kunne være at det feks er dyrt. Hvis man har sådan en 2 klumper en fuge skum og en 2 komponent så vil den i 2 komponent være noget hårdere og sejere end fugeskummet og vil ikke give sig alverden hvis man træder på det.. Det er nøjagtig som med vandfast finer noget er bedre end andet men intet er 100%

  • #10   16. apr 2016 På en båd er der ofte nogle hulrum, som skal gøre båden synkefri. Disse fyldes med PU skum for netop at holde kondens ude af hulrummet. Men skummet der bruges er, eller skal være en speciel slags som ikke suger fugt. Hvis man laver reparationer på en båd, hvor man skal genfylde et hulrum. Vil jeg kun bruge det der hedder brøndskum. Det er noget dyre og fås ikke som discount skum. Ved køb af dette skum skal man også være opmærksom på fremstillingsdatoen. Fordi hvis det bliver for gammelt ekspandere det ikke så godt. Gå ind i håndværker afdelingen og kig efter det, det er der de har det nyeste smiley . Hvis hulrumene ikke er fyldt med skum, og lad os sige at man sejler på noget, der slår hul på båden. Vil hulrummet fyldes med vand, og få båden til at synke. Så originalt ar der altid PU-skum i bådene fra ny, for sikkerheds grunde.
    Men den kreative hjemmebygger, kan jo i dit tilfælde, have brugt for meget.:-)


  • #11   16. apr 2016 skum kan kun bruges til at sætte sokler fast i køkkener, og tætne/isolere indvendigt hvor der sættes døre og vinduer i.
    selv det "rigtige" skum som fabrikkerne smed i bådene suger fugt med tiden og så har man en båd der vejer 200kg for meget


  • #12   16. apr 2016 Brug du den RIGTIGE type skum, så suger det ikke vand. Jeg har i mit projekt af renovering af en meget medtaget speedbåd, kun fundet meget lidt fugt i nogle af hulrummene. Og fugten var ikke trængt ind i skummet. Og kun kommet ind i hulrummet, fordi det der indkapslende hulrummet var beskadiget.
    Og hvis du laver et hulrum uden skum, bliver det med tiden fyldt med vand. Og igen, bliver der slået hul på skroget, så synker skibet hurtigt. Det gør det ikke så hurtigt hvis der er skum i. Og hvis at dem der har designet båden har beregnet rigtigt, så skulle den blive flydende selvom den er fyldt med vand. Og at man ikke har hængt en monster tung motor på. Men jeg mener at det er sådan at det hænger sammen.
    smiley


  • #13   17. apr 2016 Jeg brækkede bunden ud på min da den var fyldt med gennemblødt skum. Støbte bund istedet hvor der er lavet øsebrønd bagerst i båden og så to bundpropper ind til det todelte luftrum. Propperne er så ikke i når den er på land på kan kondens nå at tørre

  • #15   18. apr 2016 Jens i teorien ja men i praksis fungere det ikke fordi du kan ikke lave noget så hermetrisk lukket med de materialer der. Derfor man også altid skal lukke alt af i de hulrum med gelcoat for der vil komme kondens.

  • #17   18. apr 2016 Nej og derfor er der også en grund til de skal laves og man så fremadrettet gør det for at undgå problemer igen.

  • #18   18. apr 2016 rådner trægulvet hurtigst, hvis det tørrer og får ilt som med det jeg har lavet, eller hvis det er helt lukket?

  • #20   18. apr 2016 Der er også ofte et lille overtryk når jeg fjerner bundpropperne ind til rummet. Nu står min på en trailer når den ikke bruges og så er det jeg tager dem ud

Kommentér på:
PU-skum.. Hvorfor?!?

Annonce