{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.213 visninger | Oprettet:

Jesper G
Jesper G
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 19

Kontrol af båd inden køb? {{forumTopicSubject}}

Hey...

jeg er blevet noget forelsket i denne båd
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=54579404

Har læst en masse indlæg herinde og fornemmer at det er en okay solid båd med fin motor... den skal bruges lidt til vandski, tube osv.

hvordan kontrollerer jeg bedst såden en båd inden evt. køb?? kender ikke rigtigt noget til både, og kender desværre heller ikke nogle der gør...
Jeg er selv automekaniker så kan godt skrue lidt, men har jo ingen erfaring med det styretøj, drev osv der sidder på en båd...

hvilke papirer skal jeg have med til båd og trailer?? noget med et CE-bevis??

Mvh Jesper

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Replacement of Toilet 1.000 kr.
  • Fjerne stikkontakt 1.000 kr.
  • TV-opsætning — der skal bores fire huller i betonvæggen. 500 kr.
  • Tilslutning af ovn 500 kr.
  • Låse dør op 1.145 kr.
  • Hænge lamper op 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kontrol af båd inden køb?
  • #1   17. apr 2008 Hej Jesper smiley

Ud og prøve den se om motoren går som den skal og sejler som den skal smiley Ellers skal du kigge efter råd i træ i stole og sider osv indvendigt.

• Jesper G
    Jesper G Tilmeldt:
    maj 2007

#2   17. apr 2008 Okay... hvordan kontroller jeg drevet?? det er vel det jeg normalt kalder for en gearkassse smiley

Er der stadig træ i sådan en båd når skroget er af glasfiber?? troede den var lavet i rent glasfiber sådan en...
    er der nogle helt basala grundting man skal kontrollere på motoren... hva med køling af motoren?? hvordan kontrollerer jeg bedst det virker som det skal?? Der er ikke noget der rødner op på sådan en, med alt det saltvand der løber igennem??

• #3   17. apr 2008 Drevet kontrollere du ved en test sejlads, der kan du se om det skifter som det skal. Du kan også skrue den nedereste drænskrue ud og lade bare 10ml løbe ud, er der vand i det der kommer ud, så kan drevet meget vel være i skidt stand = smådyrt..
    Sæder og sidebeklædninger osv er skam af træ, der er mere træ end man tror smiley

Basale grundting ved motoren der kan du teste komppresion. og se om der er vand i motorolien. Det er svært at se hvor meget motoren er medtaget indvendigt, det er som regel udstødningsmanifold der går under først.. Men se på instumenterne om motoren holder en fornuftig temperatur..

• Jesper G
    Jesper G Tilmeldt:
    maj 2007

#4   17. apr 2008 okay.. hva mener du med om drevet skifter som det skal?? altså fra fremad til tomgang og bakgear... der er vel ikke flere fremadgående gear i sådan et drev?? det er da bare 1 gear... sådan synes jeg da det har været i alle de andre både jeg har været i hehe

• #5   17. apr 2008 Hejsa, jeg har selv haft en v174bayflite, og det er en rigtig velsejlende båd der samtidig er billig i brændstof.

Motoren er sikkert den gamle volvo B20 motor som sad i amazonen, som mekaniker kender du den sikkert, den er super simpel, og meget stabil, hvis den er passet ordentligt.

Igen som mekanikker ved du jo godt hvad du skal kigge/lytte efter på motoren, Manifolden/knæet er lidt sværer at tjekke efter, da det kan se flot ud udenpå, men være tæret op alligevel, der er dog en plade i enden af manifolden, der kan afmonteres, og derved kigges ind i manifolden, men det er jo ikke sikkert sælger vil afmontere den.

Drevet er vist et 270 drev, du kan da starte med at skrue den store ligekærvet skrue af som sidder i toppen, der er niveumåler med målepind på, så kan du da se om olien er blandet med vand, og om der er nok på osv, det er dog ingen garanti for at drevet er iorden.

Du skal helt sikkert ud og prøvesejle den, lyt efter om drevet hyler, eller børster tænder. den bør have en næsten lydløs gearskift, dog lidt groverer når den sættes i bakgear.

Men ud og sejl, og åben motor kappen mens i sejler, så kan du sidde i ro og mag og lytte og kigge mens den arbejder, kig efter oiletryk, og temp, den bør have en arbejds temperatur mellem 130, og max 160 F.

Kig efter oilespild, og vandspild fra motor.

Der er ikke så meget synligt træ i sådan en, kig dog træpladen bag i båden efter, den hvor drevet er monteret gennem. og ellers om skroget ser fornuftig ud, uden revner, og osmose, vandlommer i glasfiberen.

ja man kunne skrive en hel stil om ting du kan kigge efter, men sådan er det med alle både, kig den, og bedøm så om du selv syntes det ser fornuftig ud, ellers må du have en med der kan kigge lidt på den.. : )

• #6   17. apr 2008 største minus er dog traileren, som ikke kan synes herhjemme, det kræver hvetfald en større ombygning, med en anden aksel, og bremser osv. det er ikke værd at satse på det kan svare sig. kig eventuelt på ebay.D der kan du finde masser af denne type både, og sammenligne lidt priser osv.

• Jesper G
    Jesper G Tilmeldt:
    maj 2007

#7   17. apr 2008 okay mange tak for det fine indlæg...
    Det var meget brugbart!
    Er der nogle papirer jeg skal have med der følger båden? en form for reg. attest??
    vil det sige jeg slet ikk må bruge traileren til at transportere båden på?? så er den da ikke meget værd??

• #8   18. apr 2008 Nogle både har de originale papire, men mange i den alder du kigger på har ikke mere.. men båden har et stelnummer.
    Og nej den trailer kan ikke bruges på de danske veje..

• Jesper G
    Jesper G Tilmeldt:
    maj 2007

#9   18. apr 2008 okay vidste i de havde stelnummer... sidder den et bestemt sted på båden?? så kan mit forsikringsselvskab også tjekke den ikk er tjålet... tror jeg nu ikk den er...
    må man heller ikk køre med traileren hvis man smider en prøveplade på??

• #10   18. apr 2008 jesper G, på nyere både sidder det både i kabinen og omme på hækken ved z-drevet.
    Ang trailer, hvis man skal følge loven så nej, da du ikke må ha en båd på en trailer med prøveplader, men om du bliver stoppet eller er er jo spørgsmålet.. smiley men du kan ikke få permanente plader til den.
    Og nej man må ikke sætte en advarsels trekant på den og køre 30kmt på vejen smiley

• Jesper G
    Jesper G Tilmeldt:
    maj 2007

#11   18. apr 2008 øv hehe... så er sådan en jo ikke meget værd... så skal den jo transporteres på en autotransporter og så må man købe en anden trailer... eller tage chancen hehe...
    troede egentlig godt man måtte smide en trekant på. f.eks. sompå en brændekløver...

• #12   18. apr 2008 Ja men det må man ikke, har vist noget at gøre med om der er læs på eller ej smiley

• #13   18. apr 2008 Altså det skal siges at jeg bruger en prøveplade når man trailer skal til syn snart og båden er på. Men om du overhovedet kan få prøveplader til en US trailer ved jeg ikke, men mon ikke der er andre der har prøvet det smiley

• #14   18. apr 2008 du kan måske finde et stelnummer, du skal ned og ligge på ryggen, og så kigge ud under forenden, der hvor man har benene, og så hovedet ud gennem hullet. ( Husk lommelygte) der sidder der vist en typeplade, men det er ikke sikkert, som juel skriver er der meget sjældent papirer på både med den alder, .

mht til det med trekanten på traileren, er det vist kun arbejdskøretøjer der må bruges trekant på, og det kan man måske ikke lige kalde bådtraileren.. : )

• #15   18. apr 2008 mit stel nummer sidder i styr bor side ud i hjørnet af hækken.! lige under finder listen..

Glastrón er skam en fin og solid båd. men du kan kigge efter stres mærker i top coaten da den er en båd af ældre dato. hvis der er mange "stjerne" hmm har den fåat nogen smæk gennem tiden.. og hvis det er på hele båden ville jeg holde mig fra den.!

men som sagt er den en solid båd. jeg har jo selv en. og er meget glad for den. men det er en tung båd. af dens størrelese.

ting du kan tjekke.
    Vand i drev olien.
    Lyden af drevet. ( når du sætter den i gear og når du sejler )
    motor olien.. om der er nogen metal "spåner" i den.
    du kan og stage en kompresions tester med hvis du må for sælger.!

ellers bare brug din sunde for nuft og dømme kraft. jo ogs husk at kigge der hvor man nårmalt IKKE kigger.! der kan være mange sjove ting.! jeg fandt fx. 25 cement pose i vandski brønden skummet fast da jeg kom hjem med båden.! og kig ud hvor tanken ligger og div andre steder.!

• #16   18. apr 2008 Kan kun sige at hvis drevet går i stykker koster det kassen at reparere på,,,,,,,,,

• #17   18. apr 2008 arhh meget kan laves for et par K smiley

• Jesper G
    Jesper G Tilmeldt:
    maj 2007

#18   18. apr 2008 undskyld det dumme spørgsmål men hva er top coaten??
    er det den øverste halvdel af skroget?? smiley
    og hva mener man lige med vandskibrønden hehe???

Anders hvor meget benzin bruger du ca. i timen i den..??
    sådan et tårn som du har monteret på din... Det er da ikke noget der er nødvendig hvis man bare skal slæbe et par ski eller en ring??

• #19   18. apr 2008 Jesper: Topcoten er det øveste lag "maling" på båden.
    Vandski brønden er langt fra noget alle både har, men er et rum under gulvet til vandski eller rep osv..

Man bruger kun et tårn til wakeboard smiley

• Jesper G
    Jesper G Tilmeldt:
    maj 2007

#20   18. apr 2008 hehe okay... mange tak...

Kommentér på:
Kontrol af båd inden køb?

Annonce