{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.367 visninger | Oprettet:

Overvintring i vandet... {{forumTopicSubject}}

Godaften til bådfolket smiley
Jeg sidder og er meget tæt på at købe min første sejlbåd...
Og sidder pt med tankerne om hvad jeg skal gøre med den til vinter, skal den blive i vandet eller skal den op???

Hvis jeg lader den blive i vandet, hvad kan jeg så gøre for at passe bedst muligt på den???

Det skal lige tilføjes at det er en båd til 13000


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Overvintring i vandet...
  • #1   15. aug 2016 Prøv at Google det. Det er et hav af artikler smiley

  • #2   15. aug 2016 Har jeg også gjort smiley
    Og der er en del skriveri om at det kan man sagtens, men havde håbet lidt på nogen herinde kunne komme med lidt gode råd smiley


  • #3   15. aug 2016 mim båd ligger i vandet hele året. jeg gærcegentlig ikke så meget anderledes end om sommeren. gode affjedere fortøjninger, batterier frostfri, dagligt opsyn, luk og tøm alle søventilen, tøm og vask båden grundigt indenbords. fjern alt der trækker fugt, evt presenning...

  • #4   15. aug 2016 Tusind tak Wessel smiley
    Bor ude i Hvide Sande, men tænker den kommer til at ligge i Ringkøbing havn den første vinter(da den har hjemhavn der nu)
    Det er forresten en Jaguar 22fods jeg har kig på smiley


  • #5   15. aug 2016 Rigtig fin starter båd. ikke meget vedligeholdelse om nem at sejle. 👍

  • #6   15. aug 2016 Fedt smiley Er jeg glad for at høre...
    Ja det bliver den eller evt en Junker 22 smiley Vil enormt gerne finde en hvor der er trailer til smiley


  • #7   16. aug 2016 trailer? det er jo en kølbåd. almindeligvis tager man kølbåde op og sætter den på bukke eller stativ.

  • #8   16. aug 2016 har ladet mig fortlle at en junker 22 ikke er velegnet til førstegangsbåd... noget med at den r meget levende at sejle. der er vist fokus på kahytsplads...
    vil ikke hænges op på det, men mener jeg læste det et sted for langt tid siden... derfor vi fravalgte den da vi købte vores første båd...

    #7 Wessel, tror du ikke han mener bådvogn? det virker logisk smiley


  • #9   16. aug 2016 Mente også Bådvogn smiley Ville være super hvis jeg kunne få den hjem til huset at stå, så var det lidt nemmere at fikse på den...

  • #10   16. aug 2016 Men for at hoppe tilbage på sporet af samtalen smiley
    Så vil jeg enormt gerne høre folks erfaringer med at lade båden ligge i vandet om vinteren smiley


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #11   16. aug 2016 Den behøver ikke stå i en bådvogn. Et stativ, eller til nøds, nogle bukke er rigeligt til din båd står ordentligt.
    Jeg ville helt klart pille den op til vinter. Så kan du også få fikset evt. problemer og ordnet bunden osv så den spiller 100% til næste år


  • #12   16. aug 2016 jeg har læst mig til... (altså har jeg INGEN personlig erfaring)... at du skal være obs på kølevæske i alle slanger, nogle taler for og andre imod at lukke for "hanerne"
    Hvis den er rigget til kapsejlads skal du overveje at slække lidt på wirer så masten ikke er så hårdt spændt for, men stadig så den står fast smiley , dette er dog ikke nødvendigt hvis den er rigget til tursejlads...

    Så står der en masse om påhængsmotorer...
    Kan du tage den med hjem i frostfrit rum anbefaler de fleste det.. ellers få den tømt for vand (noget med at den skal suge kølevæske op indtil det kommer ud som kølestrålen, og så sluk motoren) og sørg for at dæk den af for vejr og vind...


    hvis muligt så meget let varme på ved hård frost, men også det er meget individuelt... Mener jo at hvis der er flydende vand under båden, holder det den varm nok set i forhold til en frossen overflade...
    frossen overflade kan være hård ved bundmalingen, hvilket er grunden til at nogle har lidt varme på... det holder fiberen varm og bundmalingener derfor mindre belastet...

    alt ovenstående er min konklusion på hvad jeg har læst mig til...
    nogle er for, andre imod...
    personligt vil vi have vores op for vinteren og hjem, så vi kan nusse om den...


  • #13   16. aug 2016 #12 Tusind tak for svaret og råd smiley
    Det er cirka det som jeg også har kunnet læse mig til smiley
    Men altid rart at høre andre sejleres erfaringer


  • #14   16. aug 2016 Det er meget nemmere med træbåd... de har bedst af at ligge vandet smiley uanset om det er sommer eller vinter.

  • #15   17. aug 2016 Ang #12
    man skal altid lukke søventilen. har set mere end en båd synke fordi folk ikke har gjort det. Egentlig nok punkt 1 i vinter klargøring. smiley


  • #16   17. aug 2016 Ang# 14
    Har generelt den indstilling at både hører til i vandet smiley Selvom det er en glasfiberbåd jeg er ved at købe smiley


  • #17   17. aug 2016 Nu vi er i gang med vinter- og sejlbåd snakken, hvad koster det så at ansvarsforsikre sådan en lille jolle som min???

  • #18   22. aug 2016 Jeg lader min blive i vandet (første egen båd); den lille Besst lå også året rundt i vandet, men der var også varmeløb lige ved siden af, så der var frostfrit. I Kastrup er der dog ikke varmvandsløb lige ved.

    Men Ofelia har ligger der før om vinteren, og så blevet hevet op i forårs og fået ny coat fik jeg af vide. Kastrup er A-havn (forsikringsgodkendt til henligning hele året).
    I løbet af off-season regner jeg alligevel med at skulle bruge hende til at fiske lidt - og skal alligevel have lavet el-arbejde. Ellers regner jeg ikke med at det er meget anderledes end med motorcykler og biler; Batteriet af og hjem til opladning, motoren af og hjem i "varmen". Og så ellers bare holde øje.
    Ofelia har ikke mast på (den blev taget af sidste forår da hun fik ny coat og kom ikke på igen da motoren blev stjålet), så jeg regner ikke med at skulle have den på igen før til foråret.

    Jeg har jagtet lidt rundt for at finde forsikring, og valgte til sidst en helårs kaskoforsikring hos Søassurance (Ærø) - generelt lå Ofelia på omkring 650 kr/år ansvar. Hun er 20 fod (5,96m) med 6HK påhængsmotor, og opgivet til 10.000 kr inkl. motor (da det var hvad jeg betalte for hende og for motoren) - priserne lå rimelig ens for de forskellige selskaber.
    Kasko var If billigst (1100 kr/år) men tillod ikke henligning hele året (kun til nytår). Pentagus og Danske Forsikring (TopDanmark) var dyres på omkring 2200 kr/år. Men de fleste lå på 1600 kr/år - alle uden vintersejlads, men med henligning.
    Søassurancen er på 1512 kr/år helårs sejlads. Som et tillægstilbud er også tre gratis (refunderede) overnatninger i de ærøske havne inkluderede - dog regner jeg ikke med at jeg får brugt disse.
    Ovenstående priser er inkl. statsafgift.

    En bekendt af mig fra Køge Marine Service har også sin flåde hos Ærø, og han giver 595 kr/år totalt i ansvarsforsikring for alle tre både: det er dog alle mindre joller som jeg forstod det.


Kommentér på:
Overvintring i vandet...

Annonce