{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  er powertrim nødvendigt
  • #2   27. jun 2016 20-75hk... ockelbo t16u ... på min profil...

    Hvad er smarttabs?


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #3   27. jun 2016 #2 Det er nogle "fattigmands" trimflaps, der hjælper med at stabilisere båden og få røven ud af vandet. Når du planer er de lavet så de trækker sig op.

    Powertrim er vel ikke nødvendigt, men jeg synes bestemt det er en rar ting. Særligt på lavt vand osv


  • #5   27. jun 2016 Motoren bliver en 30-35hk...
    Vi kan godt nøjes...
    smiley


  • #6   27. jun 2016 Povertrim er en god ting at have i mange situation...for at få båden løftet ud af vandet under sejlads mm....jeg ville nok også anbefale en noget støre en 30/35 HK eller får du problemer med at få den ud af vandet vis i er mere en to i båden og uden trim ...50/60 HK ville være bedere...men det er jo dit valg.

  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #7   27. jun 2016 Det er jo ikke et spørgsmål om at nøjes. Det skal jo også være brugbart og ikke en belastning at bruge.
    Hvis du køber en lidt større motor kan du sejle med mindre gas. Dvs mindre larm ved samme fart og større overskud ved flere i båden osv. Det er surt at købe en 30hk og så ikke kunne trække en ring hvis man ville det


  • #8   27. jun 2016 Jeg vil også anbefale minimum 60hk og gerne 75hk og helt sikkert med powertrim - men folk er jo forskellige, og det er dit valg smiley

  • #9   27. jun 2016 du får bedre betingelser på alle punkter ved at have det, men om det er desideret nødvendigt, er en smagssag

  • #10   27. jun 2016 man køber næsten altid en for lille motor. .
    Enig med mange af de andre 60 -75 hk og powertrim giver klart flere muligheder og bedre komfort


  • #11   28. jun 2016 Den er alt til rat at ha. Og hvordan båden skal ligge i vanden og hvordan den sejler også i hen hold til om hvor mange der er om bord og når du du har noget bag efter vand ski osv og jo beder din motorer er trimmet jo beder og hurtigere sejler den også i henhold til vejer hvis du også sejler i dårlig vejer

  • #12   28. jun 2016 Og så er det også vigtig lodret op og ned hvordan den er plasers hvid du skal have det Best ud at det

  • #13   28. jun 2016 hvis vi så lige hopper tilbage til mit spørgsmål og ikke alt muligt andet, må vi kunne konstatere at powertrim ikke er "nødvendigt" men mere komfort...
    jeg spørger fordi jeg har kig på to motorer og den ene er med powertrim mens den anden er uden... den er så med manuel hydraulisk trim i stedet...
    vi skal se begge motorer i dag, så mon ikke vi får noget med hjem...
    jeg må i gang med at kigge på trimflaps mm (både for de rige og de fattige smiley )


  • #14   28. jun 2016 Du har valgt størrelsen på motoren kan jeg fornemme og det er jo også dit valg..men om powertrim er til at undvære ja/nej men i fortryder ikke at have det
    Det er alså træls at skulle ud og hive i motoren under sejlads for at få båden ud af vandet/trimmet og det vil nok ske når motoren ikke er stor nok og det kan trimflaps ikke hjelpe med..men igen igen..det er en smagsag om man syntes det er nødvendig eller ej..tror nok 9 ud af 10 ville vælge det.men pøj pøj med købet. Mvh Henrik

    Vilket motor er det i skal ud og se på. ?.


  • #15   28. jun 2016 en johnson fra '99 og en mariner fra '97 hhv 35 og 30 hk...



  • #16   28. jun 2016 Havde gennem 10år en 14fods jolle med styrepult og en 30hk Yamaha uden power trim og det virkede altså fint

  • #17   28. jun 2016 Men bevares , det er da rart at have , men når det går i stykker , SÅ koster det

  • #19   28. jun 2016 manuelt hydraulisk trim? med en håndpumpe? det har jeg aldrig set...

  • #20   28. jun 2016 Selvfølgelig er powetrim ikke "nødvendig" - det er motoren jo heller ikke, du kan jo bare ro.
    Jeg forstår ikke folk der spørger om råd, og så vælger at se bort fra det input de får. Hvis du allerede har besluttet dig - så lad dog være med at spørge andre smiley


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #22   29. jun 2016 Jens s : sikkert nok, men det er stadig en underlig prioritering. Man får skabt en uharmonisk båd med dårlige sejlegenskaber. Der er jo dårlig garanti for den kan plane med folk i båden.

    Derudover så havde det vel været til at overse hvis de 2 voksne i husstanden tog speedbådskørekort. Sådan som trådstarter spørger må man jo formode hun er ny på vandet og i sådanne situationer havde det da været at foretrække hvis hun var udstyret med lidt grundviden om bøjer, vigeregler og generel opførsel på vandet. Det er mange der undervurderer hvad der vil sige at færdes på havet. Speedbådskørekort burde være et lovkrav for at føre mere end en vandcykel. Det er jo nemt at tage og det koster heller ikke meget. Både konen og jeg har det.


  • #23   29. jun 2016 De fleste starter ofte med en for lille motor incl mig selv, havde en 30 hk på min Crescent som sad på ved køb næste sæson købte jeg en 60 hk og nu har både fruen og jeg speedbåds kort ...
    Det er svært hvad der er rigtig for den enkelte båd ejer , men ofte er det sådan først 20 hk og senere 50 hk osv .... Pengene siver ud af kassen, det kan være dyrt at være bådejer og samtidig rigtigt hyggeligt og vanedannende :)... mere vil ha mere og behovet ændres også som mulighederne åbnes og hvis interessen fanger. ...


  • #24   29. jun 2016 #22...

    Det handler både om certifikat og "førstegangs-ejer" dog med det lille forbehold at vi går fra sejlbåd til motorbåd grundet en svær knæskade jeg har pådraget mig... derfor er vi førstegang motorbådsejere men ikke førstegangs bådejere...
    Vi er såmænd rigeligt bekendte med regler mv på havet, men da vores datter endnu ikke er 16 (bliver hun først til december) og derved ikke kan tage certifikatet har vi valgt at satse på en sammensætning hvor alle kan være med...

    Det er vel ikke et spørgsmål om at jeg ikke vil tage imod input, for ingen er vel så dumme at de altid vil holde på deres ret... Mit spørgsmål går bare ikke på om jeg skal opgradere motor eller om jeres opsætning passer til vores forbrug... den handlede i bund og grund om hvorvidt vi ville få et behov for powertrim med den opsætning vi nu engang har valgt...
    Jeg er bare af den opfattelse at hvis man ikke har sejlbåd eller motorsejler heinde så skal man have mindst 70hk på hækken ellers er der intet sjov.,,,
    Ofte når jeg stiller spørgsmål herinde, og ja det gør jeg tit og ofte, så ender det med at nogle skal kloge sig i emner der slet og ret intet har med spørgsmålet at gøre..

    vi har læst op og ned og snakket med ockelboejere (der med præcis magen til bund som vores er lavet i en styrepultudgave også) der sejler med 25 hk hvor den planer med 4 grandvoksne mænd i...
    Vi har vitterligt gjort alt der er os praktisk muligt for at undersøge den TEORETISKE side af det at have en motorbåd...

    vi kommer fra en 17 fods sejlbåd med 6hk på hækken og maxfart på 5-6knob...

    for os handler det slet slet ikke om at vi skal have onkel med på vandski eller fire mand på en banan i kølvandet... det handler om at få lov at blive ved at dyrke vores passion for at være på vandet til overkommelige penge indtil jeg lander et sted i det offentlige system så vi ved hvor vi står både helbredsmæssigt og økonomisk...
    Der er vel også andre der har det som vi... eller...? har I alle røven fuld af penge og synes det er ok at smide 1000-1500kr efter en dag på vandet bare fordi det er "size that matters"???
    Er der slet ikke plads til os der bare gerne vil nyde havets klukken under os, og nyde muligheden for at kunne hoppe over borde på en varm sommerdag, for os der ikke har helbred og tid til en båd med havneplads eller til en 70+hk motor?

    Ja I må da undskylde hvis jeg træder nogen over tæerne, men jeg synes nu godt I kunne åbne lidt op og gøre plads til endnu flere, så vi er endnu flere der kan komme med svar på de spørgsmål der bliver stillet... ikke så meget for at kloge i det, men for at hjælpe andre med de erfaringer man gør sig smiley

    Hav en fantastisk dag, nu vil jeg ud at sidde i min båd ude i garagen, så vi inden længe kan komme ud og få vand under fødderne igen...!


  • #26   29. jun 2016 Fint nok i har valgt 30/35 HK..den kan skiftes med en støre...men syntes stadig ikke man skal vælge en uden trim..det bliver simpel hen for træls og det koster ikke mere når det er en ældre motor man kikker på..

  • #27   29. jun 2016 Den vi har købt er uden trim... Vi fandt kun en eneste brugt motor i prisklassen under 15000 på under 40 hk der havde powertrim... Det er vist ikke så udbredt på motorer med mindre hk end de 40hk...
    Der var en del når vi nåede op på 50 hk eller mere...
    Det er der vel også en grund til?

    Hvorom alting er så valgte vi ud fra jeres udmeldinger og udbuddet at købe en motor uden powertrim... smiley

    Tusind tak for de mange brugbare input... Altid rart at få hjælp når der er behov for det... smiley


  • #28   29. jun 2016 Det er en udbredt misforståelse at det bliver dyrere at sejle hvis man har en større motor - det forholder sig ofte modsat, selvfølgelig forudsat at man sejler med samme fart. Hvis man sejler fuld gas med en større motor vil den selvfølgelig bruge mere brændstof.
    Jeg har selv en 115HK på min 17 fods båd, og kan sagtens "tøffe" rundet det meste af en dag for 1-200,- MEN jeg kan også fyre samme beløb af på en time. Og det har intet med "size that matters" - det har noget at gøre med hvad der passer til båden og ens behov.

    Men jeg vil så sige at hvis du bare vil "tøffe" rundt (og det er der absolut ikke noget galt i) så kan du da fint klare dig med 10-15HK motor.
    Når du vælger en 35HK så vurderer jeg at du "sætter dig mellem 2 stole" eller man kan sige at det hverken er fugl eller fisk smiley
    Så jeg ville vælge enten en lille "tøffe"-motor, eller en der kan "klare jobbet" smiley


  • #29   30. jun 2016 Det giver fint mening... Jeg har bare lidt svært ved at forstå hvorfor man fra fabrikantens side anbefaler 20-70 hk hvis det forholder sig sådan at 30 så er underdimensioneret... Nogle der har bud på dette?
    Den blev lanceret som en erstatning for familieturbåden (til overnatning) som en familiedaycruiser.... Hverken som speedbåd eller fiskejolle...
    Den er bygget til at plane ved lav hastighed, hvorfor en mindre motor sagtens (skulle) kunne klare opgaven uden at være presset til max...
    Derfor valgte vi at satse på den største motor vi kunne sejle (alle fire) uden certifikat, og som er lidt over det mindste fabrikanten anbefaler... (Dog gik vi 5hk længere ned grundet udbuddet på markedet, holdt op mod vores budget:) )
    Som skrevet er vi førstegangs motorbådsejere... Det vi forventer er at vi kan komme fra a til B med en anstændig fart uden at det koster en jetjager. Alt over 5 knob er jo racerfart for os... smiley


  • #31   30. jun 2016 Ikke nødvendigvis enig med alt ovenstående. Fx er min 17fods godkendt til over 200hk men sejler fint og trækker vandski osv med 100hk.

  • #32   30. jun 2016 Jeg vil ihvettfald love jer alle at jeg vender tilbage når vi har været afsted et par gange
    .. har lige et par dage på sofaen grundet en operation i min tå her til morgen men så skal jeg også igang med at slibe spartle slibe vaske og male...


  • #33   30. jun 2016 Jeg sejler med en 40hk 2t, på en 17fod with dromedille.
    Og der er trim på.

    Det har noget at sige, når den kommer ud af vandet og få den til at lægge rigtig.
    Og så få taget nogle omdrejninger af den, imens den har en fin cruise fart.
    Det kan man ikke på samme måde, med en uden trim monteret.


  • #34   30. jun 2016 tak for input... Det lyder til at vi får vores sag for med at lære alt det tekniske og praktiske der følger med det at have en motorbåd...

    Vi har så konstateret at motoren sad forkert på sejlbåden... smiley


  • #35   24. jul 2016 den kan godt trække en ring, men det kræver en mand på ring og en i båd... så ligger vi andre bare og plasker rundt i fjorden imens...

    Den planer ved 13-14knob og sejler omkring de 17knob med fire mand i båden, og de 30hk bagpå...

    vi er så tilpas med opsætningen da ungerne nyder fuldt ud at de også kan få lov at sejle den... vi ville helt klart have mistet en masse af den fælles glæde hvis kun vi voksne måtte sejle den... men samtidig kan flere heste altid gøre tingene sjovere... alt i alt er der for og imod det hele, men for os er der altså absolut mest for...!

    tak for alle input og gode råd, nu vil vi bruge tiden på vandet alt det det det er muligt smiley

    God sommer derude


    profilbillede
  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #36   24. jul 2016 Hejsa
    Jeg er rigtig glad for at høre i er tilfredse med valget smiley
    Jeg synes måske du tolker lidt stramt på det med reglerne omkring børnene

    Jeg kaster lige et spørgsmål ud i forummet angående speedbådskørekort og om jeg tager for let på tingene.
    Både min kone og jeg har speedbådscertifikat, men jeg har ingen problemer med med at mine børn periodevis styrer og sejler båden trods det de ikke er gamle nok til at erhverve det selv. Der bliver sejlet stille og roligt og vi har opsyn med det hele undervejs, vi er jo i båden alligevel
    Er det mig der er letsindig eller hvordan tolker i reglerne?


  • #37   24. jul 2016 Ungerne må nu godt sejle din båd også med 100 HK på når bare du har beviset og står klar til at overtage styringen 👍 Men godt i er tilfreds med valget.

    Det er helt korrekt tolket Kasper....når bare i er i båden.


  • #38   24. jul 2016 Det skal forstås sådan at ham der har kommandoen skal have kort og må så heller ikke have drukket... Ansvaret er hans... Man kan sagtens have kommando selvom man ikke står med roret. Du kan selvfølgelig ikke have kommando hvis du står på et par vandski bagved båden, men så længe du er vågen ombord og følger lidt med i hvad der sker

  • #39   25. jul 2016 politiet er ikke enige med jer der, og jeg vælger at stole på at politiet i sidste ende har ret... det er trods alt dem der udskriver bøden, hvis et af mine børn er bag rattet på en (for dem) ulovlig opsætning...
    at de så ville få lov at sejle lidt alligevel, hvis opsætningen havde været en anden, er så en anden ting... det er noget med hvordan man vælger at gøre tingene, og vores børn bliver absolut ikke pakket ind i vat... smiley


  • #40   25. jul 2016 Hvis politiet ikke er enige, så er det dem der tager fejl - det er nemlig ikke lige som for eks. bil hvor føreren er den der sidder bag rattet.
    På en båd er føreren der der har ansvaret for sejladsen (og selvfølgelig er til stede).


  • #41   25. jul 2016 men det er dem (politiet) der har sidste ord... så må jeg jo rette mig efter dem, og hvad søfartsstyrelsen har svaret... smiley

    Men det er jo ikke nødvendigt at tænke i de baner med vores valgte opsætning smiley


  • #42   25. jul 2016 Nu blev jeg alligevel lidt nysgerrig for om jeg tager fejl/er fejlinormeret, så nu har jeg skrevet kort og præcis mail til søfartsstyrelsen, hvor jeg udbeder mig svar på om
    det blot er en ombord der skal have kortet eller det er ham der sidder bag rattet der skal have...

    vender tilbage når jeg har fået svar smiley
    vil jo ikke holde på min ret hvis jeg tager fejl smiley smiley


  • #43   25. jul 2016 Du har måske formuleret dig lidt upræcist hvis du har skrevet "blot en ombord", for det hjælper ikke noget hvis den ombord der har kortet eks. er beruset, sover eller på anden måde ikke er i stand til at føre båden.
    Og du tager fejl i at det er politiet der har det sidste ord, det er domstolene.

    Men lad os høre hvad de svarer smiley


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #44   25. jul 2016 Jeg er helt ærlig også i tvivl jævnfør mit eget indlæg.

    Jeg ved ikke lige hvordan reglerne skal tolkes. Jeg mener ikke vi fik noget undervisning omkring det dengang vi tog certifikatet, men jeg må indrømme jeg ikke har tænkt mig at ændre opfattelse i forhold til mine børn


  • #45   25. jul 2016 Den forklaring ligger på nettet ang om en der ikke har beviset må sejle og ja det må han/hun jeg har også sejlet som matros på en af DFDS færger som matros/skibsassistent der sad jeg også ved roret men ikke uden en styrmanden eller kaptajn på broen...og det med at politiet siger det...der er ikke mange betjente der aner noget om de regler men mange betaler bare bøden fordi de mener at når politiet siger det ja så passer det men det gør det ikke her...hør på vad Søfartsstyrelsen siger det passer.

  • #46   25. jul 2016 Her er der en der har skrevet til Søfartsstyrelsen om det samme som du er i tvil om...og her er svaret.

    profilbillede
  • #47   25. jul 2016 Nemlig Henrik smiley

  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #48   25. jul 2016 Så kan jeg fortsætte uden problemer smiley



  • #49   25. jul 2016 Lidt klip fra lovteksterne - først om hvem der skal have speedbådskørekort (det skal "føreren")

    Bekendtgørelse om uddannelseskrav m.v. til førere af visse motordrevne fritidsfartøjer med en skroglængde under 15 meter (Speedbådsfører-bekendtgørelsen)
    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=27038

    § 2. Førere af fartøjer som nævnt i § 1 skal
    1) være fyldt 16 år, og
    2) have bestået en af Søfartsstyrelsen fastsat prøve i sejlads med sådanne fartøjer og have erhvervet bevis herfor.

    Og så lidt om "føreren" ansvar:

    Bekendtgørelse af søloven
    https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=161129#Kap6

    § 132. Skibsføreren skal sørge for, at skibet navigeres og behandles på en måde, som er foreneligt med godt sømandskab.


    Der står intet sted at "føreren" skal have hænderne på roret (eller rattet) smiley


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #50   25. jul 2016 Vandhunden:

    Jeg skrev den 27/6 til dig:
    "Hvis du køber en lidt større motor kan du sejle med mindre gas. Dvs mindre larm ved samme fart og større overskud ved flere i båden osv. Det er surt at købe en 30hk og så ikke kunne trække en ring hvis man ville det "

    Nu spørger jeg dig af nysgerrighed. Synes du stadig dit valg af en 30hk nok når du skal tømme båden i fjorden for at trække en tube?

    Steffen m: Helt enig og så kan det jo ikke være anderledes. Jeg spørger også bare hvordan hun oplever det. Jeg ville personligt være træt at af skulle tømme båden for mennesker. Som sagt no-pun-intended


  • #51   25. jul 2016 det er jo en god ide hvis de vil lade børnene sejle alene

  • #52   26. jul 2016 Vi er absolut tilfredse med vores valg... Vi har sejlet hver dag siden onsdag med et lille afbræk igår grundet skybrud... Vi har været i Aalborg, vi har været i hals og næsten en tur i Nibe... Vi har badet leget fisket og hygget præcis som vi har håbet... En dag med ringen bagved (eller en time blev det til) så ville ungerne bare gerne sidde deri mens vi sejlede afsted med tre knob... Og det var en sjov oplevelse at se det fra "neden"... smiley
    Det er sjovt når det går stærkt men det er ikke det det handler om... 30hk Giver fine muligheder for mange ting... Det er først når de kære unger ytrer ønske om vandski at vi kommer til kort... smiley

    Så som svar på dit spørgsmål, så ja vi synes stadig at det er nok...


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #53   26. jul 2016 Vandhunden: Godt at høre at det passer til jeres ønsker og behov smiley
    Det er jo det eneste det reelt handler om.
    Jeg kiggede lige i dit galleri og det er et flot resultat du har opnået med båden. Det kan du godt være tilfreds og stolt af


  • #55   26. jul 2016 Da vi ikke har en masse forstand på at trimme så er vores vurdering at det er ok... Vi har flyttet lidt op og ned på motor og konstateret at vi synes den sidder bedst hvor den er nu... Den planer ved laveste hastighed og holder sig oppe ved færre omdrejninger... smiley
    Vi har dog taget hydrofoil (fulgte med motoren) af igen, og det har givet lidt mere topfart... Men der var rigeligt liv i vandet i dag så det blev kun til en meget kort tur... Og ingen fiskesnøre i vandet...


Kommentér på:
er powertrim nødvendigt

Annonce