{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.842 visninger | Oprettet:

Håndholdt VHF, duer de til noget? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Overvejer at anskaffe en håndholdt vhf radio til ren og skær sikkerhed i båden, men er de små håndholdte gode nok? Eller er det falsk tryghed?

Er der overhovedet nogle lystsejlere der bruger vhf mere?

Ved godt det er lovpligtigt med certifikat men har ingen planer om at plapre løs i radioen, er det værd at bruge tid og penge på certifikatet hvis kun "min" radio ville blive brugt i et nødstilfælde?

Venlig hilsen

Carsten smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Håndholdt VHF, duer de til noget?
  • #1   5. jul 2016 Håndholdt vhf kan ikke række ret langt fordi den sender med mindre watt som er typisk 1 , 3 eller 5 W. Alligevel er den nyttig fordi den fylder ingenting og er ofte vandtætte.

    Efter min mening er en håndholdt vhf :
    1. En sekundær eller reserve VHF på en båd fordi den har sit eget batteri og funger uanset det er strøm på båden eller ej.
    2. En primær vhf på en lille jolle eller gummibåd som Ikke sejler langt ud (ikke over en sømil fra kysten ).
    3..en personligt sikkerhed for solo sejlere til at have på kroppen altid i tilfælde at mand falder i vandet og båden driver væk.

    Jeg hat selv et håndholdt som jeg bruger i min aluminium styrpultsbåden jølle eller tager med på den større båd når jeg sejler langt.


  • #2   8. jul 2016 VHF - mobil og den lille raketpakke vil være en rimelig sikkerhed i kystnært sejlads. om en håndholdt så er god nok. ja hvis du ikke sejler længere væk end at du stædigvæk har signal på mobil eller VHF'en.

  • #3   9. jul 2016 Jeg har altid en vandtæt Cobra 330 med. Den kan flyde og behøver ikke en bøvlet pose. NB Købt i England, ca halv pris.
    Har aldrig brugt den, men jeg har jo heller aldrig brugt min ildslukker smiley .


  • #4   9. jul 2016 Jeg har en håndholdt, som sender med 6 w. og indbygget mmsi.
    Den er jeg glad for at have med i min jolle. Sejler kystnært omkring Lynæs/Hundested.
    De gange jeg har kaldt Lyngby Radio for at checke at den virker, har der været forbindelse.
    Wessel: hvordan kan man på sin VHF se, om der er forbindelse???


  • #5   9. jul 2016 Nå - en lille kommentar fra mig smiley

    Tak til jer alle for jeres svar her!

    Jeg har købt en af disse her populære kina-radioer, det lyder måske umiddelbart dumt, men hvis man tar sig tid til at læse om dem på nettet er de vildt populære, i god kvalitet og så er de tilmed til at betale! De er ikke vandtætte, men til gengæld dækker de indtil flere radio-bånd VHF-UHF.. Amatør, marine, jagt, pmr.. det er klart den ikke er så brugervenlig og "lige til" som en decideret marine håndholdt.. - men lærer man sig lidt om det, frekvenser osv - så er det egentlig let nok! En stor fordel er at antennen kan udskiftes - antennen er ofte flaskehalsen i en håndholdt radio, så med 8W sender og en opgraderet antenne håber jeg at være nogenlunde kørende, glæder mig til at få den prøvet af!

    - Og så ender det nok med at jeg får mig en radio-licens så jeg lovligt kan bruge den osv - man bliver lidt grebet af det smiley

    //Carsten


  • #7   9. jul 2016 Hej Wessel.

    Tak, den er jeg med på, at de to antenner skal "se" hinanden. Det er jo en del af den viden, man tilegner sig på VHF-kurset.

    Jeg troede, at du havde en måde, hvorpå du på displayet kunne se forbindelsesmuligheden - og det fattede jeg ikke en brik af smiley
    Nu er jeg med igen - tak for det.

    I øvrigt tak for dit engagement og lyst til at svare alle os, som er meget mindre vidende om livet på vandet.


Kommentér på:
Håndholdt VHF, duer de til noget?

Annonce