{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.602 visninger | Oprettet:

Searay daycruiser 280/315 {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg er ny i denne verden, men vores familie er blevet enige om køb af båd.

Jeg er faldet for en wellcraft 3200 fra 97, med to mercruise 7,4 ialt 310 hk.

Båden har den rette størrelse, da vi tænker ferie og weekend ture.

Nogen som har erfaring med denne båd/motor?

Fortsat go' weekend

Mvh Søren og Fam.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Searay daycruiser 280/315
  • #1   25. jun 2016 Jeg ville ikke købe så gamle indenbords motorer, fordi det bliver meget dyrt hvis man ikke selv kan skrue i dem. Men det er bare en holdning da jeg ingen erfaring har med mercruiser motorer.

  • #2   25. jun 2016 Tak for din holdning,

    De er begge lige blevet renoveret, så kan det vel ikke være helt skidt, man skal vel også have en prøve sejlads....

    Vh



  • #4   25. jun 2016 Der skal gerne vises nogle kviteringer på rep ellers kan alle sige det...det bliver en dyr dame at sejle på ferie i men nu ved jeg ikke hvor langt i regner med at ville sejle...min gamle bayliner ariva med EN 7.4 liters den kunne godt sluge 60/90liter i timen ved fuld gas...men 310 HK på 2 stk 7.4 literen passer det..7.4 literen 330 HK stk ..og ja man skal tænke på at alt er dobbelt så dyrt

  • #5   26. jun 2016 Benzinselskaberne bliver glade for dig....alt er som udgangspunkt dobb. så dyrt med to drivlinjer...:)

    Renoveret ? Hvad omfatter det og kan det dokumenteres ?


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #6   26. jun 2016 Henrip p: De hk er pr styk.

    Søren: Nu ved jeg ikke lige hvad du laver i dagligdagen og hvad din indtægt er, men den båd er helt ekstrem dyr i drift. Du skal være indstillet på at en dagstur mindst koster et par tusind kr til brændstof. Det er helt sindsygt hvad de motorer kan omsætte. De er store og gamle og det er desværre en ret dårlig kombination i forhold driftsøkonomi. Desuden skal du være klar til at betale meget store omkostninger på årsbasis til vedligehold.
    Jeg synes helt ærligt det lyder lidt skræmmende og hvis du aldrig har haft båd før tror jeg ikke du har fantasi til at forestille dig de reelle omkostninger ved at holde/bruge sådan en båd.


  • #7   27. jun 2016 Prøv det samlede regnestykke:

    - Benzinforbrug pr. år ved 50 timers sejlads
    - Op- og nedtagning af båd
    - Vinteropbevaring
    - Bådplads
    - Forsikring
    - Service ( hvis du kan selv )
    - Service ( hvis du ikke kan selv )
    - Forårsklargøring
    - Vinterklargøring
    - Bundmaling + udstyr

    Hertil:
    Bådstativ
    Pressening
    Fendere
    Tovværk
    Anker
    Kopper, kander osv.

    Jo, den bunke gamle støbejernsmotorer er umulige at føde med en gennemsnits dansk indtægt.

    Renovering fra sælger er et vidt begreb - er der ikke faktura på reservedele eller reservedele + arbejdsløn, er motorerne som udgangspunkt IKKE renoveret og dermed i original stand med de fejl, skavanker det på kort sigt kan medføre.

    Igen; Hvorfor er motorerne renoveret ?

    Nej, den type båd er for amerikanske forhold med lav benzinpris og ikke til danske forhold med benzinpriser omkring 12 kr. pr. liter.....

    Det er nok denne båd der tales om:
    http://www.dba.dk/wellcraft-3200-matinique/id-1025119293/


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #8   27. jun 2016 Skidegodt indlæg Rolf

    I øvrigt synes jeg det er skuffende man kan se trådstarter følger med. Han var senest online for 45 minutter siden, men manden tager sig ikke tid til at skrive i sin egne tråd.
    Det er sådan noget der gør det sjovt at hjælpe eller...?


  • #9   27. jun 2016 Tak for jeres fine indlæg, har besluttet mig for ikke at investere, tror det bliver for dyrt.....

    Er istedet faldet over en sea ray 280/315 daycruiser fra 2006, med kun en motor, en mercruiser 496 mag.
    Båden er fyldt med udstyr.

    Nogen som har erfaring med denne båd?

    Go' mandag

    Mvh Søren


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #10   27. jun 2016 Alene det at der kun er en motor halverer jo nærmest dine omkostninger til service.
    Når man slår brændstof økonomi op på motoren bruger den ca 110 liter i timen ved fuld gas og ca det halve ved cruise.
    Så det er ca 500kr i timen ved almindelig cruise/transport på vandet.
    Jeg skriver ikke dette for at skræmme dig, men blot for at informere om forbruget så du kan danne dig et indtryk af omkostningerne.

    Jeg har altid været vild med sea ray af en eller anden grund. Det virker som en kvalitetsbåd i mine øjne, men intet er jo bedre end den behandling det har fået undervejs.

    Hvis du smed et link er det også lidt nemmere lidt at vurdere annoncen og se om der er noget der springer i øjnene som du måske skal være opmærksom på?

    Edit: Jeg fandt den selv. Er det ikke denne? http://www.dba.dk/searay-280-315-daycruiser/id-1024918938/

    Motoren er ferskvandskølet. Det er også et plus i mine øjne. Hvis jeg skulle handle båd i det prislejde ville jeg helt afgjort betale en uvildig ekspert for at gå den igennem. Hans løn er hurtigt tjent hjem igen, hvis der er noget galt


  • #11   27. jun 2016 Til info


    Searay 280/315, Daycruiser, årg. 2006, 31 fod, 5 sovepladser, Mercruiser, benzin, motorårgang: 2006, ferskvandskølet, indenbordsmotor, skrog: glasfiber, bredde 2,87, dybde 0,95, Kg 3900, hjemhavn:
    Searay 280/315, Daycruiser, årg. 2006, 31 fod, 5 sovepladser, Mercruiser, benzin, motorårgang: 2006, ferskvandskølet, indenbordsmotor, skrog: glasfiber, bredde 2,87, dybde 0,95, Kg 3900, hjemhavn: Horsens, Searay Sundancer 280/315 2006, Daycruiser, årg. 2006, 31 fod, 5 sovepladser, 496 MAG , Mercruiser, benzin, motorårgang: 2006, ferskvandskølet, indenbordsmotor, bredde 2,87, dybde 0,95, Kg 3856 STÆRKT Nedsat 75.000,- Lækker og flot turbåd med 5 sovepladser i kahytten og mulighed for opredning i cockpittet. BEMÆRK at denne 315 Sundancer er IKKE som normalt udstyret med 2x benzin motorer, men derimod 1 stærk benzin Mercruiser 496 MAG Horitzon som gør den meget mere økonomisk i både drift og ikke mindst vedligehold..!!! Ferskvandskølet, Bravo III Duoprop Rustfri Propeller, VHF, Garmin GPS 520 S farveplotter, Bov-propel, DVD-TV, CD-Radio. Aircondition/varme. Toilet/vådrum: Vacumtoilet m holdingtank, håndvask + bruser, vandtank, elektrisk køleskab, mikrobølgeovn. Nautiske instrumenter ekkolod, sumlog, kompas. Camping og havne presenninger. Binini-top, landstrøm 230v, batterioplader, hovedafbryder til batteri. Vinduesvisker, el-ankerspil med kæde, lænsepumpe. Indbygget badeplatform, badestige, elektrisk/hydrauliske trimflaps, varmtvandsanlæg.
    439.000 kr.

    http://www.dba.dk/searay-280-315-daycruiser/id-1024918938/


    Mvh
    Søren Frost
    Construction Manager
    Dansk Stillads Service


  • #12   28. jun 2016 Sea Ray er en populær brugt båd, og motoren er godkendt.

    Der er ikke nogle generelle problemer med GM / Mercruiser motorer. de er konstrueret med en helvedes stor cylindervolumen og en fornuftig størrelse pipeline til benzinen..:)

    496" er en 8.1 liters V8 på enten 375 eller 425 HK.

    Drevet er BRAVO 1 eller 3 på den omtalte båd. BRAVO 3 er med duoprop og BRAVO 1 med singel propel.

    To kendte fejl med BRAVO drev er søvandspumpen og det lille stykke plastfittings i slangen til vandindtaget. Søvandspumpen kan leveres komplet eller i løsdele, hvis der er fejl på den. Plastfittings i slangen til kølevand kan "kollapse" og blokere for vand til motoren. Bør skiftes sammen med bælge osv. ved overtagelse sammen med impellerskift.

    Kig evt. på brugt båd her:
    www.boatshop24.com
    www.blocket.se

    Prisen på den danske Sea Ray virker forkert......

    nytdrev.dk er fagmanden på området, og deltager gerne i besigtigelse af båd, installationer osv. inden køb.


  • #13   28. jun 2016 Hej Rolf,

    Tak for detaljeret svar, hvor meget tror du det koster at få skiftet det omtalte?

    Hvad mener du med prisen, er den for billig?

    Mvh Søren


  • #14   29. jun 2016 Skift af søvandspumpen, bælge, transomleje osv. incl. motorservice løber op i ca. 20.000,- kr.

    Båden virker for dyr....


  • #15   29. jun 2016 Tak - hvad ville den rigtige pris være?

    Vh


  • #16   29. jun 2016 Båden er 10 år gammel. Dermed også sagt, at det - som oftest - er i tidsalderen 10 - 15 år gamle både, hvor de halvdyre reparationer kan forekomme grundet tæringer.
    Motoren er med ferskvandskøling, men sandsynligvis kun som halvt system ( ferskvandskøling i motoren og ikke i manifolderne. Levetiden på manifolder er som grundregel 10 år. Nye manifolder koster ca. 5000,- kr. pr. stk. + afgangsknæ, pakninger, bolte og drænsystemer, Nok i omegnen af 20-25000 kr. incl. montering af fagmand.

    Ja, umiddelbart og efter det vi har talt om der bør skiftes, så skal prisen absolut ligge omkring 350.000,- kr. for at båden er interessant.

    I øvrigt kan sådan en båd, med det bådmarked vi har i dag, aldrig blive solgt for omkring 500.000,- kr. som sælgeren er startet ud med.....

    Som sagt, tager jeg gerne med ud og prøvesejler og inspicere båden INDEN du beslutter dig for at købe den eller ej...mod betaling. Send PM ved interesse.


  • #17   29. jun 2016 Super - tak for dit svar.

    Jeg har skrevet til ham, at han skal komme med sin skarpeste pris.

    Båden ligger i Horsens, så jeg kan ikke lige tage ud at kigge.

    Men det skal jeg selvfølgelig inden køb.

    Jeg vender tilbage senere idag....

    Du kender måske nogle som har en ligende båd til salg på sjælland?

    Mvh Søren


  • #18   29. jun 2016 Er også blevet tilbudt en sunseeker 45 apache, ved ikke så meget om selve båden, den ligge bare på land i havnen - og havnefogeden spurgte om jeg var interesseret.

    - det kommer selvfølgelig an på pris og stand, har kun set den udvendigt - og der mangler den virkelig en overhaling.......

    Vh Søren


  • #19   29. jun 2016 Der ligger en Sea Ray hos Tempo Bådsalg i Ishøj.

    Ellers er der denne her i Italien...:)
    http://www.boatshop24.com/tr/sea-ray-315/motorlu-tekne/1007238#g4KhpaycYxuVrAIu.97


  • #20   29. jun 2016 Sunseeker 45 apache

    profilbillede
  • #21   29. jun 2016 Sunseeker 45 Apache lyder som den berømte "cirkulationsbåd".....solgt mange gange fordi den har motorproblemer.....



  • #22   29. jun 2016 Ok - tror også det bliver en for stor mundfuld........

    Vh


  • #23   29. jun 2016 ja, jeg tror faktisk det er den....hvor ligger den henne ny og hvad vil de have for den....?

  • #24   29. jun 2016 Den ligger i kastrup havn - og prisen ved jeg først på fredag.

  • #25   29. jun 2016 Det er denne her hos Tempo:
    http://www.tempobaadsalg.dk/boat.php?id=148648&language=da

    2 x 4.3 V6 Mercruiser EFI motorer uden ferskvandskøling....


  • #26   29. jun 2016 Ville den ikke være dyrere at sejle i, og tror heller ikke den har helt det samme udstyr, og båden er ældre

    Vh


  • #27   29. jun 2016 Motorerne vil nok forbruge ca. 50 liter pr. time til sammen v/ marchfart.
    Lidt mindre end 496´eren.

    Jo, ældre, men det var den eneste jeg kunne finde i DK..::)


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 1
    #28   31. mar 2019 Hej Søren

    Nu er det jo en gammel tråd men kunne være interessant at høre hvad du endte med at gøre og om du har været tilfreds med dit valg.

    Vh Jørgen


  • #29   31. mar 2019 Hej Jørgen,

    Den blev solgt, uden mit bud.

    Jeg valgte at købe en bavaria 30 sport, som nu er til salg, da jeg søger noget større.

    Mvh Søren


Kommentér på:
Searay daycruiser 280/315

Annonce