Kaburatormotor og opstart {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen.. Jeg har netop investeret i ny båd, med en 3.0 Mercruiser TKS motor. Er det normalt, at den går ujævnt i tomgang, indtil olien/motoren er varm? Jeg sejlede en tur i dag, stoppede et kvarters tid for at smide stangen i vandet, og efterfølgende kunne jeg ikke rigtig få gang i den igen - det lykkedes dog til sidst med lidt hjælp. Hvad kan det skyldes? Båden er spritny, og "sejlet til"...
Kan man generelt forvente, at en kaburatormotor arter sig på den måde, eller er der nogle forholdsregler jeg bør tage mig?
Er åben for forslag/råd til hvordan den "sejles" bedst muligt - mener jo ikke der burde være nogle somhelst problemer med en spritny båd - den er netop købt for bare at kunne smække nøglen i og så sejle afsted...
dec 2011
Følger: 16 Følgere: 369 Både: 1 Emner: 13 Svar: 207
Nej ! Det er ikke normalt.
Det der er med en karburator motor er at nogle kan med fordel "pumpes" inden start.
Det gøres ved at give fuld gas 3-5 gange så sprøjter den brændstof ind i kamrene.
Det lyder til at din nye motor er tør i carburatoren og hænger måske lidt i de bevægelige dele. Men det skal den bestemt ikke.
Er den købt hos forhandler?
Alternativt kan jeg evt guide dig igennem en rimelig nem procedure.
Vh Nicolaj
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 3 Svar: 3
Hmm, ja den er faktisk købt hos forhandler, og jeg føler mig yderst godt behandlet so far, men det ændrer selvfølgelig ikke på at båden skal spille 100% - det er jo præcis dérfor jeg er villig til at tage den store afskrivning man jo gør når man handler nyt... Jeg er altid villig til at tage imod hjælp, men er det noget der skal skrues/pilles i ift. motoren, vil jeg mene det er forhandleres pligt..
dec 2011
Følger: 16 Følgere: 369 Både: 1 Emner: 13 Svar: 207
nov 2004
Følger: 15 Følgere: 16 Emner: 11 Svar: 240
Kaburatormotor og opstart