{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.446 visninger | Oprettet:

Temperatur steg pludseligt {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Jeg havde en lidt uheldig oplevelse med min Campion Allante 170.

Jeg var på vej hjem fra en hyggelig tur på et par timer med min familie, da min termostat pludselig steg meget hurtigt! smiley
Vi gik med ca.30 knob, og jeg så det (heldigvis) helt tilfældigt ved rutinetjek på mine instrumenter, at temperaturen bare steg deropad. Jeg fik taget farten af (uden mine hunde og svigermor osv. væltede) og satte båden i bak da jeg tænkte der var noget på indsugningen i drevet.
Jeg slukkede motoren, startede den igen og temperaturen faldt meget hurtigt igen, ned til normal.

Det er en Mercruiser V8 5,7 der ligger i og jeg har aldrig oplevet noget lignende før.

Mine tanker går selvfølgelig mod der har ligget noget i vandet, som er røget ind på drevet og dermed har blokeret for køling.
Men nu har jeg sejlet med planende både i snart 20 år, og aldrig oplevet, at kølingen skulle være blokeret ved høj hastighed, da det der ligger i overfladen bliver skubbet væk af kølen.

Jeg er meget bekymret for hvad det kunne være, da jeg for ca 4 år siden fik ny motor i for en mindre formue.
Nogen der har nogle gode råd og ideer?

Mange venlige hilsner

Peter smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Temperatur steg pludseligt
  • #2   12. jul 2016 Vil også anbefale at alle ens alarmer også er med lyd. Det er trods alt sjovere at kigge ud over vandet, end hele tiden at have et øje på diverse instrumenter osv. men selv da skal man jo alligevel lige kigge af og til ☺ man burde vel kunne se om kølevandet var blokeret, på hvor meget kølevand motoren smider ud.

  • #3   12. jul 2016 lidt mere info please.
    -Hvor højt steg temperaturen før du bemærkede den?
    -Hvilken temp plejer din motor at ligge på ved cruise fart?
    -hvornår har du sidste skiftet impeller?
    -Har du prøvet med en ny termostsat (koster 160kr) ?
    Var du midt i en dreje manøvre med båden då den sket? (man kan opleve kølevand slangen klemmer ved ekstreme drejning hvis den er ikke installeret rigtingt fra starten)
    -hvor høgt oppe var din drev trimmet da den sket?


    Dit Mercruiser 5.7 L burde har en buzzer alarm som indicere for temp, motor olie og drev olie (medmindre du har selv afbrugt ledningerne)


  • #4   12. jul 2016 Jeg brændte min gamle 70 HK's af sidste pga jeg fangede ålegræs med benet , opdagede det først da temperatur alarmen gik (har ikke temperatur-ur på min påhængsmotor) kun en temperaturføler i topstykket

  • #5   13. jul 2016 Hælder også mest til benet måske har fanget noget snavs i vandet.

    Den plejer, at ligge på ca 75 grader ved cruise. Den steg til ca. 95 og så var det jeg stoppede den. Jeg har aldrig skiftet impeller. Motoren har knapt nok sejlet 50 timer og er blevet vinterklargjort med glykol hvert efterår.

    Har heller ikke skiftet termostat, men tænker det måske ikke er den, da temperaturen faldt meget hurtigt igen, efter jeg havde sat i bak og stoppet motoren og startet igen.

    Jeg sejlede helt ligeud - ingen slinger i valsen smiley

    Jeg havde trimmet drevet lidt som jeg plejer ved alm. cruise hastighed. Ikke noget overdrevet.

    Kristian, rigtig ærgerligt med din motor. smiley Var det mens båden planede den fik suget ålegræs til sig?

    Takker mange gange for jeres input smiley


  • #6   13. jul 2016 Øhm , har , eller , havde heller aldrig hørt om noget det var sket for før det gik galt før mig , der var meget græs i vandet den dag , ik bare på overflade men også nede i vandet , ved ik nøjagtigt hvornår jeg fangede det , men vi havde sejlet langsomt planende og satte så hastigheden op for at komme afsted , og kort efter begyndte balladen

  • #7   14. jul 2016 20 år, så er det da også på tide smiley
    Enig i du bare havde fået samlet noget snavs op, havde det været så nemt at fikse Mercruiser havde jeg være milionær smiley


  • #8   16. jul 2016 min gamle nordan med 60hk påhæng havde 2x alarm på vej til stege fra næstved . nede ved farøbroen. vi planede i begge tilfælde opdagede det kun ved at motor gik i tomgang og varme alarmen gik.. så det kan lade sig gøre. nordan er en halvplaner i mit tilfælde.... det var ålegræs eller lign.

Kommentér på:
Temperatur steg pludseligt

Annonce